Toyota – Dinamica electrică la superlativ

0
1847

Toyota lansează bZ Time Attack, primul său concept cu baterie electrică cu care vrea să depășească performanțele actuale obținute de vehicule cu tracțiune electrică.

Vehiculul BEV va fi expus la ediția din acest an a SEMA și este conceput atât pentru abordarea circuitelor de tip „time attack”, cât pentru competițiile de viteză în coastă.

Cu acest concept cei de la Toyota vor să exploreze potențialul performanțelor tehnologiei BEV. Prin urmare se va apela la o aerodinamică de competiție, suspensii și inginerie de nivel motorsport și o creștere semnificativă a puterii complet electrice față de modelul standard.

Conceptul are o bază solidă în SUV-ul bZ AWD 26MY de la Toyota, și care în „format de showroom” oferă deja 338 CP, cu o accelerație de la 0-100 km/h în 4,9 secunde. „Doar” că a încăput pe mâinile celor de la Toyota Motorsports Garage care au realizat construcții remarca­bi­­le pentru SEMA timp de mai bine de două decenii.

Și cum era de așteptat conceptul bZ Time Attack trecut prin mai multe provocări unice, de la echilibrarea performanței bateriei cu dis­tribuția greutății, până la proiectarea unui pachet aerodinamic agresiv potrivit pentru sportu­rile cu motor. Spre deosebire de construcțiile convenționale, echipa a trebuit să regândească modul în care aerodinamica și montajul puteau fi realizate pe o platformă EV, contribuind în același timp la sporirea siguranței și a durabilității în condiții extreme.

„Scopul nu a fost pur și simplu crearea unei piese de rezistență, ci să vedem cât de departe putea fi împinsă noua platformă bZ într-un cadru de motorsport”, a declarat Marty Schwerter, constructor principal și director de operațiuni la Centrul Tehnic de Motorsport Toyota. „Și asta a însemnat că a trebuit să abordăm cele mai mari două obstacole pentru orice mașină electrică de competiție: performanța bateriei și integrarea aerodinamică.”

Rezolvări constructive

Adaptarea unei caroserii late și a unei suite aerodinamice complete pe un șasiu EV a dus la idei care nu se găsesc în construcțiile convenționale, determinând echipa să regândeas­că totul, de la gestionarea fluxului de aer, la strategiile de răcire.

Soluția a venit printr-o abordare hibridă a fabricației. Pe scurt, s-a combinat scanarea laser, dezvoltarea CAD și imprimarea 3D la scară largă pentru materializarea designului. Arcadele aripilor au fost modelate digital, imprimate la scară reală, apoi finisate manual pentru rezistență și precizie. Cheia aces­tui proces a fost imprimarea 3D care a redus drastic timpul de pro­totipare, permițând iterații rapide ale caroseriei late și ale sistemului aerodinamic unic.

Rezultatul? O mașină coborâtă cu 15 mm față de înălțimea de rulare standard, cu o creștere masivă a ecartamentului tot de 15 mm și un pachet aerodinamic complet integrat, care include aripa din spate, pragurile laterale, splitter-ul din față și difuzorul din spate.

Partea dinamică

Sub caroserie, conceptul bZ Time Attack pornește de la o platformă Toyota bZ AWD din 2026. Furnizarea de putere către toate cele patru roți provine de la motoare electrice, dezvoltate și reglate de To­yota, care oferă peste 300 kW (408 CP), gestionați prin calibrarea personalizată a ECU. Amortizoarele și arcurile TEIN susțin șasiul, în timp ce per­for­manța de frânare este drastic îmbunătățită. Mai exact este asigurată de un sistem Alcon cu plăcuțe Hawk adaptate din programele de curse Toyota pentru Cupa ’86 și Corolla TC. O colivie completă din crom-molibden 4130, conform specificațiilor FIA, rigidizează șasiul, în timp ce interiorul este echipat cu scaune de curse OMP HTE-R și hamuri OMP. Șasiul rulează pe jante BBS Unlimited de 19×11 inci, „încălțate” cu anvelope uriașe 305/30ZR19 XL Continental Extreme Contact Sport 02, adăugând o aderență mecanică substanțială unei forțe de apăsare aerodinamică impresionantă.

Fiecare aspect al construcției reflectă dorința celor de la Toyota să experimenteze metode de fabrica­ție netradiționale. Caroseria, finisată într-o schemă tricoloră personalizată PPG perlat/alb me­ta­lizat, negru metalizat și roșu, demonstrează ce se întâmplă atunci când se intersectează fabricația aditivă și măiestria tradițională a mașinilor de curse. De la modelarea CAD la Dark Matter Laser Works, până la componentele imprimate 3D produse de Add Lab Toyota, proiec­tul întruchipează un nou mod de gândire a construcției unei mașini, de la concept la stadiul de competiție. Pentru Toyota, conceptul bZ Time Attack nu este doar un concept car; este o platformă de testare mobilă pentru următoarea generație de dezvoltare a sporturilor cu motor EV.

Vă recomandăm și:

Century Coupe marchează debutul mărcii de lux a Toyota

Toyota Rav4: generație nouă pentru SUV-ul nipon

Toyota FT-Me, ideal pentru orașele aglomerate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

five × 4 =