TEST: Noul Opel Frontera Mild Hybrid – O revenire energică

0
1636

Dacă cumva ai impresia că noul Opel Frontera seamănă cu Citroen C3 Aircross, nu te înşeli. Cele două modele împart nu doar aceeaşi platformă Stellantis dar şi designul cu variaţii impuse de apartenenţa la fiecare marcă în parte.

Noul Opel Frontera se distanţează prin modificări de stil şi comportament dinamic fără a pierde însă esenţialul: este la fel de spaţios din moment ce poate transporta până la 7 pasageri şi are un sistem de propulsie hibrid de 145 CP.

Subtile dar esenţiale, diferenţele dintre cele două modele se decantează pe măsură ce faci cunoştinţă cu fiecare în parte. Totuşi, trebuie să o spun de la început: mai au încă ceva foarte important în comun. Ambele se poziţionează într-o zonă de preţ foarte atractivă a segmentului C-SUV.

Versiunea de top Opel Frontera – echipare GS cu motorizare MHEV de 145 CP şi transmisie eDCT cu 6 trepte – este cea prezentată în test. Costă 25950 EUR (cu TVA) dar startul în gamă îl dă varianta de echipare Edition cu motorizarea de 110 CP care porneşte de la 22100 EUR (cu TVA). Interesant este ca şi această motorizare beneficiază de aceeaşi transmisie automată eDCT cu 6 rapoarte.

Cei 145 CP putere maximă sunt obţinuţi dintr-un sistem hibrid similar cu cel de pe Citroen C3 Aircross. Asta înseamnă că motorul are capacitatea de 1,2 litri pe care o împart frăţeşte 3 cilindri. Puterea maximă dezvoltată de motorul termic este de 136 CP. Suplimentul de CP și Nm până la valorile maxime pe care le poate dezvolta sistemul hibrid care funcționează la o tensiune de 48V – 145 CP, respectiv 230 Nm – este asigurat de un motor electric. Aportul acestuia este de maxim 28 CP și 55 Nm. Bateria de 48V poate fi încărcată atât cu ajutorul motorului termic cât şi prin recuperarea energiei de frânare în mai multe variante de intensitate.

Echiparea GS aduce în prim plan un aranjament general şi elemente de „mobilier” întâlnite şi la modelul francez. Este cazul panoului de climatizare, a tabletei centrale cu diagonala de 10” (inclusiv meniul alocat), a comenzii minimaliste de la cutia de viteze eDCT dar şi a fețelor interioare de la portiere. Acestea au primit un tratament orientat către un aspect teutonic, mai sobru, care rezonează organic cu specificul mărcii germane.

Există însă şi diferenţe. În locul ecranului de bord ultra-ingust cu retroproiectare de la Citroen C3 Aircross, noul Opel Frontera dispune de un ecran color de 10”. Afişajul are tematică proprie şi acoperă întregul spectru de informaţii de care ai nevoie.

Exteriorul robust se diferenţiază de Citroen C3 Aircross prin detalii menite să-i contureze o personalitate distinctă. Panoul frontal negru lucios, Opel Vision, şi sigla restilizată sunt elementele care promovează identitatea de marcă. În plus, îi conferă un aer high-tech tăios care se armonizează foarte bine cu aspectul general dar mai ales cu plafonul şi cu multiplele ornamente vopsite în nuanţă contrastantă negru lucios. E suficient să-l privești din lateral pentru a te lămuri despre ce este vorba.

Dincolo de particularităţile stilistice, noul Opel Frontera te întâmpină cu aceeaşi ospitalitate debordantă pentru o maşină a cărei lungime nu măsoară nici măcar 4,4 metri. Decupajele largi ale uşilor şi spaţiul interior vast, atât pentru pasageri cât şi pentru bagaje, sunt mai mult decât o invitaţie la o călătorie lungă şi confortabilă. Sunt o promisiune.

