Era bateriilor

0
105

Valul electric din lumea auto s-a izbit de digul bateriilor și implicit al autonomiei viitoarelor modele pe care le vor echipa. Grupul Volkswagen face un pas hotărât în escaladarea obstacolului cu un sistem de baterii modular care va putea asigura o autonomie de 550 km.

Modelul care beneficiază de acest sistem este ID.3, primul exponent al unei generații a grupului german care va ajuta mobilitatea electrică să se extindă pe piața de volum. Atuul implementării bateriei în noua generație de autovehicule electrice este platforma modulară MEB care exploatează din plin posibilitățile tehnice ale mobilității electrice. Avantajul utilizării ei este că orice model poate fi dezvoltat, practic, în jurul dimensiunilor bateriei astfel încât să existe suficient spațiu disponibil pentru dispozitivul de stocare a energiei. În plus, spun nemții, această abordare constructivă oferă numeroase avantaje pentru poziționarea componentelor de acționare și a accesoriilor. Iar structura și designul bateriei permit amplasarea acesteia între cele două punți, contribuind substanțial la spațiul cabinei. Pe de altă parte, o carcasă de aluminiu protejează bateria și asigură o stabilitate optimă, precum și o reducere semnificativă a greutății șasiului.

Revenind la bateriile de înaltă tensiune, acestea folosesc celule cu ioni de litiu, în genul celor ce sunt utilizate la telefoanele mobile și laptopuri. Un modul de baterie este format din 24 de celule care stochează și eliberează energia electrică, dar numărul de module care sunt apoi reunite pentru crearea un sistem de baterii este variabil. Structura modulară are forma unei tablete de ciocolată supradimensionate și permite o mare flexibilitate. În cazul în care este nevoie de o autonomie mai mare, de până la 550 km, atunci mai multe module vor fi instalate în ansamblul de baterii, iar partea bună este că structura fundamentală rămâne aceeași. De exemplu, în ID.3 până la douăsprezece module sunt reunite prin intermediul unui conector de baterii pentru formarea ansamblului de baterii. Doar că sistemul se alimentează la o tensiune de până la 408 volți, care este considerabil mai mare decât cea de la o priză casnică, care alimentează doar la 230 volți.
Mai departe, electronica de putere controlează fluxul de energie de înaltă tensiune între baterie și motorul electric, transformând curentul continuu (CC) stocat în baterie într-un curent alternativ (AC) pentru motorul de tracțiune. În același timp, sistemul electric de curent continuu de 12 volți este furnizat la tensiune joasă folosind un convertor DC/DC. Într-un sistem de curent alternativ normal, bateria este încărcată cu o putere de încărcare maximă de 11 kW și într-un sistem de curent continuu, cu o putere de încărcare de până la 125 kW.


De altfel scopul celor de la Volkswagen a fost ca bateriile să aibă aceeași durată ca a mașinilor pe care sunt montate. Adică opt ani sau 160.000 de kilometri la o capacitate minimă de încărcare de 70 la sută. Însă, driverele pot influența durata de viață a bateriei. Nemții spun că încărcarea normală este mai bună pentru baterii decât încărcarea rapidă, însă, încărcarea bateriilor până la 80, în loc de 100%, ar crește, de asemenea, durata de funcționare. De ce doar 80%? Pentru că în majoritatea cazurilor este mai mult decât suficient. Mulți șoferi tind să conducă pe distanțe scurte, cum ar fi să meargă la muncă sau să meargă la cumpărături, iar bateria nu trebuie să fie încărcată complet pentru asta.

Foto: VW

Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.

http://www.autotestmagazin.ro/volkswagen-id-3-electrificare/

 

http://www.autotestmagazin.ro/colaborare-extinsa-ford-preia-o-platforma-electrica-de-la-volkswagen/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sapte + 7 =