Lansare: Noile Renault Austral și Renault 4 E-Tech pe linia de start!

0
948

Renault România îşi primeneşte gama cu două modelele plasate în două segmente de piaţă extrem de disputate. Noile Renault Austral şi Renault 4 E-Tech electric aduc un aport consistent de modernitate în segmentul SUV-C şi un plus de nostalgie puternic ancorată în tendinţele actuale ale segmentului B.

Ne-am întâlnit cu ele cu ocazia unui eveniment care a împletit armonios tehnologia din industria auto cu cea a ospitalităţii şi a complexității vitivinicole de top de la noi din ţară.

Două modele Renault şi multe experienţe plăcute. Cam aşa ar putea fi descris pe scurt,  dacă îl reduc la esenţial, evenimentul organizat de Renault România pe parcursul a două zile de toamna splendide. Pentru că şi vremea a ţinut cu noi.

Încă din parcarea sediului Dacia Bussines Center, noul Renault Austral atrage fără efort atenţia. Un look modern, datorat mai ales părții frontale complet transformate dar şi a intervenţiilor stilistice aduse diverselor elemente ale caroseriei, îi conferă un aspect care se aliniază la estetica afişată de noile Renault Rafale și Renault Espace.

Dar nu doar aspectul noului Renault Austral a fost revizuit. Prin urmare, la prestanța datorată designului revizuit se adaugă o doză consistentă de tehnologie. În configuratorul noului Renault Austral o să descoperi nu mai puţin de 32 de sisteme de asistenţă pentru şofer, puntea spate cu roţi directoare (4Control Advanced), meniul Multi-Sense cu moduri de condus predefinite sau farurile Matrix cu 128 de leduri pentru un control chirurgical al conurilor de lumini și umbre adaptat permanent la traficul frontal.

Farurile standard ale noului Renault Austral folosesc tehnologia Adaptive LED Vision care formează împreună cu lămpile spate o nouă semnătura luminoasă. Când sunt aprinse, stopurile capătă forma unui pătrat tăiat în șapte părți, un model inspirat din puzzle-urile chinezești de tip tangram.

SUV-ul de clasa C este disponibil în trei niveluri de echipare: Evolution, Techno și Esprit Alpine. Este asamblat la uzina din Palencia (Spania) şi îl poţi configura după bunul plac folosind platforma pusă la dispoziţie de reţeaua naţională de dealeri Renault.

Gama de motorizări este compusă dintr-un Mild Hybrid de 160 CP şi un Full Hybrid E-Tech de 200 CP.  Versiunea MHEV 160 CP cuprinde un motor pe benzină turbo de 1,3 litri cu 4 cilindri şi injecție directă. Acesta este asistat de un alternator de pornire și o baterie litiu-ion de 12 V cuplată la o cutie de viteze automată de tip CVT. Consumul combinat este de 6,2 l/100 km iar emisiile de CO2 corespondente sunt de 140 g/km (ciclu WLTP).

Sistemul de propulsie Full Hybrid E-Tech 200 CP este cuplat la o cutie automată multi-modală fără ambreiaj. Gestionată de un nou software, transmisia este mai receptivă, cu o fluiditate îmbunătățită la schimbarea treptelor sau la accelerare. Grupul motopropulsor E-Tech 200 este format dintr-un motor pe benzină turbo de 1,2 litri cu 3 cilindri care dezvoltă 130 CP (96 kW) și 205 Nm care este asistat de două motoare electrice.

Motorul electric principal dezvoltă 70 CP și 205 Nm fiind alimentat de o baterie litiu-ion cu capacitatea de 2 kWh care lucrează la o tensiune de 400V. Este cel folosit pentru deplasarea în mod 100% electric. Motorul electric secundar sau generatorul de pornire de înaltă tensiune (HSG) dezvoltă 25 CP și 50 Nm. Atribuțiile sale constau în pornirea motorului termic și sincronizarea schimbărilor de treaptă.

Cutia automată multi-modală selectează automat modul de funcționare al grupului motopropulsor Full Hybrid E-Tech. Scenariile posibile includ:

– rularea exclusiv cu propulsie electrică, deplasarea în mod combinat (motorul cu ardere internă și motorul electric antrenează roțile împreună);

– utilizarea exclusivă a motorului termic (poate fi folosit fie numai pentru deplasarea sau pentru deplasare și încărcarea bateriei);

– recuperarea energiei de frânare.

