În timp ce explozia vânzărilor de mașini electrice întârzie să se producă, și nici nu sunt semne că oamenii cu capul pe umeri au fost prinși în mrejele ecologismului radical, atât de rentabil pentru unii, motorul diesel începe să dispară din oferta mai multor mărci. Să fie finalul unei ere?
Motorina: inamicul public numărul 1. De la politici publice ce le-au fost favorabile pentru o lungă perioadă de timp și o relevanță reală pentru multe domenii de utilizare, motoarele diesel încă reprezentau majoritatea vânzărilor de mașini noi în urmă cu zece ani. Dar, situația s-a schimbat și acest carburant este acum arătat cu degetul că ar fi elementul ce afectează cel mai tare mediul. Această poziție face parte, în special, din discursul oficial al Uniunii Europane, care impune schimbări brutale și nu întotdeauna justificate. În timp ce transportul individual trebuie recunoscut ca având partea sa, nu foarte mare, de responsabilitate pentru emisiile de CO2 la scară planetară, ne-ar putea surprinde decalajul real dintre eforturile colosale cerute producătorilor auto și persoanelor fizice pentru a se adapta politicilor ecologiste, pe de o parte, și cerințele minimale pe care trebuie să le îndeplinească industriile puternic poluante sau transportul greu, cum ar fi cel aerian și cel naval. Rezultatul: propulsoarele alimentate cu motorină reprezintă tot mai puțin din totalul vânzărilor de automobile, circa 35%, pe piața Europei Occidentale. O scădere care se va accentua după intrarea în vigoare a standardului Euro 6d, la 1 ianuarie 2021. Aceasta implică, de fapt, modificări tehnice costisitoare ale producătorilor pentru a adapta motoarele.
Trebuie să recunoaștem, însă, că este mult mai scump să neutralizezi emisiile de noxe ale motoarelor diesel decât ale celor pe benzină. Pentru anumite clase auto, cum ar fi subcompactele și cele mini, care au motoare de capacitate cilindrică mică și nu foarte puternice, este chiar preferabil să fie eliminat acest combustibil din ofertă. În unele cazuri, dispariția motorului diesel este legată și de dorința producătorilor de a-și promova modelele electrificate, în dezvoltarea cărora au investit foarte mulți bani. De exemplu, Peugeot, pentru modelul de clasă medie-mare 508, va păstra un singur diesel în ofertă, BlueHDi 130 EAT8, și doar pentru anul 2021. În plus, acest model va mai fi vândut doar companiilor, pentru flotele proprii, nu și persoanelor fizice. În schimb, marca franceză va miza pe versiunea hibrid 508. Iar printre constructorii auto care vor renunța la propulsoarele pe motorină este și marca noastră națională, Dacia, care nu va mai produce niciun Sandero alimentat cu acest tip de carburant.
Deși este greu să venim cu o listă completă de mărci care au scos, sau vor scoate, treptat, motorina din oferta lor, iată, totuși, câteva dintre ele:
• BMW: Seria 2 Coupé și Cabriolet
• Dacia: Sandero
• DS: DS 9
• Ford: Fiesta, Ecosport
• Maserati: Ghibli
• Mazda: 3, 6, CX-3, CX-30
• Nissan: Micra, Qashqai
• Renault: Captur, Arkana, Scénic
• Seat: Ibiza, Arona
• Skoda: Kamiq, Scala
• Volkswagen: Polo, T-Cross
• Volvo: XC40.