La ce mă refer când spun cutia pe roți? De cele mai multe ori conceptele prezentate de producători sunt menite să ne ducă pe tărâmul viselor prin formele şi tehnologiile pe care le prezintă. Există însă şi o „specie“ de maşini mai ciudată prin abordare şi aspect.
În general, când ne gândim la automobilul viitorului, fiecare, în funcţie de preferinţele personale, își imaginează o maşină sport, una de teren sau, de ce nu, un sedan. Toate, însă, cu forme care mai de care mai uimitoare şi cu tehnologii şi puteri sub capotă care „ar băga sub masă” maşinile de top din prezent. Iniţial dintr-o zonă mai ferită reflectoarelor, însă, treptat, din ce în ce mai insistent, se anunță apariţia unui nou format de automobil. Mă refer la vehiculele sau mai corect spus soluţiile de transport şi nu numai pe care producătorii auto încearcă să le prefigureze pentru viitorul destul de apropiat. De dragul discuţiei o să utilizez tot termenul de maşini/vehicule deoarece, atâta timp cât au roți, putem abuza un pic. Răspunsul dat de producători întruchipează un viitor al unor flote auto cu capacitate de deplasare autonomă. Utilizatorul poate chema prin diverse aplicaţii on-line o maşină dintr-o asemenea flotă, şi o poate utiliza în funcţie de scenariul personal. Toate au în comun forma generală, capacitatea de mers autonom şi natura „eco” reprezentată de soluţiile electrice care le pun mişcare. Există şi diferenţe legate mai ales de cum au vrut să lărgească sfera de flexibilitate funcţională. O să exemplific cu trei modele prezentate de constructori.
Primul vine de pe continentul american sub denumirea de „Olli” şi este „copilul” mărcii Local Motors. Aceasta este cunoscută pentru abordările sale diferite de norma generală, atât ca mod de proiectare cât şi de producţie. Aspectul însă este cel de cutie pe roţi care poate transporta pasageri. Are capacitate 100% electrică, deplasare autonomă şi posibilitatea de a fi customizată la interior după necesităţi datorită volumului paralelipipedic şi podelei plane. Deoarece compania producătoare are experienţă în printarea 3D a reperelor auto, această tehnologie de avangardă a fost folosită intensiv şi la Olli.
Al doilea vehicul pus în scenă este creaţia elveţienilor de la Rinspeed, de care am mai vorbit în alt articol dedicat acestuia. Sub numele de „Snap” întâlnim tot o „specie” din seria cutia pe roți foarte versatilă, 100% electrică, garnisită cu o grămadă de tehnologii puse în general în slujba mersului autonom şi a conceptului de „ride sharing”. Deoarece fiecare producător îşi pune amprenta personală, în cazul de faţă flexibilitatea acesteia este dată de o suprastructură care se montează peste o bază de tip „skateboard”, în funcţie de scenariul utilizatorului: transport persoane, birou de lucru sau spaţiu de relaxare.
A treia propunere din familia pe care am denumit-o cutia pe roţi vine din partea japonezilor de la Toyota. Abordarea acestora este similară celor de mai sus în termeni de design general şi tehnologii. Credincioasă energiei electrice şi versatilă, Toyota e-Palette propune trei variante de caroserie sub forma unui volum similar, dar de diferite lungimi. Astfel se răspunde la multe scenarii de utilizare. Vehiculul poate să transporte persoane, să fie o utilitară sau chiar un mini-magazin mobil. Noutatea este reprezentată de colaborarea asiaticilor cu utilizatori interesaţi deja de flote autonome. Printre ei se numără Pizza Hut, Uber sau Amazon. Pentru o mai mare flexibilitate, sistemele de la bord permit şi o instalare „personală” a unui soft de mers autonom de către clienţii direcţi mai sus menţionaţi.
În concluzie, chiar dacă aspectul cutia pe roți nu ne-a dat pe spate, soluţia fiind reprezentată de un paralelipiped mai mult sau mai puţin vitrat, un cadru care marchează „muchiile” şi un acces pe una din laturi prin intermediul unor „portiere” mai apropiate ca soluţie de uşile de la metrou, soluţia oferită este una probabilă pentru viitor. Asta măcar pentru firmele care utilizează flote auto, cum sunt cele de taxi, curierat sau diverse livrări de bunuri.
Foto: LocalMotors, Rinspeed, Toyota
http://www.autotestmagazin.ro/rinspeed-snap-visand-cu-ochii-deschisi/