Industria moto, sub presiune – cere amânarea normei Euro 5

0
168

Încetinirea multor procese tehnologice din industria constructoare de mașini nu ocolește nici segmentul moto. Românii pasionați de mersul pe două roți, care așteaptă lansarea noilor modele ale producătorilor consacrați, trebuie să știe că ar putea fi nevoiți să se înarmeze cu mai multă răbdare. Asociația Constructorilor Europeni de Motocicluri (ACEM) anunță că producătorii au probleme cu alinierea noilor modele la norma de poluare Euro 5, impusă de Uniunea Europeană de la 1 ianuarie 2021, și cer amânarea termenului cu până la 12 luni.

Până la începutul crizei generate de pandemia de Coronavirus, industria moto dădea semne că va putea respecta calendarul impus de Comisia Europeană, care a stabilit că pe teritoriul UE nu se vor mai vinde motociclete noi care nu respectă standardul de poluare Euro 5. Mai mult decât atât, producători precum Ducati, BMW, Kawasaki, Yamaha și Suzuki susțineau că motocicletele lor sunt gata să treacă prin testarea finală pentru obținerea certificării Euro 5.

Acum, aflați sub presiune din cauza încetinirii lanțului de aprovizionare și a vânzărilor, unii producători au întrerupt producția și cercetarea. Acesta este, de fapt, argumentul pe care îl folosesc constructorii în încercarea de a obține o prelungire cu până la 12 luni a termenului fixat inițial la 1 ianuarie 2021.

ACEM lucrează la soluții posibile, dar încearcă să determine UE să ofere producătorilor și dealerilor încă un an pentru a-și vinde stocul de motociclete Euro 4 și pentru a-și pregăti noile modele Euro 5. În Uniunea Europeană, așadar și în România, motocicletele fabricate după 1 ianuarie 2021 la standarde Euro 4, nu ar mai putea fi omologate dacă nu se prelungește acest termen, dar vor putea primi omologarea cele aflate pe stoc, prin accesarea procedurii de sfârșit de serie.

„În acest context, industria motocicletelor solicită urgent Comisiei Europene și administrațiilor naționale să adopte rapid toate măsurile necesare pentru a ajuta sectorul să treacă prin această criză fără precedent. Sectorul motocicletelor este gata să lucreze cu toți factorii de decizie pentru a atinge acest obiectiv, protejând cele 300.000 de locuri de muncă din această industrie”, se arată în comunicatul transmis de ACEM.

În final, explicăm pe scurt ce înseamnă în cifre „războiul” Euro 5 vs Euro 4. Standardele Euro 5 implică mai puține emisii de monoxid de carbon, înregistrând o scădere de la 1140 mg/km la 1000 mg/km, precum și reduceri notabile în privința hidrocarburilor și oxidului de azot (Nox), de la 170 mg/km la 100 mg/km, respectiv de la 90 mg/km la 60 mg/km. O altă cerință, care nu exista la Euro 4, se referă la hidrocarburile non-metanice, care vor fi limitate la 68 mg/km.

Până în prezent, nu este clar dacă Uniunea Europeană va reacționa la solicitările venite din partea constructorilor de motocicluri, dar industria va înregistra o stagnare. Cea mai dureroasă veste pentru pasionații de motociclete este că ar putea dispărea anumite modele de nișă, pentru care nu va fi rentabilă investiția necesară alinierii la standardele Euro 5.

***ATENȚIE! Impunerea standardului Euro 5 pentru motociclete, indiferent de termenul limită, nu va afecta autovehiculele care au fost deja omologate și înmatriculate într-un stat membru UE!

Foto: carandbike.com, motorcycle.com, yamahamotorsports.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


6 + doi =