Scaunele din pachetul opţional „Confort” sunt fabricate din materiale reciclate şi mizează pe o conformaţie ergonomică care oferă o susţinere plăcută în zona lombară şi un sprijin lateral moderat în zona şezutului. Tapiţeria aferentă echipării GS este una sofisticată, cu un amestec de tonuri cromatice cantonate în gama alb-gri-negru şi materiale cu texturi şi aspect bine diferenţiate dar și plăcut armonizate. Efectul e unul care reţine atenţia şi confirmă preocuparea pentru o percepţie a calităţii ridicată.

Acelaşi pachet include climatizarea alături de parbriz, volan şi scaune față încălzite. Acestora li se adugă pielea sintetică vegană care îmbracă volanul și proiectoarele de ceață. Totul la un preț de 551 EUR (TVA inclusă).

Atmosfera interioară spartană este întreţinută şi de aspectul fețelor de la uşi. Chiar dacă zona mânerelor este tratată cu material textil cu textură molcuţă, asortat la tapiţerie, întinderea mare de plastic le conferă un aspect care emană un singur lucru: reziliență maximă în timp.

Finisajul cu aspect satinat din partea superioară a uşilor față îndulceşte estetica, fiind aplicat şi pe planşa de bord. Degeaba pipăi materialele pe care le ai în faţă: nu o să descoperi nicăieri zone pufoase în care să îţi afunzi vârful degetelor. Eşti înconjurat de plastic dur care pare hotărât să reziste la multe suplicii în timp. Dacă eşti pragmatic, ştii că asta nu e rău deloc.

La fel ca şi la Citroen C3 Aircross, spătarele scaunelor față capătă utilitate extinsă datorită buzunarelor suplimentare aplicate în partea superioară.

După ce mă instalez la volan observ cotiera centrală. Este culisanta şi prevăzută cu priză plus două porturi USB-C în partea din spate dedicate exclusiv celor care călătoresc pe banchetă.

Volanul cu contur cvasi-hexagonal mi se cuibăreşte plăcut în căuşul palmelor. Cu o circumferinţă maximă în zona prizelor de 11,5 cm, reuşeşte să fie un bun intermediar între şofer şi maşină.

Comenzile de pe spiţele laterale sunt aceleaşi ca la Citroen C3 Aircross dar ambalate într-un design diferit. Rotesc cheia în contact şi bordul prinde viaţă.

Motorizarea mild-hybrid este antrenantă şi foarte responsivă. Nu ai posibilităţi de reglaj pentru răspunsul dinamic iar transmisia automată cu dublu ambreiaj colaborează foarte bine cu duetul propulsor termic – electric în toate scenariile de drum. Prin urmare, ai parte de schimbări de treaptă dar şi de transferuri de tracţiune între cele două surse de propulsie cât se poate de line.

Trebuie să subliniez faptul că mă aflu la bordul unui automobil capabil să ruleze şi exclusiv numai cu propulsie electrică. Asta nu îl face un Full Hybrid pentru că bateria nu are capacitatea să susţină o deplasare semnificativă în mod 100% electric pentru că poate înmagazina doar până la 0,43 kWh (net). Dar nimic nu îl oprește să intervină, obsesiv aș spune, în sprijinul motorului termic ori de câte ori este nevoie de un aport de forță sau în situațiile când activitatea motorului termic poate fi suprimată.

Se subânțelege că Opel Frontera este un mild-hibrid tenace care reuşeşte să acopere segmente multiple din drumul pe care îl faci numai cu motorul electric. Puţin dar des. Asta favorizează economia de combustibil în toate scenariile de drum. Fie că vorbim de traficul cleios din oraş fie că este vorba de autostradă unde remarci sprijinul repetitiv primit din partea propulsiei electrice la viteze mari.

Desigur, prezenţa unui motor electric în lanţul cinematic, chiar dacă are doar 28 CP şi 55 Nm, îşi pune amprenta asupra răspunsului alert pe care îl obţii la apăsarea acceleraţiei. Noul Opel Frontera MHEV se angajează cu patos şi reuşeşte să atingă cu multă lejeritate viteza maximă permisă pe autostradă.

