Cu peste șase milioane de exemplare vândute după lansarea primei generații, în 2003, Mazda3 a devenit un model de bază pentru constructorul auto japonez din Hiroshima. Ajunsă la a patra generație, noua Mazda3 evidențiază evoluția limbajului de design Kodo și a tehnologiilor Skyactiv.
Noua Mazda3 a fost prezentată în noiembrie anul trecut, la salonul auto de la New York, în ambele variante de caroserie: hatchback cu cinci uși și sedan. Cele mai multe priviri le-a atras hatchbackul, și pe bună dreptate, este unul dintre puținele modele din clasa compactă care iese cu adevărat din tipare prin designul său sportiv-agresiv, în opoziție cu imaginea convențională pe care o afișează marea majoritate a mașinilor din această categorie. Doar un alt model japonez, Honda Civic, are același aer „supărat”. Dacă deja suntem obișnuiți cu partea frontală tăioasă de la precedenta generație Mazda3, cea a noului model fiind doar o evoluție, linia laterală și spatele acestuia sunt cele cu adevărat noi. Spatele masiv, rotunjit-bulbos, cu montant C foarte lat și partea frontală lungă, cu capota motorului plonjată, transmit un singur lucru, că avem de-a face cu o mașină cu performanțe dinamice peste medie. Totuși, asta nu este o noutate, Mazda3 fiind recunoscută ca o mașină excelentă la capitolul dinamică de rulare. Sedanul, în schimb, arată ceva mai mult a mașină de familie, fiind un fel de versiune redusă la scară a modelului de clasă medie Mazda6. Dar și acesta, și tot la partea posterioară, are accente estetice sportive cu un ușor aer de coupe cu patru uși. Asta datorită liniei acoperișului, care coboară accentuat spre lunetă, și a portbagajului scurt. Paradoxal, această combinație face ca mașina să pară joasă și… lungă, deși rămâne un model compact.
Mazda s-a concentrat mult asupra interiorului noii generații, ergonomia acestuia fiind inspirată de funcțiile musculo-scheletale ale corpului uman și de mișcările naturale ale acestuia. Un responsabil al departamentului de proiectare a explicat cum au procedat: „Când merg, oamenii își autoreglează, inconștient, mișcările picioarelor, bazinului și coloanei vertebrale astfel încât balansul capului să fie redus la zero, prin minimum de efort muscular. În felul acesta am proiectat scaunele noului model, cu o susținere pentru coloana vertebrală, cutia toracică, bazin și coapse ce permite mișcarea imperceptibilă, naturală și subconștientă a capului, reducând încordarea musculară, deci mărind confortul”.
Vor fi disponibile cinci variante de motorizare: trei motoare pe benzină Skyactiv-G, în patru cilindri toate, de 1,5, 2,0 și 2,5 litri și un diesel, tot cu patru pistoane, Skyactiv-D, de 1,8 litri. Parametrii tehnici ai acestora încă nu au fost comunicați.
Al cincilea motor, Skyactiv-X, de doi litri, este nou și este beneficiarul unui design inovator, ce arde benzina cu aprindere prin compresie, asemănător cu cel al motoarelor diesel, astfel încât consumul său este anunțat a fi foarte redus, iar livrarea puterii este liniară.
Mazda3 este prima mașină a producătorului japonez ce va utiliza acest motor, care va fi cuplat cu un sistem M-Hybrid. Deci, avem de-a face cu un hibrid ușor sau micro-hibrid care, asemenea altor automobile electrificate, va oferi performanțe ridicate la un consum de carburant mai mult decât rezonabil. Din păcate, nici pentru acest motor nu au fost anunțate performanțele, dar va avea în jur de 190 CP și 230 Nm cuplul maxim.
Noul Mazda3 va ajunge în showroomuri în primăvara aceasta.
Atunci vor fi anunțate datele tehnice finale și prețurile la care va fi comercializat.
Text: Florin NECULA /Foto: MAZDA