Škoda Favorit – Renașterea

0
181

Skoda zgândărește imaginația fanilor cu o reinterpretare a modelului Favorit apărut acum 30 de ani. Conceptul face parte dintr-o nouă serie de modele clasice Skoda reimaginate, dar care nu va intra în producția de serie. Deocamdată, zicem noi.

În fapt, constructorul de la Mlada Boleslav onorează moștenirea propriului design începută acum 130 de ani. Urmarea este că Škoda a lansat o serie de reinterpretări moderne, revitalizând „piese” clasice ale propriului portofoliu „genetic” precum 200 RS, furgo­neta 1203 și Voiturette originală, fiecare reimaginată pentru secolul XXI. Iar ultima creație a designerilor este noua lor viziune asupra hachback-ului Favorit.

Considerat un adevărat simbol al sfârșitului anilor ’80 ai secolului trecut, actualul concept este o reinterpretare prin prisma limba­ju­lui de design contemporan Modern Solid al mărcii. Cehii îl consideră cel mai îndrăzneț de până acum având o abordare electrică și foarte „fresh” și mai ales adânc înrădăcinată în propria istorie.

De ce Favorit?

Când a apărut în septembrie 1987, hatchback-ul a marcat ascensiunea Škoda ca marcă internațională de volum. Era primul vehicul al constructorului ceh cu un design modern, motor și tracțiune față. Dar, mai ales, era dezvoltat la sediul de la Mladá Boleslav, a fost proiectat de studioul italian Stile Bertone și a beneficiat de expertiza Porsche după ce Skoda a devenit parte a grupului Volskwagen, în 1991.

Ideea a fost că proiectul unui autoturism modern cu motor față și tracțiune față s-a bazat pe o decizie a guvernului cehoslovac din decembrie 1982. Termenele de implementare au fost extrem de scurte. Etapa de dezvoltare urma să fie finalizată în termen de doi ani și jumătate (până la 30 iunie 1985), iar producția urma să înceapă în termen de cinci ani.

Designul a jucat un rol major în acceptarea noului vehicul. Urmând tendința de la înce­pu­tul anilor 1980, Skoda a încredințat designul noii mașini compacte unui de­signer italian. Renumitul studio Stile Bertone din Torino s-a implicat în dezvoltarea versi­u­nilor de caroserie hatchback, break, notchback și coupe, pre­cum și mai multe versiuni de interior. În plus, a fost însărcinat să construiască un total de 19 modele prototip în diverse designuri.

O echipă de la sediul ŠKODA din Mladá Boleslav a fost responsabilă de implementarea designului în produc­ția de serie. Inginerii cehi au demonstrat o mare creativitate și expertiză și în acest do­meniu; comparativ cu modelul Skoda 120 cu motor spate, au redus numărul de piese presate de la 405 la doar 227. În plus, Favorit-ul era mai scurt cu 40 mm, avea un spațiu interior cu 85 mm mai lung și un volum al portbagajului mai mare decât predecesorul său. Skoda Favorit a devenit o mașină de familie completă și a constituit o bază excelentă pentru versiunea ulterioară Skoda Forman break.

Viziunea actuală

Reproiectarea modelului Favorit nu a fost o sarcină ușoară pentru că trebuia să surprindă spiritul de inovație care a definit originalul. Rezultatul păstrează indicii recunoscute din modelul inițial, conceptul arătând complet modern, mai degrabă decât retro. Partea frontală distinctivă poate diferi de limbajul de design actual al Skoda, dar întruchipează perfect esența Modern Solid.

„Nu am vrut să mă bazez pe ele­men­te de design actuale, cum ar fi partea frontală Tech-Deck”, declara designerul proiectului, Ljudmil Slavov. „Acesta este un omagiu adus modelului Favorit, așa că am studiat cu atenție detaliile originale, urmărind să le dezvolt și să le duc la un alt nivel. Simplificarea unei forme deja minimaliste în stilul Modern Solid a fost cu adevărat o provocare.”

Tema farurilor

Una dintre caracteristicile remarcabile ale conceptului este designul farurilor, o aluzie inteli­gen­tă la modelul original. La sfârșitul anilor 1980, chiar și apreciata casă de design Bertone s-a luptat cu integrarea farurilor mari, produse în serie, fabricate în Cehoslovacia la acea vreme. În ciuda dimensiunilor lor, aceste faruri trebuiau integrate perfect în designul mașinii.

În conformitate cu această tradiție, Slavov a avut o abordare diferită în reimaginarea farurilor actuale. Soluția sa prezintă benzi de LED ultra-subțiri în față și în spate, amplasate în spatele unor capace semi-transparente care reflectă dimensi­u­nea și volumul farurilor originale. „Aceste capace permit luminilor să proiecteze diferite mo­de­le, pe care proprietarii le pot personaliza”, explica Slavov.

Deși această reinterpretare a modelului Favorit nu este destinată producției de serie, ea trans­mite un mesaj clar; viitorul Škoda este ferm înrădăcinat într-un trecut mândru și inventiv. Cu mai multe reinterpretări emblematice la orizont, marca prezintă modul în care tradiția și ino­va­ția îi vor conduce parcursul înainte.

Vă recomandăm și:

Skoda Space: viitorul SUV electric cu șapte locuri se dezvăluie

Skoda Enyaq facelift a intrat în producția de serie

Skoda de 9.000 de euro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

one × 1 =