Interviu: Viorel Burcea – Revoluție pe roți

0
136

A venit momentul să prezentăm o altă mașină deosebită deținută de Viorel Burcea, un Citroen Traction Avant 11C. Modelul este foarte important în istoria automobilului prin inovațiile aduse și implementate ulterior și de alți producători.

Auto Test: Care sunt datele esenţiale ale acestui automobil?
Viorel Burcea: Traction Avant 11C este varianta mai lungă a modelului standard. Are un metru și ceva loc liber în fața canapelei din spate, unde mai sunt două locuri în podea care se pot ridica dacă este nevoie. Mașina de față a fost fabricată în anul 1954 și modelul a reprezentat, la lansarea din anul 1934, o revoluție tehnologică. Este un automobil cu tracțiune față și caroserie autoportantă. Sub capotă are un motor de 1.900 cmc, în patru cilindri, pe benzină, și o transmisie cu trei trepte. Rezervorul de 60 de litri îți poate asigura circa 500 km autonomie. Instalația electrică este originală pe 6 volți. Portbagajul este și el generos: poți să pui două lăzi și o roată de rezervă și tot îți mai rămâne spațiu. S-au fabricat circa 760.000 de unități; asta înseamnă mult comparativ cu ce se producea atunci.
Auto Test: Cum a apărut interesul pentru această mașină?
Viorel Burcea: Nu a fost o dragoste la prima vedere. A fost cumpărată din Franța de un prieten de-al meu care era fascinat de mașinile pe care le aveam eu. El este un fost luptător în Legiunea Străină și are un ataşament pentru Franța, asta l-a făcut să-și dorească un automobil franțuzesc. Prin urmare eu l-am sfătuit să-și ia un Citroen Traction Avant deoarece știam că este o mașină foarte fiabilă.
Auto Test: Cum ați ajuns în posesia Citroenului?
Viorel Burcea: Un prieten a restaurat mașina, proces în care m-am implicat și eu. Aveam tinichigiul și vopsitorul care  s-au ocupat de mașinile mele. Pentru tapițerie a găsit el pe cineva. Am pus la punct și partea mecanică. Au fost cumpărate și multe piese noi: amortizoare, planetare, anvelope etc. Însă după tot acest efort nu a mers mult cu ea și, în final, s-a hotărât să plece din țară. Din acest motiv a trebuit să vândă o mulțime de lucruri printre care și acest Citroen. Așa a ajuns în cele din urmă la mine.
Auto Test: Culoarea este cea inițială?
Viorel Burcea: Da, dar, ca o curiozitate, din anul 1934 până în anul 1953 toate mașinile livrate au fost negre.

Auto Test: De ce este deosebit acest model?
Viorel Burcea: Deoarece mașina are caroseria autoportantă, are o gardă la sol mai mică. Datorită tracțiunii față nu are cardan, motorul este amplasat mai retras și cutia de viteze este pusă în față pentru o mai bună distribuție a centrului de greutate. Pe față are suspensie independentă și în spate suspensie cu bară de torsiune. Direcția este precisă și, deși nu are servo, multiplicarea bună și diametrul mai mare al volanului fac ca virajele să fie luate fără un efort deosebit. Frânele sunt și ele eficiente. Toate aceste soluții ajută Citroen Traction Avant să fie o mașină interbelică stabilă în viraje, ușor de condus în general și care este capabilă să meargă și astăzi, în traficul din prezent.
Auto Test: Mergeți cu mașina?
Viorel Burcea: Mie îmi place să merg cu aceste mașini. Când prind perioade de trafic mai redus ies imediat cu una dintre mașini la plimbare sau până la serviciu. Cel mai lung drum cu acest Citroen l-am făcut până la Brăila împreună cu soția.
Auto Test: Pe caniculă cum vă descurcați?
Viorel Burcea: Am conceput un sistem de aer condiționat mai rudimentar din două cutii de voiaj și gheață în ele, un ventilator care suflă aer și o tubulatură. În acest mod pot să am răcoare în mașină circa patru sau cinci ore. Mai greu este însă iarna. Mașina nu are un sistem de încălzire foarte bun. Probabil în perioada respectivă oamenii nu erau așa pretențioși.
Auto Test: Știu că a apărut și în niște filme….
Viorel Burcea: Da, în Moromeții 2 este un cadru în care apare acest Citroen. A mai apărut într-un videoclip al lui Aurelian Temișan și într-o reclamă video a unui lanț comercial de la noi.

Text: Gabriel MANOLE / Foto: Viorel BURCEA

Articolul precedentTractorul Porsche: Primul Porsche diesel din istorie
Articolul următorNissan I2V: Atoatevăzătorul
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


cinci × = 35