Peugeot HYBRID4 – Reîntoarcerea Leului francez

0
129

Anul trecut, în timpul celei de-a 88-a ediții al cursei de 24 de ore de la Le Mans, Peugeot Sport a dezvăluit primele schițe ale viitorului său hipercar cu care va concura în cadrul Campionatului Mondial de Anduranță FIA. Recent a făcut publice și caracteristicile tehnice ale grupului propulsor al monopostului său în care „hibrid” este cuvântul de ordine.

Să facem câteva precizări ca să înțelegem condițiile apariției grupului propulsor denumit Peugeot HYBRID4 500KW. LMH (Le Mans Hypercar) este noua clasă din cadrul WEC (FIA World Endurance Championship), care include legendara cursă de 24 de ore de la Le Mans. Caracteristica distinctivă a mașinilor LMH este că acestea vor genera mașini rutiere. Adică producătorii vor trebui să construiască 25 de mașini folosind același sistem de propulsie până în al doilea an de concurs. Iar echipele LMH sunt libere să-și creeze propriile șasiuri, în funcție de dimensiuni prestabilite, care pot fi bazate pe un hypercar rutier sau un prototip specializat.
Pe scurt Hybrid4 500KW constă dintr-un motor pe benzină V-6, o cutie de viteze secvențială cu șapte trepte care acționează roțile din spate și un generator electric montat în față, care-i oferă mașinii tracțiune integrală.
Însă aparențele ascund o serie de detalii care sunt rezultatul colaborării dintre Peugeot Sport și Total adaptate la reglementările FIA WEC.
Așadar este vorba despre un nou V6 de 2,6 litri, twin-turbo, cu blocurile de cilindri la 90 de grade, amplasat central în spatele pilotului. Cântărind 165 kg motorul dezvoltă  680 CP/500 kW și va antrena, evident, roțile din spate. Apoi, cutia de viteze secvențială robotizată, cu șapte raporturi, este controlată de padelele montate în spatele volanului, iar sistemul de cabluri de frână dezvoltat de PEUGEOT Sport va fi, de asemenea, gestionat electronic. Un al doilea motor, un generator de 200 kW, va antrena puntea din față.
Dacă s-a pus problema recuperării energiei înseamnă că intră în joc și o baterie de înaltă densitate, de putere mare și tensiune înaltă, de 900V în cazul de față. Este una dintre componentele cheie ale performanței monopostului și va fi complet dedicată procesului de gestionare al energiei propulsorului. Cerința principală a proiectării ei a fost optimizarea modului în care este utilizată energia stocată în baterie. Și prin urmare s-a ajuns la folosirea unor celule de stocare de mare capacitate cu un timp de încărcare extrem de scurt. Astfel s-a obținut cea mai competitivă soluție care permite gestionarea în timp real a optimizării încărcării și a cantității de energie disponibile. Noua baterie va fi amplasată în spatele șoferului, sub rezervorul de combustibil, într-o carcasă de carbon în interiorul structurii monococă a mașinii. A fost concepută pentru a combina durabilitatea optimă cu performanța constantă în curse de până la 24 de ore și chiar și mai mult.
Totuși, după atâta informații tehnice ar trebui să mai venim cu câteva lămuriri legate de funcționarea grupului propulsor HYBRID4 500KW în timpul competițiilor oficiale.
Autovehiculul trebuie să se pună în mișcare doar sub puterea motorului său cu ardere internă.
Deși motorul cu ardere internă furnizează 500 kW (680 CP), iar generatorul are o capacitate de 200 kW (272 CP), reglementările WEC permit o putere maximă totală de doar 500 kW în timpul curselor. Când se ajunge la puterea maximă, puterea V6-ului bi-turbo este limitată la 408 CP (300 kW) și ajustată în funcție de puterea livrată de unitatea generatorului de 272 CP (200 kW), care este direct dependentă de nivelul bateriei.
Reglementările interzic utilizarea energiei electrice sub 120 km/h, astfel încât generatorul se declanșează numai după atingerea acestei viteze. În momentul când generatorul intră în funcțiune monopostul trece automat la tracțiunea integrală, modificându-și astfel dinamica, de exemplu foarte utilă în atacarea virajelor la viteză mare.
Iar când bateria de înaltă densitate se va descărca motorul cu ardere internă revine la puterea de 500 kW (680 CP), iar transmisia revine la tracțiunea din spate. În timpul curselor, bateria va fi complet încărcată înainte de pornire prin intermediul unui încărcător hibrid conectat la o rețea. Odată ieșită pe pistă, bateria va funcționa complet independent și va fi încărcată numai de sistemul de recuperare a energiei de frânare cinetică.
Peugeot Sport își va continua etapele de dezvoltare necesare cu teste și simulatoare în prima jumătate a acestui an, urmând să intre în testările pe pistă înainte de începutul lui 2022.

Foto: Peugeot

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− cinci = 2