Daria Gănescu: Mica Prințesă

0
185

Motoarele „strigă” din tot sufletul, cauciucurile „mușcă” din asfalt și miroase strașnic a benzină și ulei ars. Ne aflăm pe circuitul AMCKART din Tunari și o cunoaștem pe Daria Gănescu. Are doar 15 ani și în vreme ce prietenii ei sunt la distracție la mare sau la munte, ea își petrece orele din week-end pe circuit încercând să fie tot mai bună și mai rapidă în fiecare zi. Tatăl ei îi este mereu aproape. Și o sprijină în această aventură…

Auto Test: Când te-ai urcat prima oară pe o motocicletă?
Daria Gănescu: Aveam doar cinci ani, eram cu tata în parc și m-a pus pe o motocicletă KTM de 50 cmc.
Viorel Gănescu: Cu roți ajutătoare…
Daria Gănescu: Cu roți ajutătoare (râde). Țin minte că m-am ars puțin pe picior și m-am cam speriat. Atunci mi-am spus că nu este de mine acest sport și am preferat „să merg mai departe” cu dans și călărie, dar până la urmă am ajuns tot pe o motocicletă și nu regret deloc.
Viorel Gănescu: Eu am o echipă moto, iar Daria a mers cu noi la curse de mică. Cred că avea vârsta de patru luni când soția mea a adus-o la circuit, așa că nu este o surpriză că a ales acest sport. La doi ani și jumătate i-am cumpărat o motocicletă, cea mai mică pe care am găsit-o la vremea respectivă. Cu ea a început, pe o pistă de beton. A învățat puțin câte puțin.
Auto Test: Dumneavoastră mergeți pe motocicletă?
Viorel Gănescu: Nici eu și nici soția nu mergem pe motocicletă. Din păcate… A trebuit să învăț din mers, „am furat” meserie din stânga și din dreapta, de la cei mai buni, am citit mult și am văzut multe filmulețe. Așa am aflat cum trebuie să pregătesc o motocicletă și ce trebuie să-i transmit fiicei mele.
Auto Test: Pe ce motocicletă alergi?
Daria Gănescu: (Arată trei degete) Am o motocicletă Husqvarna din anul 2014, o Aprilia de 125 cmc și un „motor” Conti de 50 cmc. Cel mai mult îmi place să „merg” pe Husqvarna.
Auto Test: I-ai cam băgat la cheltuieli pe părinți…
Daria Gănescu: Ei au vrut (râde). Nu eu comand pinioanele, nu eu comand cauciucurile. Este un sport costisitor și, din păcate, sponsorii sunt puțini. Cel mai mult m-au susținut părinții mei, din toate punctele de vedere. Vreau să le mulțumesc pentru efortul lor. În acest moment încercăm o colaborare cu o echipă nouă care are mai multe parteneriate și promite un viitor bun.

„Echipa Gănescu” în acțiune. Daria și tatăl ei, Viorel, se pregătesc de cursă

Auto Test: Îți mai aduci aminte prima cursă?
Daria Gănescu: Aveam 10 ani, în anul 2014, când am participat la primul concurs. Am ieșit pe ultimul loc, dar mi-au dat totuși o cupă, cred că le-a fost milă de mine (râde). Plouase, circuitul era ud, am luat o curbă… curbă și după aceea, pe linia dreaptă, m-am dus ca pe o sanie. Am și acum acel trofeu, alături de piatra din cauza căreia am căzut. Prima competiție pe care am câștigat-o a fost acum doi ani. În prima etapă am ieșit pe ultimul loc, dar după aceea, nu știu ce s-a declanșat în mintea mea și am reușit să câștig două curse. Era etapă dublă și trebuia să înving în ambele curse, ca să câștig campionatul. Și am câștigat!
Auto Test: Ce faci înaintea cursei? Ai emoții?
Daria Gănescu: În noaptea dinaintea cursei nu pot să dorm, iar în ziua concursului nu mânânc și beau cu mare greutate un pahar cu apă. Stau cu casca în brațe pe un scaun și… mă gândesc. Am observat ceva foarte ciudat: la fiecare intrare pe circuit se simte ceva în stomac, niște emoții pe care nu le pot descrie, ca niște fluturași. Este un sentiment tare plăcut. Este o aventură și o mare responsabilitate.
Auto Test: Îți este și frică?
Daria Gănescu: Da. Frica te apasă. Mi-e teamă că nu o să-mi iasă cursa și că o să fiu depășită. Nu ai niciodată siguranța că nu o să cazi.
Auto Test: Aveți emoții la curse?
Viorel Gănescu: La început am avut emoții mari, acum s-au mai diminuat pentru că am văzut că este foarte stăpână pe ea și am mare încredere. M-a surprins plăcut când am văzut că vrea tot timpul să se autodepășească. Există un risc, iar eu îi cer mereu să nu forțeze inutil. În timpul cursei îi arăt mereu că trebuie să gândească (duce degetul la tâmplă), dacă ai mintea limpede… ai șanse mai mari de reușită.
Auto Test: Care a fost cea mai grea cursă a ta?
Daria Gănescu: Acum un an, pe circuitul de la Adâncata. Prima cursă am pierdut-o dintr-un motiv stupid. În ultimele curbe îl depășisem pe liderul cursei și eram atât de fericită încât am ridicat mâinile să mă bucur și nu am mai apăsat accelerația, fix lângă linia de final. Adversarul m-a depășit cu un sfert de secundă. Acest eșec m-a ambiționat foarte tare și am câștigat apoi două curse.
Viorel Gănescu: M-am bucurat foarte tare, după acea victorie. Adversarul este un băiat cu doi ani mai mare, motocicletele sunt identice, iar Daria a reușit să-l „bată”. A fost un nou moment în care a arătat cât este de dibace și talentată. Îmi place că progresează rapid. La Adâncata, la ultima cursă, le-a dat o bătaie zdravănă. Când ea a terminat cursa cel de pe locul doi nici nu intrase pe linia dreaptă.

