După întâlnirea cu Duster 4×4 revederea cu noul Duster Hybrid 140 îmi confirmă că indiferent ce pierde, noul Duster iese mereu câştigător. Sistemul E-Tech în locul tracţiunii integrale s-ar putea dovedi a fi o afacere cât se poate de bună pentru mulți dintre noi.
Deşi se face uşor remarcat prin aerul cazon, dat de un format robust bine proporţionat, noul Duster este mai mult decât lasă să se vadă la prima vedere. Patru variante de echipare, trei motorizări şi două tipuri de tracţiune descriu de la sine competențele largi pe care le poate accesa noul Duster în funcţie de nevoile fiecăruia.
Mă aflu așadar în Dacia Duster, nivel de echipare Extreme, echipat cu motorizarea de top, Hybrid 140. Adoptată mai întâi pe Jogger în 2023, acum o găsim şi pe noul Duster. Este vorba despre pachetul E-Tech dezvoltat de Renault şi prezent pe modele precum Clio, Captur, Symbioz, Arkana, Austral sau Rafale.
Cu un debut desfăşurat în urmă cu 13 ani într-un cadru privat, la un eveniment intern Renault dedicat ultimelor inovaţii şi tehnologii aflate în curs de dezvoltare, pachetul E-Tech este unul pe care Renault mizează puternic şi îl îmbunătăţeşte permanent. Maşina pe care era prezentat în 2012? Dacia Sandero.
Arhitectura sistemului hibrid este cea consacrată. Un motor termic de 1,6 litri cu 4 cilindri, două motoare electrice (unul cu rol de antrenare şi un starter-generator) plus o cutie de viteze multi-modală „dog-type” preluată din F1. Motorul termic dezvoltă 94 CP şi 148 Nm, cel electric 49 CP şi 205 Nm iar starter-generatorul 20 CP şi 50 Nm. Bateria litiu-ion are o capacitate de 1,2 kWh și 230 V tensiune.
Plecarea de pe loc sau mersul înapoi se face exclusiv în mod electric, ceea ce înseamnă că transmisia include o secţiune guvernată de motorul electric şi o alta dedicată motorului termic. Pentru că sincronizarea dintre transmisie şi motor se face cu asistență din partea starter-generatorului, inutilitatea ambreiajului se subînţelege. Cele două surse de propulsie şi cele două transmisii pot funcţiona în comun sau separat pentru a direcţiona fluxul de putere către roţi, baterie sau către ambele.
Chiar dacă la început propulsia se face doar electric, apăsarea butonului „Start Engine Stop” este imediat urmată de un ralanti uşor inflamat din partea motorului termic. Asta înseamnă că sistemul hibrid a făcut o analiză a consumatorilor aflaţi în funcţiune şi a nivelului de energie stocată în baterie și a constatat că este nevoie de susţinere din partea termicului pentru a păstra sistemul hibrid în parametrii optimi de utilizare.
Imposibil să aflu turaţia motorului. Informaţia a fost suprimată pentru că nu mai este deloc relevantă în contextul în care sistemul E-Tech se autogestionează complet autonom. Am astfel ocazia să acord atenţie la alte aspecte, ca de exemplu soluţia aleasă pentru afişarea informaţiilor pe ecranul digital color cu diagonala de 7″ din spatele volanului.
Dacă mă folosesc de butoanele de pe partea dreaptă a volanului nu este nevoie decât de un singur click pentru a schimba atât aspectul cât şi caracterul informaţiilor afişate în bord. Și sunt destule cât să ocupe tot ecranul.
Media Live Nive include tableta centrală, color și ea, cu diagonala de 10,1″ și un meniu stufos. Cinci sunt folderele principale: acasă, surse media, lista telefoane înrolate în sistem, aplicaţii şi informaţii despre vehicul. Nu îmi propun să dezvălui întregul conţinut al meniului, aşa că o să mă opresc doar asupra a câtorva dintre ele pentru că nerăbdarea de a porni la drum este cam mare…
În primul rând, ai posibilitatea de a te conecta wireless cu telefonul mobil indiferent că eşti posesor de Android sau Apple. Există varianta conectării prin cablu (consola mediană conţine pe lângă spaţiile de depozitare două porturi USB-C) sau prin Bluetooth. Suita de informări grupate în folderul alocat monitorizării funcţiilor vehiculului îţi oferă acces către aspecte care îţi pot fi de folos când conduci.
