Vrei să montezi pe mașină GPL sau GNC? Iată ce ai de făcut

0
394

Călătoriile din ce în ce mai lungi, timpul petrecut la volan și evoluția continua înregistrată de sistemele alternative de alimentare cu carburant au determinat deținătorii de autovehicule să monteze instalații GPL sau CNG, care nu compromit în mod substanțial performanțele motoarelor. Având în vedere răspândirea încă destul redusă a autovehiculelor electrice în parcul auto din România, alternativele preferate de șoferi sunt sistemele de alimentare cu GPL (gaz petrolier lichefiat) sau GNC (gaz natural comprimat).

Deşi consumul (volumic) creşte cu aproximativ 10% în cazul trecerii de la alimentarea cu benzină la alimentarea cu GPL sau la cea cu GNC, preţul cu până la 50% mai mic al acestor carburanți scade considerabil costul pe kilometru.

Gazul Petrolier Lichefiat (GPL)

Este un amestec de hidrocarburi saturate şi nesaturate, cu trei sau patru atomi de carbon, menţinut în stare lichidă, sub o uşoară presiune. Uzual, se consideră că GPL este un amestec de butan comercial şi propan comercial, compoziţia variind în funcţie de domeniul de utilizare. Hidrocarburile ce formează GPL sunt obţinute la prelucrarea ţiţeiului şi a gazelor naturale (de exemplu la rafinarea fracţionată a ţiţeiului în rafinării, se obţin 20-40 kg de gaz lichefiat dintr-o tonă de ţiţei).

Gazul natural comprimat (GNC)

Înseamnă gaz natural care a fost comprimat și stocat pentru a fi utilizat drept combustibil pentru autovehicule.

Din ce în ce mai mulţi producători auto ne dau chiar o mână de ajutor în acest sens, echipând modele din fabrică cu kit-uri GPL sau GNC. Totuşi, în cazul în care nu găseşti maşina preferată dotată cu o astfel de instalaţie, ai la dispoziţie varianta montării ei în regim post-vânzare. Partea bună este că, din punctul de vedere al clientului, montajul este mult uşurat de faptul că Registrul Auto Român, printr-o serie de reglementări, aflate în acord cu legislaţia europeană, a creat un cadru legislativ fluid prin care aceste sisteme de alimentare sunt certificate înainte de a fi comercializate.

Practic, pașii pe care trebuie să îi parcurgi sunt următorii:

  • identificarea instalaţiei de alimentare cu GPL sau GNC adecvată pentru tipul de autovehicul deținut (atelierele autorizate oferă frecvent consiliere online, fără a fi necesară deplasarea fizică la service);
  • programarea și deplasarea la un service autorizat care execută montajul, care poate dura 3 – 6 ore;
  • primirea actelor obligatorii aferente lucrării (declaraţie de conformitate în original vizată de importator şi de atelierul autorizat, manualul de utilizare, certificatul de garanţie);
  • o scurtă vizită la RAR pentru verificarea corectitudinii montajului și adăugarea mențiunii despre instalaţia GPL sau GNC în cartea de identitate a automobilului (CIV).

Începând cu anii ’50, în unele ţări europene, GPL a început să fie utilizat pentru alimentarea motoarelor cu ardere internă şi aprindere prin scânteie (MAS). Considerentele care au stat la baza acestei acţiuni au fost atât de natură economică, cât şi ecologică: gazele ce intră în componenţa GPL auto sunt produse secundare ale proceselor tehnologice de prelucrare a ţiţeiului şi gazelor naturale şi de aceea preţul lor este mai scăzut în comparaţie cu al produselor de bază, iar prin arderea lor rezultă o cantitate de substanţe poluante mult mai mică decât în cazul în cazul arderii combustibililor tradiţionali, în timp ce cantitatea de energie termică dezvoltată este comparabilă.

„Reglementările privind modificarea sistemelor de alimentare a motoarelor autovehiculelor care au fost omologate cu un anumit carburant prevăzut de producător, pentru funcționarea și cu gaze petroliere lichefiate (GPL) sau și cu gaze naturale comprimate (GNC), precum și autorizarea operatorilor economici care efectuează montarea, revizia tehnică și/sau repararea instalațiilor de alimentare a motoarelor cu GPL sau GNC – RNTR 6” au fost aprobate prin Ordinul ministrului nr. 401 din 2 aprilie 2018 și pot fi consultate AICI.

Din punct de vedere al siguranţei în exploatare, toate aceste instalaţii sunt formate exclusiv din componente omologate conform prevederilor Regulamentului CEE-ONU nr. 67 pentru instalațiile GPL și conform prevederilor Regulamentului CEE-ONU nr. 110 pentru instalațiile GNC, iar comercializarea instalațiilor de alimentare cu GPL sau GNC se poate realiza numai dacă acestea sunt omologate în conformitate cu Regulamentul 115 CEE-ONU sau sunt certificate de către Registrul Auto Român.

În ceea ce priveşte performanţele dinamice ale autovehiculului alimentat cu GPL, acestea nu se reduc cu mai mult de 10% faţă de cele obţinute la alimentarea cu benzină.

