TEST: DS3 Crossback – Ambițios și exclusivist

0
98

O reţetă stilistică bine argumentată vizual, axată pe abordări inedite, dimensiuni compacte fructificate la maxim în interior şi o preocupare acută pentru detalii, finisaje, tehnologii şi mecanică fac din DS3 Crossback un model cu o personalitate aparte.

Designul atipic, o caracteris­­tică tradi­­ţio­nală a mărcii DS, este un puternic element diferenţiator. Impresia de maşină robustă se împleteşte armonios cu profilul elegant punctat de pintenul care disimulează prezența montantului B. Consolele scurte, ampatamentul de peste 2,5 metri şi înălţimea potrivită îi construiesc cu uşurinţă o imagine puternică, în ciuda unei lungimi totale de 4.120 mm.

Deşi circul la viteza maximă permisă pe autostradă, în interior domneşte liniştea.

Cu nerv este desenat şi ansamblul frontal. Construit în jurul imensei grile de la motor, încadrată de o ramă cromată, afişează un aer autoritar-aristocrat. Lămpile pentru iluminarea permanentă sub forma unor baghete dispuse pe verticală şi blocurile optice subţiri, orizontale, prevăzute cu tehnologie DS Matrix LED Vision îi accentuează severitatea. Un eleron deasupra lunetei şi evacuări plasate pe laterale, finalizate cu ornamente cromate cu diametru ameninţător (110 mm), susţin vizual aceeaşi poveste stilistică şi în zona spatelui. Jantele bicromate de 18 inci şi discurile de frână la toate roțile pledează în favoarea unui comportament sportiv care rezonează firesc cu dinamismul emanat de liniile încordate ale caroseriei. Mânerele de la uşi sunt o altă dovadă a emancipării lui DS3 Crossback.

Înglobate complet în conturul portierelor, acestea se amorsează automat când te apropii de maşină şi se pliază la loc când uşile se (auto) blochează. Interiorul emană calitate şi eleganță. Ambele sunt puse în valoare de utilizarea rombului drept laitmotiv. Efectul este obţinut şi prin soluţii simple, ca de exemplu rotirea cu 45° a butoanelor sau lămpilor de formă pătrată. O demonstrează luminile şi butoanele de pe plafoniera față. Interesantă este şi suprimarea consolei față. Practic, planşa de bord îi confiscă toate comenzile.

Fie că este vorba de modelul cusăturilor sau de dispunerea comenzilor, tema rombului este replicată până în cele mai mici detalii.

Un contur rombic asimetric care include şi aeratoarele sistemului de ventilare asortate ca formă a temei stilistice generale, delimitează ingenios setul de butoane (cu acţionare tactilă) care în mod obişnuit sunt parte integrantă a acesteia. Doar tableta centrală cu diagonala de 10,3 inci îşi păstrează locul ştiut. Comenzile pentru acţionarea geamurilor electrice sunt plasate pe tunelul median, de o parte şi de alta a levierului schimbătorului de viteze. Tot aici se află şi cel de blocare a uşilor şi a geamurilor spate. Valul modificărilor a împins până şi aeratoarele de pe marginile planşei de bord în componenţa fețelor de la uşi. Prin urmare, surpriza pe care ţi-o face spaţiul interior a lui DS3 nu este doar una de natură estetică.

Diversele repoziționări şi restructurări ale comenzilor şi elementelor specifice nu se remarcă doar prin ingeniozitate, ci şi prin aceea că oferă o alternativă viabilă la soluţia tipică de organizare generală. Ergonomia se dovedeşte a fi una foarte bună odată ce te-ai obişnuit cu noul layout. O surpriză mare, la propriu, este şi ­spaţiul rezervat pasagerilor. Cu o disponibilitate cuprinsă între 540 şi 770 mm pentru picioare (valori măsurate de la baza spătarului banchetei până la spătarul scaunului din față corespunzătoare celei mai avansate, respectiv celei mai retrase poziţii pentru acesta din urmă) şi 880 mm între şezut şi cel mai coborât punct al plafonului (măsurat pe direcţia spătarului banchetei spate) DS3 Crossback este capabil să asigure o călătorie foarte comodă pentru pasagerii din rândul doi.

În cazul meu (1,89 metri), după reglarea scaunului de la şofer încât să îmi ofere cea mai bună poziţie de condus, distanţa de la bord până la spătar este de 870 mm. În acelaşi timp, eventualul pasager din spate are la dispoziţie 650 mm între spătare, măsurați la nivelul genunchilor. Constat că spaţiul este suficient chiar şi pentru mine din moment ce aş putea călători aici pe distanţe lungi fără să fac compromisuri în ceea ce priveşte nivelul de confort. Evident, specificaţia tehnică respectă atât blazonul mărcii cât şi nivelul de echipare de top, Grand Chic, cu interior Inspiration DS Rivoli. Dotarea sa este una generoasă, transmisia este automată cu opt trepte, iar motorul este unul pe benzină cu trei cilindri, din familia PureTech. Rafinamentul tehnologiilor de care dispune propulsorul de 1,2 litri surprinde prin discreţie şi mersul catifelat încă de la ralanti. Capabil să dezvolte 155 CP şi nu mai puţin de 240 Nm încă de la 1.750 rpm (exact aceeaşi turaţie la care dezvoltă cuplul maxim şi variantele diesel, BLUEHDI), aplombul de care dă dovadă în timpul accelerărilor este impresionant. Aşadar, predispune la un condus sportiv într‑o doză încântătoare chiar şi în programul Normal, selectat automat. Nu mai vorbesc de modul Sport… Direcţia rigidizată suplimentar, răspunsul neîntârziat al motorului şi ţinuta de drum tenace oferă toată susţinerea de care ai nevoie dacă vrei să te bucuri nu doar de resursele generoase ale motorului, dar şi de modul admirabil în care colaborează acesta cu transmisia. Fără sincope, fără şocuri. Un flux constant de putere propulsează SUV-ul francez înainte. Frânele răspund excelent, iar volanul cu circumferinţa de 105 mm (120 mm în zona prizelor) transmite un sentiment de control adecvat sprintului de care este capabil în modul Sport. Selectarea programului Eco destinde mecanica. Temperamentul combativ este înlocuit de unul complet relaxat care predispune la călătorii calme. La 130 km/h în treaptă a opta motorul toarce cu puţin peste 2.000 rpm, iar consumul oscilează în jur de 7-7,5 litri. Elitist, performant, spaţios şi confortabil, DS3 Crossback este nu numai un model ambiţios. Este unul exclusivist care respectă tradiția distinctă a mărcii DS Automobiles.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− cinci = 2