Pe lângă observaţiile, sugestiile şi notele pe care le primeşti vis-a-vis de cât de economic ai condus, eşti pus în temă şi în ceea ce priveşte ponderea rulării în regim electric şi termic prin evidenţierea numărului de kilometri parcurşi cu fiecare tip de propulsie. Există o animaţie care redă „live” circuitul fluxului de putere dar şi un grafic al consumului de combustibil în timp real.
Nu prea înţeleg de ce este nevoie de dublarea comenzilor fizice în ceea ce priveşte acţionarea frânei de parcare. Există un buton lângă schimbătorul de-o şchioapă al transmisiei automate şi un altul pe bord, undeva în partea stângă a volanului. Probabil este vorba de un plus de siguranţă, binevenit în momente de neatenţie sau de grabă.
În versiunea Hybrid 140, configurarea răspunsului din partea sistemului de propulsie se limitează la posibilitatea optarii pentru modul ECO şi activarea funcţiei E-Save, similar cu ceea ce deja am povestit la noul Renault Captur E-Tech 145.
După o sumară reglare a scaunului şi a volanului astfel încât să îmi găsesc poziţia de condus de parcă aş pleca în concediu, pornesc! Prima impresie se decantează mult mai repede decât mă aşteptam. Şi nu, nu este vorba de cum”trage” Dacia Duster Hybrid 140. Este despre cum îl percepi.
Felul în care este reglat sistemul de suspensie să susţină cele 1470 kg greutate proprie şi felul în care a fost calibrat sistemul de direcţie îmi transmit senzaţia că mă aflu la volanul unui automobil mai mare şi mai greu, foarte bine „închegat”. Suspensia este, ca să zic aşa, ferm-moltecă. Nu este din cale afară de silenţioasă dar prin asta nu trebuie să se înţeleagă că ar fi una zgomotoasă. Îşi face treaba exemplar şi aveam să observ că este deosebit de plăcută pe drumuri neamenajate. Pentru că am evadat și pe astfel de trasee.
Mişcările de tangaj şi ruliu sunt permise cu anumite limitări care nu tulbură tihna călătoriei. Atenuarea eficientă a şocurilor la capăt de cursă a amortizoarelor are şi ea un rol important în toată povestea asta. Dacă cumva ai chef să zburzi un pic pe viraje, ei bine, poţi s-o faci. Ruliul moderat şi direcţia de o severitate permisivă te lasă să profiţi de întregul aport de care este capabil sistemul hibrid.
Pe asfalt, Dacia Duster Hybrid 140 se leagănă condescendent, comportamentul rutier fiind unul echilibrat. În modul de funcţionare normal, sistemul hibrid este vivace şi foarte alert. Apăsarea acceleraţiei este însoţită iniţial de un crescendo al nivelului de zgomot generat de motorul termic. Pe măsură ce intervine şi propulsorul electric pentru a sprijini efortul dinamic, atmosfera interioară se calmează.
Zvâcneşte cu entuziasm când îi testezi reacţiile cu o apăsare grăbită şi completă a pedalei de acceleraţie. Mersul pe autostradă pare o activitate recreaţională pentru Duster Hybrid 140. Reuşeşte să atingă viteza maximă permisă şi să menţină ritmul impus pe această categorie de drum fără să dea semne de oboseală. Rezistenţa pe care mi-o opune sistemul de direcţie îmi place şi mă instigă la un condus precipitat. Ceea ce pare să fie și pe placul sistemului hibrid E-Tech.
