BMW X6 M50d îmbină, într-un mod greu de descris în cuvinte, extremele din industria auto: performanța brutală şi obsesiva, de acum, economie de combustibil. Evident, totul este ambalat într-un pachet estetic care intimidează, atrage şi impresionează.
Densitatea de tehnologii avansate este atât de copleşitoare încât cu greu mai găseşti loc pentru un buton în plus… Şi dacă ar fi doar atât. Motor diesel cu patru turbine, șasiu cu suspensii adaptive, diferenţial spate M Sport controlat electronic, jante de 21 inci în standard, faruri laser capabile să străpungă întunericul până la peste 500 metri, scaune față cu masaj, suporturi de pahare cu dublu tratament termic (răcire / încălzire), asistarea şoferului de un sistem de conducere autonomă care prevesteşte momentul când volanul şi pedalele vor deveni banale dotări opţionale şi câte şi mai câte altele. Uriaşa forţă care musteşte sub capotă este anunţată arogant de ansamblul frontal.
Două aspecte îți rețin atenția. Și respirația. Imensa grilă dublă care poate fi livrată, în premieră la un BMW, cu sistem de iluminare încorporat şi blocurile optice Laserlight, evidenţiate la rândul lor de un machiaj fin, albastru, aplicat în partea lor inferioară. Masivitatea arhitecturii frontale continuată cu evazarea părţilor laterale menită să-i evidențieze musculatura şi apetitul pentru activităţile sportive se finalizează cu un posterior impunător atât prin întinderea sa pe verticală cât şi prin numeroasele detalii care îi confirmă eficiența în ceea ce priveşte reducerea turbulențelor aerodinamice (difuzor central, set de eleroane în zona hayonului, cavităţi tehnologice, dispuse vertical la extremităţile spoilerului, mascate cu elemente de ghidaj pentru curenţii de aer). Adăpostite de ornamente cromate, orientate panoramic, evacuările cu diametru direct proporţional cu ego-ul motorului închid într-o notă firească un contur robust şi zvelt totodată. Toate aceste impresii se decantează când te aşezi la volan.
În ciuda profilului atletic, statura impunătoare te face să crezi că încapi la limită pe banda ta de circulaţie, ceea ce este adevărat cam în jumătate din cazuri. Lăţimea de peste doi metri predispune la o atenţie sporită în trafic pentru că îi poate incomoda inclusiv pe partenerii de drum. Cele 2,3 tone greutate proprie și cei 760 Nm pe care motorul îi livrează între 2 şi 3.000 rpm te fac să-i priveşti cu multă condescendenţă pe cei care, aflaţi în maşinuţele lor plăpânde, bâzâie inofensiv în jurul tău. Fără îndoială, te afli în maşina care te face să te simţi, aşa cum spuneau versurile unui cântec, „Regele şoselelor”.
Acest conglomerat de oţel, aluminiu şi tehnologie de vârf este practic la fel de rapid ca oricare din cele 3.000 de exemplare Mini Cooper John Works GP de 306 CP care vor fi fabricate în acest an, în timp ce oferă spaţiu îndestulător şi confort ireproşabil pentru patru pasageri. Nu mai pomenesc de cei 580 litri ai portbagajului sau de garda la sol de peste 210 mm… Atlet desăvârşit, pregătit oricând să ţâşnească cu viteza fulgerului de la nivelul celui mai blajin stil de condus (Eco Pro), X6 M50d surprinde atât prin intensitatea şi rapiditatea cu care îşi mobilizează mecanica cât şi prin camuflarea perfectă a efortului pe care îl face. Cele patru turbine, două de presiune joasă şi două de presiune înaltă cu geometrie variabilă, reuşesc să gestioneze cu precizie chirurgicală şi maximă eficienţă alimentarea celor șase cilindri în linie cu o capacitate totală de 2.993 cmc.
Obişnuitele programe Sport, Comfort, Eco Pro şi Adaptive la care se adaugă posibilitatea unei schimbări mai îndârjite a treptelor în oricare dintre ele grație programului Sport aferent transmisiei, conturează într-o manieră elocventă multipla personalitate a gigantului bavarez. Atenţia pentru mediu nu este neglijată, aşa cum poate te-ai putea aştepta de la un bolid al cărui singur ţel pare să fie acela de a devora distanţe de sute de kilometri ca pe nimic. Programul Eco Pro este cel dintâi care anunţă „înverzirea” amprentei pe care o lasă în urma sa. Apoi, integrată în acesta, funcţia Coasting sprijină, prin intervenţii imperceptibile, obţinerea unui consum de combustibil cât mai redus prin decuplarea motorului termic când condiţiile de rulare o permit (viteză de croazieră constantă, sarcină constantă pe motor, declivitate negativă a drumului etc.). Până şi climatizarea suportă închidere separată stânga-dreapta, pentru a minimaliza cât mai mult posibil consumul. Din păcate, de partea cealaltă a baricadei, învăluite toate în culoarea roşu mocnit, te pândesc ispitele programelor Sport. Pluralul este justificat. Sunt mai multe: Standard, Plus şi Individual (o combinaţie configurabilă a primelor două). Încordarea suspensiei şi direcţiei, dublată de o reglare în registru sportiv şi ultra-sportiv a transmisiei şi motorului garantează prestaţii dinamice potrivite cu ambianţa şi specificul circuitelor de curse nu cu atmosfera de pe drumurile publice. Suplimentul de giraţie adăugat de puntea spate viratoare şi continua adaptare a tracţiunii integrale la condiţiile de rulare, aptitudine întreţinută şi de acţiunile compensatorii ale diferenţialului M Sport de la puntea spate, conferă condusului sportiv nuanţe competiţionale atunci când acceleraţia se odihneşte pe mocheta groasă care acoperă podeaua.
În restul situaţiilor, X6 M50d se dovedește a fi extrem de docil. Sistemul de asistență al şoferului, cu start de la 30 km/h, preia controlul comenzilor şi te plimbă prin aglomeraţia urbană fără să îţi mai solicite în alt fel intervenţia în afara faptului de a ţine mâinile pe volan și de a urmări, totuși, ce se întâmplă pe drum. „Drive Assist” opreşte până la 0 km/h, opreşte şi motorul dacă se întrunesc condiţiile pentru intervenţia Start&Stop apoi pleacă de pe loc în clipa în care autovehiculul din față s-a pus în mişcare. Staţionarea prelungită nu îl dezactivează, aşa că poţi să te bucuri de condusul prin oraş într-o manieră inaccesibilă majorităţii covârşitoare a celor cu care împarţi asfaltul. Un prilej bun de altfel să te delectezi cu claritatea impecabilă oferită de sistemul audio harman/kardon. Sau să îți faci planuri pentru sfârşitul de săptămână alături de cei dragi. Evident, împreună cu BMW X6 M50d.
Foto: Radu BUHĂNIŢĂ, George DRUGESCU
http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-745e-un-atlet-de-calibru-olimpic/
http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-530d-xdrive-touring-aer-burghez/
http://www.autotestmagazin.ro/bmw-x6-confort-vigoare-agilitate/