ST Line reprezintă la Ford anticamera la variantele sport veritabile din gama ST sau RS. Un „intermezzo” între linia de produse generaliste şi cea rezervată dependenţilor de adrenalină.
În cazul Ford Fiesta Fiesta, linia ST se poziţionează „deasupra” variantelor Trend şi Titanium fie numai şi prin prisma faptului că nu poate fi echipată cu motorizările pe benzină de 1,1 litri (70 CP şi 85 CP) sau cu cea diesel 1.5 TDCi de 85 CP. Dar nu numai excepţiile o individualizează, ci şi exclusivităţile. Aşa se face că ST Line este singura echipare care poate etala motorul pe benzină de un litru şi 140 CP sau discurile de frână la toate roțile. Tot ST este şi singura versiune care poate primi opţional un set de jante de 18 inci cu un design contondent şi incitant. Poţi medita la ţinuta de drum încă de când dai ocol maşinii. Tot ceea ce vezi confirmă temperamentul sportiv.
Efectul optic este unul pe măsura aşteptărilor pe care le poţi avea de la un model a cărui specificaţie tehnică enumeră multe îmbunătăţiri aducătoare de antren şi bună dispoziţie la volan. Spoilerul față, conturul grilei şi linia acvilină a capotei creionează pentru ansamblul față o imagine agresivă, eleronul extins binişor deasupra lunetei se asortează de minune cu jantele uriaşe şi cu discurile de frână la toate roțile, iar inscripţiile ST Line de pe laterale consfinţesc statutul orgolios al acestei variante. Ţinuta sport afişată la exterior este congruentă cu tratamentul aplicat interiorului. Atmosfera sportivă rezidă din tonul dominant negru (inclusiv pentru plafon), energizat de stridente ornamente galbene aplicate pe bord şi pe portierele din faţă. Volanul grăsuţ, îmbrăcat în piele perforată pe laterale şi aplatizat în partea inferioară, te invită să apeşi butonul care trezeşte la viaţă motorul de 140 CP şi 180 Nm. Cum greutatea la gol este de numai 1164 kg, mă aştept cu mult înainte de a apăsa cu sete acceleraţia, ca acestui Ford Fiesta să îi placă sportul.0
Mai târziu, când deja mă aflu pe autostradă, un sprint plafonat de turaţia maximă de funcţionare a motorului – circa 6750 rpm – îmi confirmă bănuielile. Sunt impresionat de încrâncenarea cu care EcoBoost-ul se străduieşte să-mi facă pe plac în timp ce ating succesiv, în primele trei trepte, vitezele de 60, 90 şi 130 km/h. Relaxat imediat, motorul pierde 3750 rpm pentru a păstra, în ultima treaptă, viteza de 130 km/h, iar consumul instantaneu se învârte în jurul valorii de 7 – 7,5 litri. Dacă obiectivul este rularea economică, viteza de 90 km/h este exact ceea ce cauți: aproximativ 4,5 l / 100 km la 2000 rpm în treapta a șasea. Dacă, în schimb, urmărești buna dispoziție, o să remarci rapid stabilitatea bună datorată unui șasiu cu suspensii sport câtă vreme motorul nu este sugrumat de modul Eco. Adoptarea acestuia sedează o parte bunicică din herghelia de sub capotă. dar reversul îl reprezintă scăderea sensibilă a consumului. Evident, şi a distracţiei. Chiar şi într-un regim de condus semi-sportiv în aglomeraţia nesuferită din Bucureşti, după 150 km, nu am reuşit să depăşesc 7,4 litri consum mediu, folosindu-mă de această setare. Dar nu numai de ea. O „vină” importantă în reducerea consumului o poartă sistemul Start&Stop care îşi demonstrează utilitatea şi eficienţa cu precădere în astfel de condiţii de exploatare. Zgomotul la viteze mari este rezonabil, iar siguranţa activă poate fi foarte bine reprezentată de dotări opţionale precum pilotul automat autoadaptiv, sistemul de avertizare şi menținere a benzii de rulare, asistența la coliziune, recunoaşterea semnelor de circulaţie sau faza lungă automată. Din fericire, vitalitatea motorului este standard şi, pe deasupra, contangioasă. Aşa că buna dispoziţie la volan nu o să-ţi lipsească dacă sub capotă se află cel mai puternic EcoBoost care poate echipa un Ford Fiesta.
Text: George DRUGESCU /Foto: Radu BUHĂNIŢĂ