Când îi soliciţi angajamentul total, sistemul hibrid se angajează exemplar. Este neaşteptat de incisiv şi de alert în astfel de situaţii. Aşa că îmi face o reală plăcere să îl provoc. Sesizez o mică întârziere atunci când lipesc brusc acceleraţia de podea. Este, în fapt, o măsură a defazajului dintre elanul care m-a cuprins subit şi capacitatea transmisiei de a  selecta treapta adecvată. Dar întârzierea este una minimală care nu tulbură mai deloc avântul dinamic.

Desigur, poţi apăsa acceleraţia rapid dar fără să o bruschezi. Cuplul se dezvoltă liniar, într-un crescendo precipitat, dar fără nicio întârziere. Transmisia selectează vioi treptele şi se resimte o senzaţie pregnantă de forţă care te poate stimula să repeţi operaţiunea. Des în cazul meu.

La 100 km/h, am avut ocazia să observ, preţ de câteva clipe, consumuri instantanee de 3,8 litri dar şi de 5,0 litri. Totuşi, dat fiind permanenta colaborare dintre motorul termic şi cel electric, consumurile instantanee sunt volatile. Dacă ar fi să aproximez, aş spune că la 100 km/h, consumul a oscilat cel mai mult între 4,1 şi 4,7 litri.

La 130 km/h apare acelaşi fenomen. Computerul de bord a afişat un consum instantaneu cuprins într-un interval ceva mai larg, de la 4.8 până la 8.0 litri. Prin urmare, mi-e greu să estimez un consum cu mare acurateţe. Cu ocazia testului, trecut prin scenarii dinamice diverse, unele nu foarte relaxante, noul Opel Frontera Hybrid a înregistrat un consum mediu de 7,2 litri/100 km pe un traseu mixt. Am parcurs distanțe aproape egale în oraș și pe centura nouă dar și pe cea veche a Bucureștiului.

Zgomotul în mers este bine gestionat, antifonarea fiind una adaptată la standardul segmentului. La 130 km/h, zgomotul aerodinamic mocnit reuşeşte să acopere atât murmurul motorului cât şi pe cel provenit de la anvelope. Prin urmare, călătoriile pe actualele şi multele viitoare autostrăzi din România, se va putea face în condiţii foarte bune de confort. Indiferent că este vorba de spaţiu sau de zgomot.

Suspensia absoarbe foarte bine denivelările, modul de lucru fiind un pic mai gălăgios decât m-aș fi așteptat. Dar este corect calibrată raportat la potenţialul de care dispune sistemul hibrid. Ca urmare, tinuta de drum este una care poate fi considerată fermă pentru un SUV compact de asemenea dimensiuni. Ceea ce îl face apt pentru episoadele dinamice la care l-ai putea supune.

Pedala de frână are o cursă largă iar rata de creştere a efortului poate fi controlată cu multă uşurinţă. Asta face că frânările să fie executate precis şi intuitiv. Inerția datorată unei greutăți proprii de 1394 kg nu pune deloc în dificultate sistemul de frânare prevăzut cu discuri de frână ventilate la puntea faţă şi pline la cea din spate .

Cu o personalitate aureolată de rigoarea germană etalată la nivel de design şi comportament dinamic, noul Opel Frontera în versiune mild-hybrid vizează unul dintre cele mai efervescente segmente de piaţă: cel al SUV-urilor compacte. Atu-urile sale sunt, pe lângă accesibilitate și ADN-ul german, spaţiul, rafinamentul tehnologic şi rezonanţa unui nume care a făcut carieră acum 25 ani. Probabil nu a fost degeaba readus în atenţie, chiar dacă atunci era vorba de un vehicul off-road iar astăzi de un crossover polivalent.

Vă recomandăm și:

TEST: Noul Citroen C3 Aircross – Un hybrid complet

TEST: Dacia Bigster HEV 155 CP – Pus pe fapte mari

TEST: Dacia la maxim! – Dacia Bigster 4×4 TCe130 Extreme

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

sixteen + 9 =