EUROCHARGE by Schaeffler 2025: 5000 km cu 8 mașini electrice – cifre de consum reale, episodul 3

0
3277

12 zile, 8 mașini electrice, 21 de oameni și 5000 kilometri până în inima Alpilor. Un test drive mamut organizat de colegii de la Autocritica.ro pentru a vedea care este starea infrastructurii în Europa pentru mașinile electrice și pentru a vedea cum se descurcă acestea în condiții reale de drum.

Pentru al treilea episod din serialul road-trip-ului EUROCHARGE by Schaeffler vom analiza cifrele de consum pentru modelele Porsche Macan și Renault 4 E-Tech Electric pe parcursul de peste 4.500 kilometri pe cele mai frumoase drumuri montane din Alpi și Dolomiți.

Episodul 1Episodul 2

Porsche Macan

Porsche Macan este al doilea model complet electric oferit de constructorul de mașini sportive din Stuttgart, după Taycan. A doua generație a SUV-ului Macan este disponibilă exclusiv în variantă electrică folosit noua arhitectură PPE la 800V din cadrul Grupului VAG. Noul Macan este derivat în mai multe variante de motorizare cu puteri între 360 și 639 CP. În roadtrip-ul din Alpi am avut alături de noi varianta Macan 4 cu două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte.

Modelul dispune, astfel, de tracțiune integrală și o putere totală de 408 CP. Cuplul maxim furnizat de cele două motoare electrice este de 650 Nm. Macan 4 poate accelera până la 100 km/h în doar 5,2 secunde, autonomia sa maximă fiind de 614 kilometri. Energia necesară este stocată într-o baterie de 100 kWh (95 kWh, capacitate netă). Macan poate încărca cu 270 kW de la stațiile de mare putere (DC) sau cu 11 kW, dacă încărcarea se face de la stații de curent alternativ (AC).

Cifre generale Porsche Macan 4:

  • Distanță totală parcursă: 4637 km;
  • Număr total de opriri pentru încărcare: 12 sesiuni pe drum + 5 încărcări peste noapte;
  • Timp total petrecut la încărcat pe traseu: 5 ore și 45 minute (345 minute);
  • Energie totală încărcată: 873,8 kWh, din care 304,1 kWh la hoteluri;
  • Cost total al încărcărilor (încărcările de la hotel au fost gratuite): între 222,2 și 450 euro (în funcție de aplicația utilizată);
  • Comparație costuri combustibil (estimat pe traseu):
    • mașină pe benzină de putere similară (consum mediu estimat 12 litri/100 km, preț mediu 1,8 €/litru) ar fi costat aproximativ 1001,4 euro.
    • variantă diesel echivalentă (consum mediu estimat 9 litri/100 km, preț mediu 1,75 €/litru) ar fi costat circa 730,2 euro.
  • Consum mediu ponderat: 19,3 kWh/100 km;
  • Autonomie reală medie ponderată: 486,4 km.

Macan s-a remarcat prin autonomia excepțională indiferent de situație. În timpul mega testului din Alpi a avut patru zile (inclusiv cele care au inclus trecerea pe Pasul Stelvio și pe Sella Ronda) parcurse cu zero opriri pentru încărcare. În cea mai lungă zi (1184 km) a fost singura mașină cu trei opriri de încărcare. Zilele cu pasuri alpine au fost cele mai economice, demonstrând beneficiul regenerării, cu consumuri excelente de 17.5-19.0 kWh/100 km. Consumul a crescut la 24,5 kWh/100 km doar în ziua finală, de autostradă pură.

Renault 4 E-Tech Electric

Renault 4 este al doilea model din gama de automobile electrice cu design retro pe care constructorul francez le propune. Este strâns înrudită cu Renault 5 și vine cu o caroserie ceva mai înaltă, un interior mai spațios și o gardă la sol mai mare. Este un crossover electric pentru uz urban, dar așa cum ne-a demonstat în EUROCHARGE by Schaeffler, nu se dă îl lături de la drumuri lungi.

A fost una din revelațiile acestui tur mai ales pe drumurile de munte acolo unde oferă un comportament dinamic excelent pe viraje, dar și prin apetitul redus de energie. Frânarea regenerativă este bine pusă la treabă de modelul francez reușind cifre de consum mai mici de 14 kWh/100 km.

Renault 4 a venit echipat cu motor electric de 150 CP (245 Nm) amplasat pe puntea față și o baterie de 52 kWh.

Cifre generale Renault 4:

  • Distanță totală parcursă: 4564 km;
  • Număr total de opriri pentru încărcare: 18 sesiuni pe drum + 7 încărcări peste noapte;
  • Timp total petrecut la încărcat pe traseu: 10 ore și 5 minute (605 minute);
  • Energie totală încărcată: 866,3 kWh, din care 283,1 kWh la hoteluri;
  • Cost total al încărcărilor (încărcările de la hotel au fost gratuite): între 227,4 și 460,7 euro (în funcție de aplicația utilizată);
  • Comparație Costuri Combustibil (estimat pe traseu):
    • mașină pe benzină de putere similară (consum mediu est. 7 L/100 km, preț mediu 1,80 €/L) ar fi costat aproximativ 575 euro.
    • variantă diesel echivalentă (consum mediu est. 5,5 L/100 km, preț mediu 1,75 €/L) ar fi costat circa 439,3 euro.
  • Consum mediu ponderat: 17,3 kWh/100 km;
  • Autonomie reală medie ponderată: 309,2 km.

Renault 4 s-a dovedit a fi una dintre cele mai eficiente mașini electrice din turul EUROCHARGE. Media consumului ne arată acest lucru, iar cele mai bune cifre de consum au fost obținute în zilele cu trecători montane: 13.8, 14.8 și 15 kWh/100 km.

Limita de 100 kW la încărcările rapide este un minus, Renault 4 petrecând un total de 605 minute la stațiile de încărcare de-a lungul celor 12 zile. Dat fiind capacitatea relativ mică a bateriei de 52 kWh, aceasta se încarcă repede. Vârful de autonomie de 377 km, atins în ziua petrecută pe pasul Stelvio, demonstrează din nou că zilele cu urcări și coborâri lungi sunt cele mai economice pentru electrice.

Foto: Ciprian Mihai și Radu Chindriș

Vă recomandăm și:

ROCHARGE Electric Trip: Marele tur electric

Cars&Roads 2021: Turul Transilvaniei în 8 zile

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

11 − 2 =