Instalația GPL, între mit și realitate

0
360

Un drum de la București la Constanța, cu câteva plimbări prin orașul-port și retur, cu 43 de litri de benzină sau cu 53 de litri de GPL? Cu 230 de lei sau cu 140? Fără ezitare, orice șofer ar prefera a doua variantă, dar ne-am întrebat cât costă cei 90 de lei economisiți. Noi am făcut toate calculele de care aveți nevoie pentru a decide dacă montarea unei instalații GPL este sau nu o afacere.

Pentru o mașină cu performanțe medii, investiția este de aproximativ 3.000 de lei. Cu siguranță ați auzit că GPL-ul arde uscat, produce uzură prematură și arde supapele. Legenda urbană, care îi dă coșmaruri oricărui șofer spune că gazul va duce, inevitabil, la segmentarea mult mai rapidă a motorului. Am mers cu toate aceste mituri la specialiștii unei companii care a montat peste 100.000 de instalații GPL și iată ce am aflat!
Printre mașinile care așteptau tăcute prima cheie cu noul carburant l-am găsit pe Silviu Raicea (foto medalion). Este directorul comercial al unei companii care produce și montează instalații GPL în sud-estul Europei, dar supraveghează lucrările din hală. Service-ul a primit recent un lot de FIAT Tipo și s-a apucat de treabă. Este ceea ce automobiliștii numesc „GPL din fabrică”. Mașina la care se lucrează are încă mirosul de plastic nou. Practic, un dealer a trimis mașini cu 0 kilometri la bord la chirurg. Operație pe cord deschis? Nu, spun mecanicii. Este o banaliate. În câteva ore, motorul italiencei primește primii vapori de gaz. Pornește „la sfert”. Ne-am convins, funcționează.
Lăsăm în urmă hala și trecem la discuția practică. Cum funcționează, de fapt, insalația GPL?
Instalațiile moderne sunt, preponderent, de tip secvențial și sunt controlate electronic. Se pot monta pe toate autovehiculele cu injecție secvențială. Unitatea electronică are rolul de a controla secvența de injectare și temporizarea. Gazul se injectează, prin șina de injectoare, direct în conductele de aspirație, obținându-se astfel un amestec GPL-aer optimizat pentru combustie.
Detalii, detalii, dar cât costă mica uzină din portbagaj?
Silviu Raicea ne spune că, pentru o mașină cu performanțe medii, costul este de aproximativ 2.700 de lei. Adăugăm aici și taxa pentru omologarea instalației GPL care trebuie plătită la Registrul Auto Român și tragem linie. Cu mai puțin de 2.900 de lei, mașina primește o sursă alternativă de alimentare.
Cifrele se schimbă radical dacă vorbim despre motoarele cu injecție directă – FSI, TSI, TFSI sau GDI. „Pentru mașinile cu injecție directă este mai costisitoare instalația GPL. Există soluții, dar o instalație costă cam 1.500 de euro”, explică specialiștii.
Atenție! Aceste motoare vor consuma și benzină, nu doar GPL. În medie, doi litri de benzină la 100 de kilometri. Indiferent de motoare, revizia instalației se face la 15.000 de kilometri și costă între 120 și 250 de lei. Se schimbă filtrul pentru stare gazoasă și cel pentru stare lichidă și se verifică toți parametri de funcționare.
De la reglajul din șurub la injecția de gaz controlată de ECU din dotarea instalației GPL.
Așa s-ar traduce evoluția sistemelor de alimentare cu gaz. Chiar și așa, percepția multora a rămas blocată în anii 2000, când Dacia cu motor cu carburație sau cu injecție monopunct era o provocare pentru montatorii de GPL.
„Instalația GPL nu putea să comunice cu alte componente ale mașinii, nu existau senzori pe mașină, nu știa timpii de injecție. Se pierdea putere și, având în vedere că reglajele se făceau manual, la 50.000 de kilometri segmentai motorul. În acești ani am avut o misiune grea: să explicăm că lucrurile s-au schimbat. Mașina funcționează la fel ca pe benzină”, susține Silviu Raicea.
În acele vremuri de pionierat s-au născut și miturile despre GPL. Unul dintre ele stă în picioare. Consumul de GPL crește cu 15-20%, comparativ cu cel de benzină.

„Consumul crește din cauza cifrei octanice mai mici a gazului. În calculatoarele de GPL există un multiplicator, iar timpii de injecție de la benzină sunt preluați, prelucrați și multiplicați. Timpul de injecție pe GPL este diferit, pentru ca mașina să își păstreze aceeași putere”, spun chiar cei care vând instalațiile auxiliare de alimentare.
Practic, timpul în care este injectat gazul este mai mare decât cel în care se injectează benzina, iar asta generează un consum mai mare de GPL.
Calcule…
Principalul motiv pentru care posesorii de mașini pe benzină aleg să monteze o instalație GPL este economia. Deci, să trecem la calcule.
Ne vom raporta la prețurile înregistrate la pompă în luna februarie 2019:
– 5,30 lei pentru un litru de benzină;
– 2,65 lei pentru unul de GPL.
Pentru o mașină cu un consum mixt de 8,5 litri de benzină/100 de kilometri și 10,5 litri de GPL/100 de kilometri, investiția se amortizează după parcurgerea a aproximativ 17.500 de kilometri. Asta înseamnă, în medie, o durată de un an de zile.

Text / Foto: Alexandru COSTEA

Articolul precedentCristian Țânțăreanu, farsele și pisicile care dorm pe Bentley
Articolul următorGrecia – scurt ghid de supravieţuire la volan
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


cinci − = 2