Avantajele utilizării combustibilului GPL sau GNC auto sunt următoarele:

 

  • scăderea emisiilor poluante;
  • siguranţa sporită în exploatare a rezervorului de GPL;
  • creşterea autonomiei autovehiculelor;
    utilizarea eficientă a produselor secundare rezultate la prelucrarea ţiţeiului şi a gazelor naturale;
  • preţul mai mic al GPL faţă de carburanţii tradiţionali.

Există însă şi dezavantaje, care trebuie analizate când se ia decizia montării unei instalaţii de alimentare a motorului cu GPL sau GNC:

  • micşorarea volumului util al compartimentului de bagaje;
  • micşorarea sarcinii utile;
  • scăderea cu maximum 10% a performanţelor motorului;
  • creşterea cu maximum 10% a consumului volumic de carburant (din cauza densităţii mai mici a GPL, deşi energia eliberată prin arderea unei unităţi de masă de GPL este superioară celei eliberate în cazul arderii combustibililor clasici);
  • costuri mai mari ale inspecţiilor tehnice periodice, deoarece determinarea nivelului emisiilor poluante se face pentru motorul alimentat cu ambele tipuri de carburant.

Diferențe între GPL și GNC

În Tabelul 1 vă prezentăm câteva diferențe dintre cei doi combustibili alternativi.

Atelierele autorizate de către RAR să efectueaze montaje, revizii tehnice şi repararea instalaţiilor dețin personal instruit şi calificat, dispun de o dotare tehnică minimă impusă şi utilizează tehnologii care să asigure numai montaje în conformitate cu reglementările aplicabile.
Pentru a se asigura că produsul cumpărat este certificat, că montajul va fi executat corect şi va fi acceptat de către reprezentanţa RAR cu ocazia înscrierii menţiunilor referitoare la instalaţie în Cartea de Identitate a Autovehiculului – CIV, cumpărătorul trebuie să solicite atelierului să-i prezinte copii ale certificatului de conformitate al produsului şi ale autorizaţiei atelierului, din care să rezulte că tipul respectiv de instalaţie este adecvat autovehiculului pe care se doreşte efectuarea instalării şi că atelierul respectiv are dreptul de a efectua montajul acestui tip de instalaţie.
După efectuarea montajului, cumpărătorul trebuie să primească Certificatul de garanție, Declarația de conformitate și manualul de utilizare în limba română. De asemenea, operatorul economic care a efectuat montarea instalației, va aplica, pe interiorul parbrizului autovehiculului, eticheta autoadezivă cu inscripția „GPL” sau „GNC”, după caz.

În ceea ce priveşte exploatarea în bune condiţii a instalaţiei, cumpărătorul trebuie să respecte cu stricteţe instrucţiunile de utilizare şi să nu efectueze sau să permită intervenţii neautorizate asupra componentelor instalaţiilor. Reviziile periodice şi reparaţiile instalaţiei trebuie făcute numai în atelierele autorizate pentru aceste lucrări. Alimentarea cu GPL sau GNC auto certificat se va face numai la staţiile de alimentare, unde trebuie să se găsească afişată la loc vizibil Declaraţia de conformitate eliberată de către producător.
După înscrierea menţiunilor referitoare la instalaţie în CIV, pe durata exploatării instalaţiei, se pot înlocui, la nevoie (în caz de defectare sau funcţionare necorespunzătoare) sau după dorinţă, componentele instalaţiei cu altele cu altă marcă de omologare, dar cu acelaşi rol funcţional şi omologate conform aceluiaşi document de referinţă.
RNTR-6 prevede durata maximă a rezervoarelor de GPL ca fiind de maximum 10 ani de la data fabricării, menționată pe plăcuța de marcaj, iar rezervoarele de GNC nu se vor utiliza ulterior datei de expirare a valabilității menționate pe plăcuța de marcaj.
În tabelul al doilea (Tabel 2) vă prezentăm, în paralel, specificațiile rezervoarelor care intră în componența instalațiilor de alimentare cu GPL sau GNC.

Așadar, dacă optați pentru instalația de alimentare cu GPL sau GNC, condiţiile de siguranţă sunt la cele mai înalte standarde, dacă respectaţi instrucţiunile de utilizare, de înregistrare a instalaţiei GPL sau GNC în cartea de identitate a maşinii şi programul de mentenanţă.
Mai multe date pentru utilizarea gazului petrolier lichefiat (GPL) drept combustibil pentru autovehicule.
Mai multe date pentru utilizarea gazului natural comprimat (GNC) drept combustibil pentru autovehicule.
Lista atelierelor care executa montarea, reviziile tehnice si repararea instalațiilor de alimentare a motoarelor cu GPL și/sau GNC.

Safe Market by RAR

http://www.autotestmagazin.ro/gaz-natural-in-rezervor-10-lucruri-pe-care-trebuie-sa-le-stii/

Articolul precedentAutomobilele electrificate. O familie mare și complexă (II)
Articolul următor10 greșeli pe care să NU le faci când ești pasager pe motocicletă
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sapte + = 13