Noul Renault Austral E-Tech 200 sprintează convingător (0-100 km/h în 8,4 secunde) și are nevoie de numai 5,6 secunde pentru a accelera de la 80 la 120 km/h. Consumul de combustibil în ciclu combinat WLTP este de 4,7 litri/100 km în timp ce emisiile corespondente de CO2 sunt de 106 g /km.

În premieră, noul Renault Austral este echipat cu un sistem de recunoaștere facială care utilizează o cameră plasată pe montantul A, în dreptul şoferului. Pentru activare, trebuie creat mai întâi un profil. Datele înregistrate şi salvate nu sunt trimise către servere externe ci sunt stocate local, pe mașină.

Printre sistemele care pot fi amorsate în baza recunoaşterii faciale, se numără meniul principal, posturile radio și media preferate, poziția de condus (scaunul șoferului și oglinzile exterioare sunt acționate electric) plus aplicațiile Google din sistemul OpenR Link. Sistemul de recunoaştere facială mai are însă şi o sarcină legată de siguranţă activă. Dacă cumva sesizează că șoferul ține ochii închiși ceva mai mult timp, clipește frecvent sau cască, va emite imediat o alertă însoțită de o pictogramă afișată în bord. Te încurajează astfel să oprești pentru o pauză binemeritată.

Camera scanează faţa şoferului de fiecare dată când este deschisă portiera. În urma identificării pe care o face, reglajele preferate asociate profilului respectiv sunt automat însuşite de maşină. Intrarea are și o componentă „triumfală”: la deschiderea portierei eşti întâmpinat de un jingle de bun-venit creat de Jean-Michel Jarre.

Scaunele față au un design şi o ergonomie revizuită. Oferă sprijin lateral îmbunătățit atât la nivelul șezutului cât și al spătarului. Tapițeriile disponibile sunt de asemenea actualizate, echipările Evolution și Techno beneficiind de țesătura „Egée” reciclată în proporție de 98%.

Bancheta cu formatul 60:40 este pliabilă fracționat și poate glisa pe o distanţă de peste 16 cm. Pasagerii din spate se bucură astfel de un spațiu pentru genunchi de până la 27,4 cm și spațiu pentru cap ceva mai mare de 90 cm. Trei posibilități pentru reglajul înclinării spătarelor banchetei ajută semnificativ la adoptarea unei poziții comode de călătorie, aspect esențial mai ales în cazul drumurilor lungi.

Hayonul cu asistare electrică oferă acces ușor la portbagaj. Capacitatea de încărcare variază în funcție de motorizare: de la 555 litri la 1.761 litri (MHEV 160 CP) și de la 527 la 1.736 litri (Full Hybrid E-Tech 200 CP).

Dispunând de noua generație 4Control Advanced, noul Renault Austral este mai dinamic la drum lung și mai agil în oraș. Această tehnologie combinată cu suspensia spate multi-link oferă o siguranță îmbunătățită la care se adaugă plăcerea condusului pe porțiunile virajate, ambele scenarii fiind susținute de un control superior al traiectoriei și ruliului.

Bracarea roților de la puntea spate este progresivă. La viteză mică acestea sunt rotite în direcția opusă celor din față cu până la 5˚ pentru un plus de agilitate care face posibilă obținerea unui diametru de întoarcere între borduri de numai 10,1 metri. La viteze superioare pragului de 50 km/h, roțile spate sunt ușor bracate în aceeași direcție cu cele din față (până la 1˚).

Binecunoscutul sistem Multi-Sense permite utilizatorilor să-și selecteze modurile de conducere (efort la manevrarea volanului, răspunsul motorului, agilitatea șasiului), precum și culoarea iluminării interioare sau a afișajului din bord în funcție de programul selectat: Eco, Sport, Comfort sau MySense.

Standardul european GSR2 (General Safety Regulation) impune ca unele sisteme de asistență la conducere (ADAS) să fie active în mod implicit de fiecare dată când mașina este pornită. Un buton din stânga volanului – My Safety Switch – permite șoferilor să-și activeze setările preferate pentru cinci sisteme ADAS principale printr-o singură și simplă apăsare de buton.

Noul Renault Austral dispune şi de Safety Coach care utilizează date de la diferiți senzori pentru a evalua riscurile la care te expui în timp ce conduci. Parametrii evaluaţi sunt viteza de deplasare raportată la valorile maxime legale, menținerea distanței faţă de vehiculele din faţă, păstrarea benzii de rulare dar și modalitatea în care s-au făcut depăşirile de marcaj.  Câștigător al premiului pentru inovație în siguranță rutieră 2024, Safety Coach vizează cauzele principale ale accidentelor rutiere cum ar fi viteza excesivă sau inadecvată dar și distragerea atenției șoferului.

