Francezii de la Citroen sunt cunoscuţi pentru abordările mai îndrăzneţe în privinţa designului. Cu toate acestea, chiar şi în curtea, lor factorii de decizie mai cuminţesc pornirile designerilor.
Un exemplu de îndrăzneală Citroen a fost lansarea în producţie a modelului Cactus, un SUV de dimensiuni mici, cu o lungime de 4.157 mm şi un ampatament de 2.595 mm. Acesta a preluat integral tema de design exterioară şi interioară a conceptului Cactus. Din cauza dificultăţilor pe care le presupune atât latura tehnică şi cât şi cea economică legată de costuri, transferarea soluțiilor de pe un concept pe o maşină produsă în serie nu este o situaţie des întâlnită în industria auto.
O altă piedică poate şi mai importantă este gradul de acceptare în cadrul conducerii a soluţiilor prezentate. Dacă pentru un concept „şefii” sunt mai permisivi, pentru o maşină de serie soluţiile „out of the box” devin mult mai greu de digerat din punctul lor de vedere, fară o legătură directă cu sfera tehnică sau economică. Prin urmare, uneori, prejudecățile joacă un rol important în modul în care arată o mașină la final. Cu toate acestea cineva din departamentul de design a ştiut să „vândă” bine tema propusă şi aceasta a ajuns să fie transpusă în maşina de serie. Timpul a trecut şi probabil că treziţi din vraja iniţială, cei cu rol de decizie au profitat de faceliftul care a adus certe evoluţii tehnice şi au impus cu această ocazie şi nişte ajustări exterioare.
Asta nu pentru că mașina ar fi părut învechită faţă de competitori cum este situația în general când un model este supus unei restilizări. S-a optat practic în acest caz pentru o înregimentare a rebelului Cactus cu restul gamei. Asta s-a transpus într-o cuminţire a sa. Unul dintre elementele definitorii ale designului iniţial, panourile „airbump”, atât din punct de vedere stilistic cât şi funcţional au fost reduse simţitor în dimensiuni şi repoziţionate la baza uşilor într-o manieră mult mai convenţională. În zona posterioară acest element a dispărut cu desăvârşire. Privit din faţă, se observă şi aici alungarea sa din proximitatea blocurilor optice. Ca o dovadă că maşina și-a pierdut din obrăznicia inițială ce îi conferea un pas în fața rândului, este o comparaţie vizuală cu modelul Hyundai Kona.
Faţă de acesta din urmă, faceliftul realizat recent de francezi nu mai prezintă îndrăzneala pe care o avea Cactusul la prima ediţie. Probabil niște calcule de la departamentul de marketing au sugerat că o abordare mai liniștită și o integrare în restul gamei în paralel cu o evoluție tehnică o să aducă o creștere la numărul de vehicule vândute față de situația inițială a acestui model. Timpul o să dovedească dacă decizia a fost una corectă din punct de vedere comercial, însă, în cărțile de design auto doar varianta cu „airbump“ o să fie soluția lăudată.
Gabriel Manole / Foto: producători (Citroen / Hyundai)