Salvarea KTM costă peste jumătate de milliard de euro

0
107

După o criză care a dus producătorul de motociclete austriac KTM pe marginea prăpastiei falimentului, compania reușește să revină pe linia de plutire. In extremis, un plan de restructurare de 548 de milioane de euro, aprobat de creditori, aduce o rază de speranță pentru viitorul celebrei mărci moto.

O criză fără precedent

Anul 2024 a fost unul extrem de dificil pentru KTM. Marca, cunoscută pentru motocicletele sale puternice și pline de caracter, a înregistrat pierderi colosale, de sute de milioane de euro. Situația financiară precară a obligat compania să intre în procedura de „autoadministrare” în noiembrie 2024, un mecanism juridic care i-a permis să-și gestioneze activele sub supraveghere judiciară, în încercarea de a găsi un acord cu creditorii în 90 de zile.

Problemele au fost cauzate de o combinație de factori: o supraproducție masivă, care a dus la stocuri excesive, și un declin semnificativ al vânzărilor. De exemplu, pe unele piețe europene, modelul KTM 125 Duke, odată un best-seller, a înregistrat o scădere de 26% a vânzărilor. Pe segmentul motocicletelor de mare cilindree, niciun model KTM nu a reușit să se claseze în top 5, în ciuda eforturilor de promovare.

Criza a dus la suspendarea producției la fabrica din Mattighofen (Austria), concedieri masive și închiderea unor linii de producție. Compania-mamă, Pierer Mobility, a anunțat reducerea producției pentru 2025 cu 25% și a inițiat discuții pentru tăieri bugetare de un miliard de euro în următorii doi ani.

Planul de salvare: 548 de milioane de euro

În data de 25 februarie 2025, KTM a obținut acordul creditorilor pentru un plan de restructurare de 548 de milioane de euro. Conform acestui plan, creditorii vor primi 30% din creanțele lor printr-o plată unică, care trebuie depusă în totalitate până pe 23 mai 2025. Finanțarea a fost asigurată printr-o injecție de 50 de milioane de euro din partea unui grup extins de acționari.

Deși identitatea investitorilor rămâne confidențială, se speculează că partenerii actuali ai KTM, precum compania chineză CFMoto și cea indiană Bajaj, ar fi printre cei care au contribuit. De asemenea, circulă zvonuri despre o posibilă implicare a BMW, deși acest lucru nu a fost confirmat oficial. Planul urmează să fie aprobat definitiv de instanțele austriece până la începutul lunii iunie 2025, marcând sfârșitul oficial al procesului de restructurare.

Revenirea pe piață

Cu planul de restructurare aprobat, KTM se pregătește să relanseze producția la fabrica din Mattighofen începând cu mijlocul lunii martie 2025. Obiectivul este repornirea celor patru linii de producție și restabilirea capacității operaționale complete în următoarele trei luni. Totuși, această revenire nu va fi lipsită de schimbări semnificative. KTM plănuiește să-și intensifice eforturile de delocalizare, transferând o parte din producție către India și China, pentru a reduce costurile.

Optimism pentru viitor

Gottfried Neumeister

În ciuda dificultăților, conducerea KTM rămâne optimistă. Gottfried Neumeister, șef executiv al companiei, a subliniat importanța acestei restructurări pentru consolidarea mărcii pe termen lung. „Entuziasmul angajaților noștri este cel mai mare nostru avantaj competitiv”, a declarat Neumeister. „Trebuie să facem compania la fel de robustă precum motocicletele noastre. Ne vom concentra din nou pe ceea ce facem cel mai bine: cele mai bune motociclete din lume”, a adăugat el.

Fostul CEO, Stefan Pierer, care a părăsit funcția în ianuarie 2025, a recunoscut că grupul KTM trebuie să-și redefinescă modelul de afaceri, pentru a face față unei piețe în continuă schimbare, caracterizată de o concurență tot mai acerbă și de ascensiunea unor noi jucători, în special din China.

Ce înseamnă asta pentru fanii KTM?

Pentru iubitorii de motociclete, relansarea KTM este un semnal pozitiv. Marca, cunoscută pentru modele precum Duke și Adventure, își menține reputația de producător de motociclete performante și pline de personalitate. Cu toate acestea, viitorul va aduce schimbări, inclusiv o mai mare dependență de producția din Asia, ceea ce ar putea influența percepția asupra brandului austriac.

Vă recomandăm și:

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


doi × = 14