În materie de concepte pare să fie o competiție internă în interiorul alianței Renault-Nissan. Abia ne-am liniștit după ofensiva francezilor, pentru ca japonezii să ne „lovească” și ei cu un alt concept foarte inspirat, prezentat la începutul acestui an la NAIAS (North American Internațional Auto Show).
Trebuie să remarcăm că nu sunt la prima reușită. Infiniti, marca premium a celor de la Nissan, a dezvoltat în ultima vreme o serie de concepte uimitoare din punct de vedere tehnologic și estetic. Ultimul din această serie este SUV-ul Infiniti QX Inspiration, dezvoltat pe platforma destinată vehiculelor electrice cu tracțiune integrală. Acesta nu reprezintă doar o viziune generală a japonezilor despre viitorul electric. După spusele lor, Infiniti QX este viitorul SUV, exclusiv electric, pe care urmează să îl producă marca japoneză în viitorul apropiat. În plus, acesta certifică și noua linie de design a mărcii. Am putea spune că este prea frumos ca să fie adevărat.
Cunoscând, însă, consec-vența și seriozitatea specialiștilor din Țara Soarelui Răsare este posibil să îl vedem într-o formă apropiată și pe străzi. Acesta reușește un echilibru între detalii surprinzătoare și o puritate generală a designului. Infiniti a ales un drum frumos pentru designul mașinilor sale, mai ales după sosirea lui Karim Habib, ex-șef de design la BMW.
Silueta generală prezintă o mașină dinamică, dar și cu o componentă de soliditate necesară unui SUV. Asta s-a realizat prin folosirea unor console scurte, utilizarea unor jante de 22 inci, protecții negre la pasajele roților și un raport de aproximativ 1/3 între zona vitrată și restul suprafeței laterale a conceptului.
Cabina, cu parbrizul avansat și plafonul coborât, sporește impresia dinamică a caroseriei. Asta însă nu este totul. Tabloul este completat de compoziția muchiilor izvorâte din tensiunea suprafețelor pe care le delimitează. Designerii au urmărit o filosofie a japonezilor pentru acest „spațiu” dintre muchii, intitulată „Ma”. Zona dintre elemente este văzută ca o anticipare de posibilități. Poate suna ciudat pentru noi, dar pentru popoarele asiatice, mai înclinate spre meditație, are un înțeles concret comparativ cu senzația ezoterică pe care ne-o transmite nouă o asemenea abordare.
Cert este că rezultatul final, pe care îl vedem cu toții, este unul foarte frumos. Inspirația designerilor nu s-a oprit la aspectele generale.
Blocurile optice sunt niște tăieturi subțiri în suprafața caroseriei. Acestea reprezintă, după părerea mea, o adevărată provocare dacă vor să le preia ca atare și în versiunea de producție. Efortul, însă, ar merita pe deplin deoarece soluția completează foarte bine puritatea designului general.
Pentru că acest SUV este complet electric și partea frontală a beneficiat de o abordare în acord cu „motorizarea”. Grila, element de identitate pentru orice automobil, are acum trasat doar conturul printr‑un decupaj fin. Logo-ul companiei este poziționat central, iar la baza sa este dispus numele. Acest ultim detaliu este un semn că japonezii consideră că marca nu este încă suficient cunoscută ca să facă, prin simpla prezență a emblemei și a mașinii, comunicarea identității către privitor. Puritatea compozițională regăsită la exterior este continuată într-un mod foarte natural și la interior. Acesta beneficiază și el de noua arhitectură electrică, profitând de spațiul generos rezervat. Urmarea se traduce într-un adevărat lounge primitor, în care materialele sunt tratate și prelucrate după tehnologiile tradiționale ale meșterilor japonezi. În încheiere, nu putem decât să sperăm că japonezii or să reușească producerea acestui automobil și în versiunea de serie, deoarece ar fi un vector de imagine bun și o bornă de referință pentru alți producători.
Text: Gabriel MANOLE /Foto: INFINITI