Dacia 1300 s-a născut în anul 1966 la Colibași (actualul Mioveni), având în spate un acord semnat cu producătorul francez Renault. Acesta prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Din cauza unor considerente tehnice şi economice, oferta companiei pentru modelul Renault 12 a fost retrasă, francezii permițând statului român să înceapă asamblarea unui model intermediar pană când Renault 12 avea să fie pregătit pentru producție.
La început s-a optat pentru Renault 16, dar, în final, s-au hotărât pentru asamblarea modelului Renault 8. De remarcat este faptul că și construcția Uzinei de Autoturisme Mioveni a început în 1966 şi s-a încheiat într-un timp record de numai un an şi jumătate. Astfel, la 20 august 1968 a început producția modelului Dacia 1100, sub licență Renault R8, aceasta fiind o berlină cu tracțiune şi motor pe spate. Astfel, aproximativ 44.000 de autoturisme au ieșit pe poarta fabricii până în anul 1972, an în care producția pentru acest model a încetat.
După Dacia 1100, în anul 1969, a urmat modelul Dacia 1300 sub licență Renault 12, acesta fiind prezentat la saloanele auto de la București şi Paris. Modelul 1300 era o berlină cu patru uși şi tracțiune față, toate componentele fiind furnizate de Renault și urmând ca cei de la Mioveni să le asambleze.
Între 1970 şi 1980, Dacia dezvoltă o întreagă gamă de modele ce cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane şi utilitare, printre care putem enumera: modelul 1300L (de la lux), 1300 LS (lux super) destinate exclusiv membrilor importanți ai partidului. Modelul break a fost lansat în 1973, iar în 1975 Dacia 1302(gen papuc), fabricat în 2.000 de exemplare, până în 1982.
De asemenea, tot în anii 1980 a mai fost produs modelul Dacia 2000, acesta având la bază autoturismul Renault 20. A fost produs special pentru elita PCR, fiind utilizat ca mașină de serviciu, disponibil în culorile negru și albastru.
1998 reprezintă anul în care s-au împlinit trei decenii de la producția primului autoturism Dacia și de asemenea, anul în care automobilul cu numărul 2.000.000, a ieșit pe poarta fabricii.
Pentru pasionați, achiziționarea și recondiționarea unui model Dacia 1300 (de preferat fabricație până în 1978), reprezintă o „provocare” plină de satisfacții știind că, odată cu terminarea proiectului, nu aduc la viață o simplă mașină ci o fărâmă din istoria țării. Mașina autohtonă a făcut câteva generații de români fericiți și reprezenta, probabil, mai bine de 80% din automobilele prezente pe drumurile țării în acele vremuri.
Cu surprindere putem spune, mulți tineri se implică în astfel de proiecte, aducându-le aminte de excursiile din copilărie în care mașina familiei (Dacia bineînţeles) reprezenta bunul cel mai de preț şi, de cele mai multe ori, prima mașina în care s-au urcat.
Tânărul pe care l-am descoperit în curte la RAR şi care este proaspătul posesor al unei Dacii 1300 din 1974, cumpărată de la un vecin, este foarte fericit de noua lui achiziție. Putem spune că noi, toți ceilalți, ar trebui să fim recunoscători acestor pasionați, pentru faptul că, datorită lor, mai putem vedea pe străzi diferite tipuri de mașini care au făcut istorie și care ne readuc în memorie amintiri din vremuri de mult apuse.
http://www.autotestmagazin.ro/draga-mea-masina-dacia-1300-radu-si-marita-iubire-imposibila-el-21-de-ani-ea-42/