Škoda Auto sărbătorește o jumătate de secol de când Škoda 130 RS și-a făcut debutul public pe circuitul Most. Moștenirea sa continuă și astăzi cu insigna RS care reprezintă cele mai dinamice modele din gama actuală Škoda.
Škoda 130 RS este una dintre cele mai emblematice mașini din istoria producătorului auto din Mladá Boleslav. Bazându-se pe punctele forte ale predecesorilor săi, Škoda 180 RS și 200 RS, coupeul sportiv a devenit rapid un competitor formidabil pentru acele vremuri mulțumită dinamicii sale remarcabile de condus.
O vedetă chiar de la început
La doar o lună de la debutul public pe circuitul Most, în aprilie 1975, Škoda 130 RS coupé, denumită Type 735, a obținut și primul rezultat la prima sa apariție competitivă. Într-o cursă din Campionatul European de Turism de la Brno, două mașini Škoda 130 RS au terminat pe locul al treilea și al patrulea la clasa sub 2000 cm³. A fost momentul care a pus bazele unei cariere de mare succes în sporturile cu motor, câștigând apoi trofee atât în Blocul de Est, cât și pe scena internațională. Printre triumfurile sale, a fost o victorie de clasă în legendarul Raliu de la Monte Carlo din 1977, terminând pe locul 12 la general. Alte performanțe remarcabile includ locul opt în clasamentul general la Raliul Acropolis din 1979. În 1981, a repetat acest succes remarcabil, demonstrând încă o dată că poate depăși rivali mult mai puternici.
Apoi, Škoda 130 RS și-a pus amprenta și pe scena curselor de circuit, pretinzând titlul general în Campionatul European de Turisme din 1981, cel mai mare succes al său pe pistă, după ce a terminat constant printre primele trei locuri în sezoanele precedente.
Rețeta succesului
Ca la orice mașină de curse pentru Škoda 130 RS accentu s-a pus pe designul ușor și manevrabilitatea remarcabilă. Era propulsată de un motor OHV cu patru cilindri de 1,3 litri, răcit cu lichid, montat pe puntea spate. De-a lungul timpului, puterea sa a crescut de la 113 CP inițial, la 142 CP în versiunea de curse pe circuit. Utilizarea panourilor din aliaj de aluminiu și componentelor din fibră de sticlă, a făcut ca mașina de curse să cântărească doar 720 kg, permițându-i să atingă o viteză maximă de 220 km/h.
Însă, adevărata forță a mașinii de competiție construită la Mladá Boleslav a constat în manevrabilitatea și agilitatea sa. În specificațiile sale inițiale din fabrică, au fost produse aproape 200 de unități ale Škoda 130 RS, iar alte zeci au fost construite în mod privat folosindu-se componente furnizate din fabrică.
La ora actuală, moștenirea RS se regăsește în modelele și sporturile cu motor, Škoda 130 RS fiind cea care a introdus denumirea RS – Rally Sport – care de atunci a devenit un simbol emblematic al modelelor de înaltă performanță ale Škoda. Iar pentru săbătorirea celei de-a 50-a aniversări de la debutul său, trei exemplare ale Škoda 130 RS sunt expuse la Muzeul Škoda din Mladá Boleslav, unde vor rămâne până pe 27 aprilie.
Vă recomandăm și:
Skoda Enyaq: facelift și echipamente noi pentru SUV-ul electric