O marcă ce a reuşit să rezoneze impecabil atât cu tradiţia cât şi cu modernismul nu poate să ducă lipsă de personalitate. În mod firesc, această caracteristică este insuflată tuturor modelelor din gama Mini, iar noul Cooper Clubman nu face excepţie.
O faţetă aparte a mărcii britanice (astăzi parte a grupului BMW) care se conservă este individualitatea. Singurul model de clasă compactă, dacă este să luăm în calcul ampatamentul similar cu cel de la BMW Seria 1, care are nu mai puţin de şase portiere, ştie cum să atragă atenţia. Un aspect inedit îl constituie accesul la portbagaj. În locul unui hayon a fost preferată soluția cu două uşi batante, două mânere elegante şi două mini-ștergătoare pentru cele două lunete. Întâlnirea cu acest exemplar, posesor al unui facelift cuprinzător, este foarte tonică. Modificarea grilei radiatorului şi a farurilor împrospătează aspectul exterior alături de jante restilizate şi de noua culoare Black Piano.
Din ofertă nu lipsesc farurile LED autoadaptive, farurile de ceaţă cu LED sau lămpile spate cu LED şi semnătură luminoasă Union Jack. Noutăţile au invadat şi spaţiul interior. Materiale noi, un pachet media extins şi o linie de accesorii mai bogată contribuie la un plus de individualitate, dar şi de avans tehnologic. Modelul testat are motor diesel de 2 litri care dezvoltă 150 CP şi transmisie automată sport Steptronic cu opt trepte. Tracţiunea se face pe roțile față.
Dacă doreşti, ai posibilitatea de a opta şi pentru cea integrală disponibilă pe anumite versiuni. Trebuie spus de la început că spaţiul interior contrazice numele mărcii. Patru adulţi de înălţime medie pot călători confortabil pe distanţe lungi. Nicio obiecţie pentru spaţiul la cap pentru pasagerii din spate (circa 980 mm între șezut şi plafon măsuraţi pe direcţia spătarului) suficient chiar şi pentru cei mai înalţi dintre ei. Cu o disponibilitate între aproximativ 80 şi 320 mm între marginea banchetei şi spătar, valori corespunzătoare poziţionării scaunelor față pe cea mai avansată, respectiv cea mai retrasă poziţie, spaţiului rezervat celor din spate prezintă o flexibilitate binevenită. Aspectul șic al bordului este dat de butoanele de inspiraţie aeronautică şi de display-ul circular de mari dimensiuni plasat central.
Ceasurile analogice de bord (vitezometrul şi turometrul), montate direct pe coloana de direcţie, adaugă o notă de modernism și nostalgie care îl prind foarte bine. Foarte interesante sunt şi bandourile bumerang încastrate în portierele față. Prevăzute cu leduri, acestea sunt iluminate în culori asortate programului de condus ales. De exemplu, verde pentru Green, roşu pentru Sport şi ambele culori pentru Mid (Normal). Apăsarea tastei „Start engine” este urmată de o vibraţie fină care se strecoară în scaune şi de un zgomot timid care pătrunde în interior. Motorul diesel a pornit. Nu ai nevoie decât de foarte puţin, timp sau parcurs, ca să sesizezi rafinamentul protocolului de colaborare dintre transmisie şi motor.
Treptele se înlănţuie onctuos, fără nicio sincopă. Accelerările, chiar şi în modul Mid, selectat automat la fiecare pornire, sunt pline de sevă. Graţie celor 350 Nm disponibili încă de la 1.750 rpm, greutatea proprie de peste 1,5 tone este aproape insesizabilă. Selectarea modului de intervenţie Sport pentru transmisie intensifică pregnant răspunsul la accelerare. Vioiciunea de care dă dovadă este antrenantă şi coruptibilă. Nu mai vorbesc de situaţia în care optezi pentru aceeaşi setare şi în cazul motorului.
Direcţia rigidizată suplimentar împreună cu sistemul de suspensie sport (opţional), care asigură o gardă la sol coborâtă cu 10 mm faţă de valoarea standard, oferă suportul mecanic de care ai nevoie pentru a te bucura din plin de resursele extrem de generoase ale motorului. Prin urmare, ruliul este reţinut, iar subvirarea apare un pic mai târziu decât te-ai aştepta.
Frânele sunt autoritare şi foarte eficiente. Un reper al entuziasmului de care poate da dovadă motorul îl oferă turometrul analogic. Etalonat până la 5.200 rpm înainte de a începe zona roşie, acul acestuia indică aproape 2.000 rpm când rulezi cu 130 km/h în treapta a opta. Consumul instantaneu? Circa 6,5 litri. La notorietatea motoarelor diesel în ceea ce priveşte economia de combustibil, Clubman adaugă modul Coasting care decuplează roţile de la transmisie atunci când eliberezi acceleraţia. Nu se întâmplă de fiecare dată acest lucru, conform informaţiilor afişate pe display-ul central de funcţia „Minimalism” integrată în meniul „Technology in action”. Câteodată este prioritară încărcarea bateriei, astfel încât rularea în mod Coasting este suspendată. Oricum, toată această activitate intensă a mecanicii este insesizabilă. Condusul este foarte plăcut, însoţit de un nivel de zgomot coborât. Puseurile de adrenalină sunt echilibrate de un comportament blând, necombativ, oferit de programul Green. Mărirea cursei pedalei de accelerație pentru a injecta aceeaşi cantitate de combustibil faţă de modul Mid detensionează mecanica şi îmbie la călătorii tihnite. Dar şi economice. La 100 km/h în ultima treaptă, motorul toarce cu 1.500 rpm, iar consumul instantaneu oscilează în jurul valorii de 4,5 litri. Este un moment bun în care poţi profita de meniul divers oferit de interfaţa My Mini. O cartelă SIM proprie permite accesul online, prin intermediul serviciilor Google. Pe lângă funcţiile Vremea, Concierge sau Assistance este posibilă şi căutarea unor destinaţii prestabilite precum hoteluri, restaurante, staţii de alimentare, bănci, parcări, spitale sau centre comerciale. În acelaşi timp este asigurat şi apelul automat către 112 în cazul unui incident, însoţit de comunicarea exactă a locaţiei. Conglomerat compact de stil, mecanică avansată şi tehnologii moderne în care descoperi cu uşurinţă individualitatea inconfundabilă a mărcii, noul Mini Cooper Clubman se dovedeşte a fi mai mult decât o maşină. Este o stare de spirit.