Ce ar fi de spus despre o maşină care cântăreşte peste 2,3 tone, ajunge la 100 km/h cu start de pe loc în 3,8 secunde şi este construită cu o asemenea atenţie acordată detaliilor încât până şi emblemele încastrate în tetierele faţă sunt iluminate?… Evident, destule.
BMW X6M Competition este o specie aparte. Pe cât de rară pe atât de feroce. Cel mai puternic motor V8 din producţia de serie de care dispune BMW este montat pe un model de aproape 1,7 metri înălţime care cântăreşte la gol 2.370 kg. Asta nu îl împiedică să fie mult mai rapid decât BMW M4 Coupe sau să atingă o viteză maximă de 290 km/h, dacă este echipat cu pachet M Driver. Tind să cred că impresia pe care o stârnește celor pe lângă care trece are ceva aproape terifiant. Grila frontală cu nările care măsoară împreună fix un metru, caroseria cu o alură robustă, dar încărcată de o agresivitate abia mascată, jantele uriaşe şi duduitul ameninţător al motorului pot fi certe motive de îngrijorare pentru cei mai emotivi. Altora însă le-ar putea stârni fie admiraţia, fie curiozitatea. Sau amândouă. Nu este nevoie să ridici capota pentru a te convinge de extraordinarele sale calităţi. O simplă explorare a exteriorului este suficientă. Botul retezat vertical afişează prize de aer laterale imense prin care se văd radiatoarele suplimentare din circuitul de temperatură joasă a sistemului de răcire al motorului (partea stângă) şi a uleiului (partea dreaptă), tot ansamblul fiind flancat de blocuri optice cu tehnologie laser.
Profilul nu este cu nimic mai prejos. Nivelul de performanţă este evidenţiat de aripioarele laterale M și de jantele inegale – 21 inci faţă şi 22 inci spate – secondate la toate roţile de discuri de frână compozite, perforate şi ventilate, cu dimensiuni gigantice (395 mm / 380 mm). În spate, patru evacuări cu diametrul de aproximativ 9 cm fiecare, plus un eleron minimalist de inspiraţie competiţională îi trădează înaltul nivel de competenţă. Dacă adăugăm la această privelişte şi anvelopele spate cu lăţimea benzii de rulare de 315 mm, efectul este unul cu adevărat impresionat. Totuşi, nimic nu se compară cu sentimentul pe care îl resimţi când te aşezi pe scaunul şoferului. Opulența şi arhitectura habitaclului dezvăluie imediat caracterul exclusivist al modelului, situat undeva foarte sus pe axa confortului şi luxului. Designul inedit al scaunelor față promite încă înainte de a fi probate un confort aristocratic şi o susţinere excelentă. Atenţia îmi este atrasă aproape involuntar de cele trei pete de culoare roşie prezente în spaţiul comenzilor: butonul de pornire a motorului şi două mici clapete integrate în structura volanului – M1 şi M2. Pentru a afla însă la ce folosesc este nevoie de… contact! Brutalitatea şi nivelul sonor al ralantiului surprind într-o manieră dificil de surprins în câteva cuvinte. Motorul V8 cu tehnologie M TwinPower Turbo este o încântare fie şi numai dacă te rezumi la o simplă audiţie. Modul în care sunt exploataţi cei 625 CP şi 750 Nm pe care îi dezvoltă este pe măsura rafinamentului tehnologic impus de prezenţa literei M. Sistemul turbo este amplasat în interiorul V-ului, în imediata apropiere a cilindrilor, injecţia directă de benzină lucrează la 350 atmosfere pentru o atomizare foarte fină a particulelor de combustibil, iar turaţia maximă de funcţionare a motorului este de 7.200 rpm. Dacă încerci să cauţi la bordul lui X6 M Competition butonul Eco Pro, probabil te afli în maşina greşită. Creat să ofere performanţă de top şi confort în supradoze, cel mai potent exemplar din gama X6 îţi pune la dispoziţie un întreg arsenal de comenzi specifice circuitelor de viteză. Pe levierul schimbătorului de viteze, chiar lângă butonul P, se mai află unul cu o inscripţie enigmatică. Este vorba de acordul fin al modului în care transmisia M Steptronic selectează treptele de viteză. Sistemul Drivelogic permite trei variante predefinite de livrare a acestora: calm, sportiv şi competițional.
Greutatea mare şi dimensiunile generoase ale caroseriei opuse unui motor atât de puternic au impus adoptarea unui cvartet, direcție-suspensie-frâne-tracțiune, foarte performant şi bine echilibrat. Tracţiunea integrală M xDrive foloseşte preponderent puntea spate chiar şi în timpul survolării vijelioase a virajelor, ceea ce poate avea ca efect foarte uşoare tendințe supraviratoare. În mod cert specialiştii BMW au setat comportamentul dinamic al acestui prădător suprem cu gândul la şoferii entuziaşti. Prin urmare, este oferită inclusiv posibilitatea de a opta pentru modul 4WD Sport, caz în care creşte procentul de cuplul motor transmis către roțile spate. Accesul către această setare a tracţiunii este deblocat de renunţarea la intervenţia salvatoare a sistemului DSC, astfel încât se intensifică şi activitatea diferenţialului activ M prezent la puntea din spate. Este de altfel modul care permite efectuarea drifturilor. Reglaje diferite suportă şi motorul (Efficient, Sport şi Sport Plus), suspensia (Comfort, Sport, Sport Plus), direcţia şi frânele (Comfort, Sport). Acum înţeleg şi rostul celor două mici clapete roşii ataşate volanului: oferă acces către două variante de configurare a șasiului conform preferințelor tale. Direcţia cu demultiplicare variabilă în funcţie de viteză este demnă de un circuit de curse dacă validezi opţiunea Sport. Altfel, modul Comfort se dovedeşte o alegere excelentă în absolut toate scenariile de condus, indiferent că te deplasezi în oraş sau în afara lui. Suspensia, cu amortizoare controlate electronic şi bare stabilizatoare active, este foarte comodă în setarea Comfort în ciuda jantelor uriaşe. Felul în care înăbuşă ruliul în modul Sport când ataci în forţă virajele este exemplar şi cu totul neaşteptat din partea unei maşini de un asemenea gabarit. Probabil că un rol important în obţinerea unei ţinute de drum demnă de talia unui model M se datorează şi puternicii ranforsări din compartimentul motor. Inclusiv frânele transmit acelaşi sentiment de încredere şi control, mai ales că poţi doza intervenţia lor în funcţie de cursa pedalei. Extraordinar de rapid, stabil, comod şi foarte puternic, X6 M Competition este unul din prădătorii supremi de pe şosele şi un redutabil adversar pe orice circuit de viteză, în faţa oricărui bolid cu pedigree competiţional. Interesant este că poate face toate astea având pe oricine la volan…
Foto: George Drugescu