Am învățat multe lucruri de când m-am apucat de acest sport. De exemplu, am aflat că pot să folosesc o șosetă din plastic în locul filtrului de aer de la motor. Așa este mai curat.

Auto Test: Cum se împacă școala și sportul?
Daria Gănescu: Școala merge bine și o să fie mereu pe primul loc. Profesorii îmi spun foarte des că m-am schimbat de când fac motociclism, eu nu simt asta. Ei spun că sunt mai tăcută la ore, mai atentă și mai concentrată. Pe motocicletă am numărul școlii generale unde am învățat, 179. Acum sunt la liceul Ion Neculce și sper ca profesorii să mă sprijine pentru că nu o să pot fi prezentă la toate orele și testele.
Administratorul bazei ne anunță că în jumătate de oră pot intra pe pistă cei cu motociclete. Daria merge să se echipeze în timp ce tatăl ei se ocupă de motocicletă: o lustruiește și îi face ultimele verificări. Daria se întoarce rapid. Pare un mânz vesel, nerăbdător să iasă la joacă, iar locul favorit este pista. Acolo se simte excelent. Pornește la drum foarte concentrată. Găsește rapid cea mai bună trasă, accelerează în momentele prielnice, „atacă” virajele cu dibăcie, în timp ce motocicleta o ascultă fără crâcnire. Unul dintre colegii de circuit, motociclist cu experiență, fluieră a admirație.
Auto Test: Cum gândești o cursă?
Daria Gănescu: Când fac așa din deget (desenează cu degetul în aer) sunt curbele, le repet în minte. Vine așa, apoi așa, linie dreaptă… Fiecare tură are o poveste diferită: uneori pun piciorul jos, alteori nu pun, am ture în care mă aplec mai mult. Știu traseul pe de rost și îmi fac tactica înainte să plec, dar de multe ori improvizez pe circuit.
Auto Test: Ai avut și accidente serioase?
Daria Gănescu: Am avut probleme comune pentru acest sport, nu am avut lovituri grave și, din fericire, nu am ajuns la spital. În acest moment fac recuperare după o „căzătură” la antrenament, dar acum sunt în regulă.
Viorel Gănescu: Și sper să nu fie accidente serioase. Au fost și curse cu probleme, în care competiția nu a fost fair-play. Au fost destul de multe răutăți ale altor sportivi, la un concurs i s-a opus o întreagă echipă: ei erau câte cinci sau șase și ea era singură. O dată a și „zburat” din cauza lor, pe iarbă, la Arad. A fost o ciocnire „involuntară” a la Marquez-Rossi (râde). Suntem prea puțini sportivi ca să ne certăm și ar trebui să ne respectăm mai mult. Federația face tot ce poate, dar face foarte puțin ca să ne ajute.
Auto Test: Care sunt cele mai importante victorii ale tale?
Daria Gănescu: Am luat premiul întâi la Adâncata, Arad și la Bacău, în campionatul național și am ocupat locul doi la Campionatul European. Sper să nu mă opresc aici. În acest an vreau „să alerg” în cât mai multe etape de Campionat European și Balcanic și să câștig multe puncte.
Auto Test: Ai un idol în acest sport?
Daria Gănescu: Marc Marquez (n.r. pilot spaniol, campion mondial la trei categorii diferite), am fost la un pas să fac o poză cu el. Eram în Austria, într-o tabără, dar nu am reușit să ajung să-l întâlnesc. Mi-a părut tare rău și am început să plâng.
Daria se pregătește din nou să intre pe circuit. „Ai grijă, nu forța prea tare pe stânga!”, îi transmite tatăl său. Copila dă din cap că a înțeles, pornește la drum ca o furtună și își uimește, din nou, colegii de pe circuit.

Interviu realizat de Sorin BARBU /Foto: Sorin BARBU

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE

http://www.autotestmagazin.ro/dragos-moosz-ani-de-liceu-cu-emotii-pe-motor/

http://www.autotestmagazin.ro/kiara-anca-firan-am-avut-iubiti-care-au-fost-gelosi-pe-motocicleta-mea/

Articolul precedentTEST: BMW Seria 1 – ADN bavarez
Articolul următorCristian Bucur: Perspective asupra dieselului
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 − trei =