Yugo revine: rival pentru Dacia Sandero?

0
3853

Într-o perioadă în care mașinile de oraș reeditate și electrificate sunt la modă, marca Yugo din fosta Iugoslavie se pregătește să revină pe piață. Însă, spre deosebire de Renault 5, Fiat 500 sau Mini, noul Yugo nu va miza pe tehnologia electrică, ci va adopta un design 100% sârbesc și un motor termic clasic.

O marcă cu un trecut controversat

Mulți își amintesc de Zastava Yugo, mica mașină de oraș creată, inițial, în cadrul centrului de design Fiat de la Torino și produsă ulterior în fosta Iugoslavie începând cu anul 1980. Deși accesibilă ca preț și exportată inclusiv în Europa de Vest și Statele Unite

ale Americii, Yugo și-a câștigat o reputație proastă din cauza fiabilității scăzute, devenind adesea subiectul glumelor auto, chiar mai mult decât modelele Lada. Totuși, a fost fabricată, în diverse versiuni, inclusiv una decapotabilă, până în 2003.

Astăzi, inginerul, economistul și profesorul sârb Aleksandar Bjelić dorește să readucă la viață această marcă legendară. Primele schițe ale viitorului model au fost realizate de designerul Darko Marčeta, și el sârb,iar proiectul pare să prindă contur.

Un concurent pentru Dacia Sandero?

În timp ce Mini, Fiat 500 și Renault 5 se axează pe propulsia electrică, noul Yugo va miza pe un motor termic convențional și va încerca să concureze cu Dacia Sandero, datorită unui preț accesibil. Strategia nu este surprinzătoare, având în vedere că vechiul Yugo se vindea în SUA, în 1985, la doar 3.990 de dolari.

Obiectivul inițiatorilor proiectului este de a prezenta modelul final la Salonul Auto de la Belgrad din 2027. Cu toate acestea, provocările sunt uriașe. Pentru a se putea vinde pe piața europeană, noul Yugo trebuie să respecte reglementările stricte ale UE, ceea ce reprezintă un obstacol major pentru o companie mică. Normele actuale impun standarde ridicate de siguranță și emisii, iar dezvoltarea unui motor termic simplu fără hibridizare devine tot mai dificilă.

Pentru a depăși aceste provocări, Aleksandar Bjelić a dezvăluit, într-un interviu acordat publicației The Autopian, că ia în calcul utilizarea unui șasiu deja existent, produs de altă marcă. Această strategie nu ar fi o noutate, având în vedere că primul Yugo a fost construit pe baza modelului italian Fiat 128.

Rămâne de văzut dacă ambițiosul proiect va reuși să aducă Yugo înapoi pe șosele și dacă aceasta chiar va deveni un rival demn pentru Dacia Sandero.

Vă recomandăm și:

„Nori negri” pentru Fiat 500

Fiat 500e – Moda italiană

Fiat 500 Hybrid și Abarth 695, în ediție de lux Marani Principessa

Noul Mini Cooper SE – Plin de energie!

Renault 5 E-Tech este Mașina Anului 2025 în Europa

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

6 + six =