Alfa Romeo SZ: Monstrul din Milano

0
83

La Salonul Auto de la Geneva din 1989, un oftat de admirație a răsunat în toată hala Palexpo atunci când a fost prezentat publicului noul model Alfa Romeo SZ.

„Il Mostro”, a șoptit cineva. Monstrul lui Alfa Romeo avea să devină porecla modelului SZ, un automobil atipic care și-a câștigat un loc în istoria mărcii italiene și a devenit un reper în lumea automobilului.
Roșie, cu linii angulare și imagine de extraterestru, Alfa Romeo ES-30 (Experimental Sportscar 3.0 liter), pe numele ei de botez, a reușit să ia lumea auto prin surprindere la începutul anilor ’90. Alături de numele Alfa Romeo, acest model poartă și semnătura Zagato. De fapt, denumirea SZ vine de la Sprint Zagato. Deși acesta este un nume asociat în general cu designul, în cazul de față Zagato s-a ocupat cu asamblarea modelului SZ. Un pic peste o mie de exemplare au fost construite, ceea ce i-a asigurat un status special, SZ fiind astăzi extrem de rar și apreciat de colecționari.
Designul inițial a fost făcut de Robert Opron de la Centro Stile Fiat, iar schițele au fost rafinate de Antonio Castellana. Are un profil atipic, liniile alese poate nu au acea frumusețe clasică, dar ceva îți atrage inevitabil și definitiv atenția. Blocurile optice triple, sigla Alfa integrată în calandru și spatele care se termină abrupt, toate sunt elemente specifice unui model cu totul aparte.
Caroseria este din plastic injectat, o tehnologie inovatoare în anii ’90. Zagato colabora cu companiile Carplast și Stratime Cappelo Systems pentru a crea acest tip de caroserie, dintr-un material numit thermoplast. Dedesubt platforma tehnică se baza pe versiunea de competiție a modelului Alfa 75, ce a concurat în campionatul american IMSA.

Pentru propulsie, motorul V6 de 3,0, litri gândit de legendarul inginer Giuseppe Busso asigura performanțe excelente pentru vremea lui. Motorul livra 210 CP datorită unei rate de compresie mai mare, iar asta însemna un timp de accelerare de la 0 la 100 km/h de sub șapte secunde. Alfa Romeo SZ beneficia și de o suspensie hidraulică furnizată de Koni. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală transaxle cu cinci trepte.
Interiorul simplu era caracterizat de scaune profilate, tapițate în piele, și un volan sportiv cu trei spițe. Modelul SZ beneficia de aer condiționat, geamuri și oglinzi cu reglaj electric, precum și de un bord simplu cu indicatoare analogice marca Veglia.
După versiunea coupe Afla Romeo a produs și un roadster bazat pe același model, botezat implicit RZ (Roadster Zagato). Acesta a fost produs între anii 1992 și 1994. Doar trei culori au fost disponibile pentru caroserie: roșu, negru și galben. Deși inițial producția acestei versiuni era stabilită pentru 350 de unități, fabricația a fost oprită după 252 de exemplare din cauza problemelor financiare întâmpinate de uzina Zagato de la Terazzano di Rho. Alte 32 de automobile au fost produse ulterior, ducând totalul exemplarelor Afla Romeo RZ la 284 unități.

Text: Dragoș BĂLTĂȚEANU / Text: Alfa Romeo

Articolul precedentVehicule zburătoare
Articolul următorMercedes-Benz GLC F-CELL: Curentul german
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


8 + unu =