Industria auto europeană trece prin momente foarte dificile. Multe decenii a fost unul dintre motoarele care au ajutat economiile multor țări, dar acum poate să devină unul dintre factorii problemă, care să genereze zeci de mii de șomeri.
O treime din marile fabrici de autoturisme ale celor mai importanți producători, operează la mai puțin de jumătate din capacitate
Industria auto europeană se află într-o situație critică, iar numeroase uzine funcționează la capacitate redusă din cauza cererii scăzute de vehicule. Motivele? Prețurile ridicate și dobânzile mari. De cealaltă parte, producătorii se plâng de faptul că toate segmentele s-au scumpit: forța de muncă, energia, materialele… Iar cifrele arată foarte rău.
Potrivit unui raport Bloomberg, o treime din marile fabrici de autoturisme ale celor mai importanți producători, precum Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis și Renault, operează la mai puțin de jumătate din capacitatea lor. Iar această realitate pune în pericol atât profiturile, cât și locurile de muncă din întreaga regiune.
Volkswagen, de exemplu, cel mai mare producător auto din Europa, se confruntă cu o scădere accentuată a vânzărilor și a cererii de mașini electrice, care a dus la o supraproducție și la subutilizarea fabricilor sale din Germania. Situația este deosebit de gravă pentru companie. Oficialii au pe masă un plan prin care vor să obțină zece miliarde de euro din economii, iar această strategie se bazează pe reduceri de personal și închiderea unor fabrici pentru prima dată în această țară.
VW a întrerupt recent contractele colective de muncă, semnalând o posibilă confruntare cu sindicatele în încercarea de a reduce costurile. Aceste măsuri reflectă dificultățile întâmpinate de întreaga industrie auto germană, care a dominat piața globală decenii la rând, dar acum se străduiește să facă tranziția către vehiculele electrice.
Războiul din Ucraina a scumpit costurile cu energia. Tranziția „electrică”, o altă problemă
Pe lângă provocările economice și logistice, costurile cu energia au crescut dramatic în urma războiului din Ucraina. Multe fabrici din Europa riscă să fie închise pentru că o uzină care operează la sub 50% din capacitate generează pierderi, potrivit experților din industrie. Și nu sunt puține cele care au aceste dificultăți.
„Mai mulți producători auto se luptă pentru bucăți dintr-o plăcintă mai mică. Unele fabrici de producție vor trebui cu siguranță să dispară”, a declarat Matthias Schmidt, un analist auto independent cu sediul lângă Hamburg.
Și nu este totul… Îngrijorările legate de respectarea normelor stricte de emisii impuse de Uniunea Europeană devin tot mai presante. Începând cu anul 2025, producătorii auto trebuie să atingă o limită medie de emisii de CO2 de 94 g/km, în scădere față de actuala limită de 116 g/km. Luca de Meo, CEO-ul Grupului Renault, a avertizat că industria auto europeană ar putea fi amendată cu până la 15 miliarde de euro dacă aceste obiective nu sunt respectate. Ca să nu mai vorbim că ar trebui să renunțe la producția a peste 2,5 milioane de vehicule.
Europa, probleme uriașe pe piața auto, după pandemia de COVID 19
Europa rămâne în urma altor regiuni în relansarea vânzărilor auto după pandemie, cu aproximativ trei milioane de mașini mai puțin vândute anual față de nivelurile pre-pandemice. În anul 2019, în Europa s-au vândut 15,3 milioane de vehicule, în timp ce în 2023 acest număr a scăzut la doar 10,5 milioane, potrivit datelor ACEA.
Situația este deosebit de gravă pentru producătorii auto care se bazează pe fabrici mari, costisitoare și pe o rețea vastă de furnizori locali. Închiderea fabricilor ar avea efecte dezastruoase pentru economiile locale, deoarece uzinele auto sunt adesea pilonii comunităților, asigurând locuri de muncă pentru numeroase afaceri conexe. Dacă nu se găsesc soluții pentru creșterea cererii și îmbunătățirea competitivității, industria auto europeană riscă o recesiune prelungită, cu impact direct asupra economiei regionale.