Comunicarea om-mașină a fost multă vreme apanajul domeniului SF în care inteligența umană interacționa cu cea artificială prin intermediul anumitor limbaje. Urmărind dezideratul mașinilor autonome cei de la Volkswagen vor să demonstreze cu modelul electric ID.4 că limbajul culorilor este un mod eficient de relaționare mai ales că această tehnologie se află în continuă dezvoltare.
În cazul de față constructorul german scoate din desaga potențialelor sale tehnologii autonome, ID. Light, pe care o consideră o descoperire în comunicațiile inteligente bidirecționale între pasageri și automobil care poate să joace un rol important în conducerea viitoarelor sale modele. Iar ID.4 este punctul de pornire cel mai potrivit.
Practic este vorba despre o interfață sub forma unei linii subțiri ce conține 54 de LED-uri multicolore și este situată în partea de jos a parbrizului. A fost concepută să fie vizibilă și în zona periferică a șoferului, fără să își abată privirea de la drum, sau din anumite unghiuri când acesta se află în afara vehiculului. Sistemul poate comunica mai multe tipuri de mesaje cu ajutorul culorilor dispuse în anumite paternuri. Ideea este să mențină atenția șoferului concentrată la drum oferind în același timp un feedback în timp real.
Pe de altă parte intenția proiectanților a fost să creeze o interacțiune minimalistă, dar care să fie revoluționară și ușor de înțeles. Și totuși, de ce a fost aleasă o abordare atât de minimalistă?
Pentru că proiectanții și-au dat seama că, pe măsură ce sistemele de asistență pentru șofer s-au înmulțit, odată cu ecranele necesare urmăririi și comandării lor în interiorul vehiculelor, atenția șoferilor devine din ce în ce mai afectată de numărul acestora. Adică pe măsură ce ecranele din vehicul se măresc, creierul celui de la volan are nevoie de mai mult timp să se uite la afișaj și să proceseze toate informațiile de care are nevoie când le primește de la acestea. „Chiar și în momentul în care auziți un sistem de navigație spunându-vă o direcție, creierul se întrerupe o secundă pentru a înțelege mesajul. Știam că trebuie să găsim noi modalități de comunicare cu șoferii pentru a ajuta la minimizarea distragerilor de la activitatea de conducere” spunea Stefan Franke, creatorul lui ID. Light. Interacțiunea cu interfața începe în momentul în care șoferul se așază în scaun cu o animație „bine ai venit” în alb și albastru, informându-l pe cel de la volan că ID.4 este gata de funcționare. Asta pentru că, spre deosebire de vehiculele obișnuite, în vehiculele electrice nu există zgomotul motorului în ralanti care să le indice că mașina este pornită. Și, evident, inversarea acestor culori se afișează atunci când șoferul părăsește mașina.
Când este utilizat sistemul de navigație în vehicul, ID. Light arată semnele direcționale viitoare cu o linie albastră animată, de exemplu spre stânga pentru urmarea virajelor în această direcție. Dacă aveți un apel telefonic se declanșează un bliț verde în centrul bordului, iar în cazul unui eveniment care necesită o frânare de urgență, ID. Light clipește intens în culoarea roșie. Sistemul este suficient de inteligent încât să nu afișeze două „mesaje” simultan. Este programat să ierarhizeze datele primite și să le furnizeze doar pe cele mai importante la momentul potrivit. Oricum ID. Light demonstrează că de aici și până la purtarea unei discuții cu propria mașină nu mai este o cale chiar așa de lungă.
Foto: VW