Frânele, cu discuri ventilate la roţile față şi pline la cele din spate, se implică responsabil. Cursa pedalei este suficient de amplă încât să ofere o ajustare graduală uşoară a efortului de frânare. Pe de altă parte, executarea unei frânari de urgenţă debutează în forță și se derulează cu maximă severitate. Traiectoria rămâne netulburată, procesul fiind unul uşor de dozat şi controlat. Senzațiile pe care le provoacă sunt altă poveste…
Antifonarea corectă contribuie la rândul ei la amprenta sonoră redusă din partea motorului termic, sesizabilă mai ales la viteze mari. Există zgomot la vânt lateral dar fără să fie unul deranjant. Se înserează mai mult ca un fond sonor pe care sistemul audio Arkamys® 3D, în cazul în care ai chef de muzică, îl acoperă fără niciun efort. Acesta dispune de 6 difuzoare şi posibilităţi multiple de redare a fişierelor audio, sunetul fiind unul robust şi bine spaţializat.
Sistemul hibrid E-Tech este un maestru în autogospodărirea resurselor proprii. La 85 km/h, animaţia specifică, prezentată în bord, îmi indică că rulez integral în modul electric. Peste doar câteva zeci de secunde (nu multe) propulsia devine mixtă. Scurt timp după asta, observ că „trage” doar motorul termic, pentru ca după alte câteva zeci de secunde, tracţiunea să revină 100% motorului electric.
Comportamentul oscilant dat de promptitudinea cu care sistemul hibrid E-Tech reacționează la variațiile rezistenţei la înaintare demonstrează excelenta sa abilitate de a se adapta la condiţiile de rulare date. Acest lucru ar putea explica de ce la preluarea maşinii, cu plinul de benzină făcut şi bateria încărcată pe jumătate, autonomia afişată era de 930 km. Decuplarea repetitivă a motorului termic de la sistemul de tracţiune aduce beneficii însemnate în materie de consum indiferent că rulezi în oraş sau foarte departe de acesta.
Rezumatul afişat la finalul călătoriei pe care am făcut-o în regim extraurban arată că 1/3 din parcursul total a fost acoperit numai de motorul electric. Adică 115 km din 351 km. Acest nivel de implicare, transpus în realitate, corespunde unui consum mediu de 5,4 litri obţinut la capătul unui drum străbătut cu o viteză medie de 67,4 km.
Prin comparaţie, un drum matinal printr-un Bucureşti vâscos, a fost parcurs în proporţie de aproape 50% exclusiv cu propulsie electrică. Concret, din 15 km parcurşi, 7 au fost făcuţi fără aportul motorului termic. Merită menţionat că modul în care am abordat acest traseu a primit o evaluare submediocră la condusul ecologic: 45 puncte din 100 posibile. Asta deşi am folosit numai programul ECO şi rutina B(rake) din meniul transmisiei automate pentru un randament superior al recuperării energiei de frânare.
Cu toate astea, consumul pe parcursul acestei călătorii a fost unul foarte decent – 6,1 litri. Mai ales că traseul a fost unul obişnuit pentru Bucureşti caracterizat de un trafic nervos, pigmentat cu ambuteiaje interminabile şi momente de respiro în care te străduieşti să recuperezi cât de mult se poate din timpul pierdut. Adică, apelezi la manevre repezite pentru a ocupa puţinele goluri din aglomeraţie pentru a înainta ceva mai repede decât partenerii de trafic ceva mai somnoroşi.
Variaţiile valorilor medii ale consumului sunt inevitabile în funcţie de optarea pentru programul ECO, stilul de condus, categoria de drum pe care rulezi sau gradul de încărcare al maşinii. Dar există şi o constantă în toată povestea asta. Indiferent de condiţiile de rulare, noul Dacia Duster Hybrid 140 cu al său sistem E-Tech va reuşi să amelioreze consumul de combustibil într-o măsură cel puţin sesizabilă dacă nu cumva cu adevărat semnificativă.
Vă recomandăm și:
TEST: Eficient, versatil și entuziast – Noul Renault Captur E-Tech