Alpine Alpenglow Hy6 – Hidrogen de competiție

0
95

Alpenglow Hy6 este cea mai recentă versiune a prototipului de competiție alimentat cu hidrogen de la Alpine. Motorul său V6 este o premieră mondială și a fost conceput special să funcționeze cu hidrogen.

Dezvăluit în 2022 ca o mașină conceput, care arăta direcția viitoare a mărcii franceze, Alpenglow, în configurația sa cu motorul în 4 cilindri, și-a demonstrat deja calitățile la cursa de 24 de ore de la Le Mans din acest an, avându-l la bord ca ambasador Alpin, pe nimeni altul decât celebrul fotbalist Zinédine Zidane. Iar pasul următor a fost făcut cu Alpine Alpenglow Hy6, conceput ca o mașină de curse autentică bazată pe un șasiu din carbon pentru LMP3 (LeMans Prototype 3).

Chiar de la început șasiul a fost proiectat să se potrivească cu performanțele noului motor Hy6 V6, care dublează puterea de ieșire în comparație cu motorul Hy4, în 4 cilindri, folosit în prima versiune. Conceput de la zero, celor de la Alpine le-au luat doi ani de muncă pentru dezvoltarea sa. Iar optimizarea caracteristicilor specifice arderii hidrogenului a însemnat o provocare inginerească considerabilă.

Doi cilindri în plus

Motorul este un V6 de 3,5 litri, cu blocurile de cilindri dispuse la 100°, supraalimentat de două turbocompresoare montate pe un bloc motor solid, din aluminiu, cu carter uscat (fără baie de ulei). Cei de la Alpine susțin că arborele cotit are fusurile manetoane decalate cu 20° și asigură o aprindere lină. Chiulasele sunt realizate din aluminiu turnat și au circuitul de răcire optimizat. În același timp, sincronizarea supapelor, 4 per cilindru, este asigurată de 4 arbori cu came acționați de lanț.

Hy6 este un motor „super-pătrat” (în care cursa pistonului este mai mică decât diametrul său) cu alezajul de 95 mm și cursa de 82,3 mm, considerat extrem de avantajos pentru turații mari. Sunetul emis de sistemul de evacuare Inconel a fost reglat special să se audă până la turația maximă de 9.000 rpm, iar puterea maximă a motorului atinge 740 CP la 7.600 rpm. Altfel spus, corespunde unei puteri specifice impresionante de 211 CP/litru, cu o viteză maximă care trece de 330 km/h. Totul este posibil cu ajutorul unui ambreiaj centrifugal și a unei cutii de viteze secvențiale Xtrac. Interesant este că filosofia sa de dezvoltare favorizează inițial o versiune concepută pentru curse, dar cei de la Alpine spun că ar putea fi transpusă fără probleme și în producția de serie.

Hidrogen pentru curse

Metodologiile de dezvoltare ale motoarelor de Formula 1 au fost folosite pentru definirea și reglarea componentelor care stau la baza performanței acestui motor. Camera de ardere este concepută să folosească hidrogenul, mai precis, dihidrogen H2, favorizând mișcările turbulente asigurând astfel că amestecul este omogen înainte de aprindere. Este un punct crucial, deoarece hidrogenul se aprinde într-o gamă largă de densități, ceea ce îl face predispus la generarea de arderi anormale: pre-aprindere (auto-aprindere spontană înainte ca bujia să dea scânteie producând niveluri extreme de presiune) sau detonări, care generează auto-aprindere și unde de șoc. O atenție deosebită a fost acordată la prepararea și injectarea amestecului carburant, completată de injecția indirectă de apă, care reduce emisiile de Nox prevenind în același timp aceste fenomene.

Alpenglow Hy6 are trei rezervoare, de câte 2,1 kg fiecare, în care hidrogenul este stocat sub formă gazoasă la o presiune mare, de 700 bari. Sunt amplasate în lateralele și în spatele cockpitului, în niște compartimente ventilate și etanșate față de habitaclu. Un regulator de presiune reduce presiunea de la 700 la 200 de bari, scăzând presiunea necesară pentru injectarea directă în camera de ardere.

Evident, au fost luate numeroase măsuri în beneficiul unei siguranțe absolută. Cilindrii din compozit pentru presiunea de 700 de bari sunt certificați conform Regulamentului 134 (standardul european pentru siguranța vehiculelor cu hidrogen). Pentru asta au fost incorporate supape pentru evacuarea rapidă a combustibilului în caz de incendiu, senzorii pentru prezența hidrogenului sunt în permanență activați, a fost adoptată o procedură riguroasă de pornire cu numeroase verificări și, în final, un sistem cu coduri de culori alertează șoferul și serviciile de urgență în funcție de gradul de gravitate al fiecărui tip de incident.

Utilizarea în competiții

Cele două soluții de top pentru propulsia cu hidrogen sunt pila de combustie (care produce energie electrică pentru alimentarea unui motor electric) și motorul cu ardere internă alimentat direct cu hidrogen. Alpine a optat pentru aceasta din urmă, deoarece combină mai multe avantaje ale unei mașini de curse, și nu în ultimul rând senzația foarte similară a motorului pentru șofer având un sunet care este în întregime în concordanță cu filozofia de curse a constructorului francez. Aceste avantaje includ o putere ridicată, eficiență excelentă la sarcini mari și cerințe reduse de răcire, deoarece o mare parte a căldurii se disipează prin sistemul de evacuare.

Acestea sunt argumentele Alpine pentru optimizarea în continuare a acestui tip promițător de motor și mai ales a soluțiilor de stocare a hidrogenului. De altfel, Alpine Racing acordă o atenție deosebită modificărilor din regulamentele competiției astfel încât ACO (Automobile Club de l’Ouest) și FIA să autorizeze participarea mașinilor alimentate cu hidrogen începând cu ediția cursei de 24 de ore de la Le Mans din 2028. Iar până acum arată că sunt pe drumul cel bun.

Vă recomandăm și:

Alpine A390_β, conceptul electric „desenat” de un român. FOTO

Alpine x Lapierre – Electric pur francez

Alpine A290: hot hatch electric cu 220 CP

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


opt − 3 =