Noul BMW Seria 4 degajă încredere, forţă şi eleganță indiferent despre ce versiune ar fi vorba. Totuşi, fără să-mi ascund preferinţa pentru acest gen de automobil, mi se pare că varianta cabrio le cam surclasează pe toate celelalte.
Motivul este simplu. Reuşeşte să îmbine într-o formulă estetică unitară ADN-ul sportiv al mărcii cu eleganţa specifică decapotabilelor. Combinaţia verde San Remo pentru caroserie cu bejul tapiţeriei din piele Vernasca Oyster este una câştigătoare, de mare rafinament. Până la urmă este una „regală” din moment ce a fost preferată atât de Prinţul Charles cât şi de Lady Diana pentru decapotabilele pe care le-au condus spre sfârşitul anilor ‘80, respectiv un Aston Martin V8 Vantage Volante şi un Jaguar XJ-S Cabriolet.
La interior, tratamentul elitist capătă o notă şi mai distinctivă graţie ornamentelor cu aspect wenge lucios care se asortează de minune cu accentele satinate prezente peste tot: consolă centrală, portiere, volan şi planşa de bord. Jantele de aliaj de 19 inci cu zece spiţe duble și cromatică bicoloră, etrierele albastre cu inscripţia tricoloră „M” care se asortează de minune cu inserţiile de aceeaşi culoare ale farurilor cu tehnologie laser, plus acoperişul retractabil din material textil de culoare neagră adăugă siluetei suple dinamism şi prestanţă.
Restul detaliilor exterioare sunt cele cu care noul BMW Seria 4 a atras deja atenția. Un punct de atracţie şi de individualizare îl reprezintă grila dublă verticală care umple tot spaţiul dintre capota motorului şi bandoul inferior al spoilerului. Blocurile optice înguste care o flanchează sunt echipate cu tehnologie LED în dotare standard, dar poate fi înlocuită cu cea laser, disponibilă opţional.
Dacă în mod obişnuit preocupările mele legate de evaluarea unui automobil au în genere o anumită derulare, prezența acoperişului textil retractabil mi-a bulversat-o complet. Posibil că nerăbdarea de a o vedea decapotată cât mai repede are legătură şi cu avalanşa de ploi care se anunţa în următoarele zile. Aşa că mai întâi mă asigur dacă în portbagaj a fost deschis compartimentul în care urmează să se plieze plafonul retractabil format din patru segmente. Deschiderea acestuia anulează 85 de litri din volumul portbagajului, dar tot rămâne loc suficient pentru bagaje din moment ce înălţimea utilă măsoară 260 mm (faţă de 420 mm) la o adâncime şi lăţime de circa 1100 mm, respectiv 930 mm. Deşi decapotarea se poate face şi în mers, până la maxim 50 km/h, aleg să o fac static pentru a mă delecta cu baletul mecanic care ascunde în aproximativ 15 secunde plafonul în portbagaj.
Montarea difuzorului de aer deasupra banchetei spate este esenţială dacă vrei să te bucuri de o călătorie calmă când îţi propui să evoluezi cu vitezele maxime legale. Poţi lăsa toate geamurile deschise, dar, iarăşi, turbulenţele pot deveni deranjante. Aşa că, folosind un singur buton le poţi ridica pe toate patru deodată. Părerea generală că decapotabilele sunt adecvate doar zonelor cu climă blândă este contrazisă de vânzările de modele decapotabile din ţările nordice şi de sistemele de încălzire integrate în tetierele faţă ale noului BMW 430i Cabrio. Poziţionate astfel încât să creeze o anvelopă de aer cald în zona cervicală, acestea au trei trepte de reglaj şi, împreună cu scaunele încălzite în tot atâtea trepte, reuşesc să creeze un climat foarte plăcut pentru a călători confortabil chiar şi la temperaturi de 13-14°C.
Cum norocul a fost de partea mea şi pe durata testului m-am bucurat de două coduri portocalii de averse şi vânt puternic, am reuşit totuşi să trag o concluzie constructivă din toată tărăşenia asta. Acoperişul textil a reţinut şi drenat noianul de apă „înghiţit” cu foarte mare eficienţă. Cu alte cuvinte, s-a comportat ca un hardtop. Şi nu doar din punct de vedere al protecţiei împotriva fenomenelor meteo. Este cu 40% mai uşor decât varianta precedentă şi asigură un nivel de comfort termic şi acustic excelent.
Motorul ascuns sub sigla „430i” are patru cilindri în linie care dezvoltă 245 CP şi 400 Nm. Cuplat în standard la transmisia Steptronic cu opt trepte, furnizează forţa care îţi permite să te bucuri de maşină în oricare din cele trei moduri de condus posibile: Eco Pro, Comfort sau Sport. Excelenta exploatare a sa de către Streptronic, chiar şi fără padele ataşate volanului, imprimă condusului mult nerv încă din modul Confort. Nu mai spun de experienţa răvăşitoare oferită de programul Sport sau de cel subordonat acestuia, Sport Plus… Deşi fulminant, sprintul are o evoluţie cursivă care reuşeşte să păstreze o atmosferă plăcută la bord prin modul eficient în care te ecranează de efortul făcut de mecanică în oricare din cele două variante în care poţi călători: cu sau fără acoperiş. Disponibilitatea cuplului maxim pe o plajă de turaţii cuprinsă între 1.550 şi 4.000 rpm, dublată de o putere maximă oferită între 4.500 şi 6.500 rpm asigură reacţii extrem de viguroase, dar şi călătorii fără risipă de combustibil. La 100 km/h, corespunzător unei turaţii de 1.500 rpm în treapta a opta, se mulţumeşte cu un consum instantaneu de 4,5-5 litri. 30 km/h mai sus, turaţia creşte la un pic peste 2.000 rpm, în aceeaşi treaptă, iar consumul la 6,5-7 litri. Exclusivist şi posesor al unei mecanici redutabile, BMW 430i Cabrio ne reaminteşte că, de fapt, există un singur mod autentic de a te bucura de drum şi acela este condusul sub cerul liber.