Sistemul multimedia OpenR Link oferă multiple servicii și aplicații, inclusiv navigație Google Maps, control vocal Google Assistant și Google Play cu peste 50 de aplicații. Actualizată periodic, aplicația Google Maps permite acum trimiterea destinației de pe telefon, modificarea traseului în timp ce te afli deja pe drum prin adăugarea sau modificarea punctelor unde ai de gând să te oprești.

De asemenea, sistemul poate să propună traseul cu cel mai mic consum de combustibil dar oferă şi posibilitatea de raportare a incidentelor de pe drum, similar aplicaţiei Waze. OpenR Link cu Google încorporat este activat prin cloud, ceea ce permite o întreținere predictivă. La fel ca alte modele din gama Renault, noul Renaut Austral oferă un serviciu de întreținere conectat care monitorizează starea generală a mașinii și înlesnește operațiunile de mentenanță.

Notificări personalizate sunt trimise prin e-mail, ca mesaj text sau prin aplicația My Renault dacă cumva autovehiculul necesită o atenție deosebită din orice motiv. Suplimentar, aplicația My Renault permite efectuarea unei verificări în timp real a stării tehnice. Este posibilă inclusiv avertizarea în ceea ce privește uzura unor componente cum ar fi frânele sau bateria și, dacă este necesar, indicarea necesității înlocuirii acestora.

Preţul de plecare pentru noul Renault Austral este de 31.600 euro (TVA inclusă).

Călătoria la bordul noului Renault Austral ne-a condus către prima oprire de pe traseul stabilit pentru prima zi a evenimentului. Este vorba despre Muzeul „Crama 1777” unde povestea locului se împleteşte organic cu cea a vinului. Am avut-o drept gazdă pe doamna Emilia Savelovici care ne-a dezvăluit povesti venite (parcă) din altă lume.

Muzeul „Crama 1777” reprezintă o reconstituire a uneia dintre cele mai vechi crame din România. Crama este construită din bârne de stejar, are un acoperiș din șindrilă și adăpostește tot felul de ustensile necesare preparării vinului.

Un punct de interes vital experienţei specifice unui asemenea muzeu este beciul cramei unde poţi degusta alături de diverse soiuri de vinuri şi poveşti despre vița de vie, despre vin şi locul acestuia în viaţa oamenilor de aici şi nu numai. Poveştile curg armonios, depănate ca un basm de doamna Emilia. Amenajarea cramei include și butoaie sau recipiente de ceramică în care se păstrau pe vremuri vinul și rachiul.

La etaj poți vizita expoziția etnografică „Mlădițele vieții” unde afli povestea brâului, povestea batistei de nuntă, a lăzii de zestre și legenda viței de vie.

Următoarea destinaţie este şi ultima din meniul navigaţiei Google Maps. Mă aflu pe una din colinele administrate de Casa Timiş, un refugiu pitoresc şi exclusivist care demonstrează că excelenţa poate să apară oriunde există bun-gust și dedicare. Sesiunea foto cu noul Austral făcută sub razele blânde ale soarelui care apune mă găseşte lângă Parcela 38a cu o suprafaţă de 2,23 hectare pe care este cultivat soiul Sauvignion Blanc. Mi se pare mie sau seara începe promițător?

Se pare că semnele nu m-au înșelat: cina începe cu o degustare de vinuri sub atenta îndrumare a unui somelier. Felurile de mâncare aliniate în siajul acestei experiențe bahice consumată responsabil ar trebui să pună locul acesta pe agenda oricui care preţuieşte gastronomia rafinată şi vinurile de înaltă calitate. Deși ingrediente ar fi din belșug pentru ca seara să se prelungească, asta nu se întâmplă. Motivul e simplu: ne pregătim pentru întâlnirea de a doua zi cu modelul care a intrat deja în grupul celor 7 finaliste aflate în cursa pentru Maşina Anului în Europa 2026 – noul Renault 4 E-Tech electric.

Noul venit în gama electrificată Renault are la bază ADN-ul unui vehicul devenit emblematic de-a lungul deceniilor. A fost alegerea oamenilor obișnuiți timp de peste treizeci de ani, fie că a fost vorba de orăşeni sau de fermieri, fie că vorbim de servicii poștale, de pompieri sau chiar de jandarmerie. Renault 4 E-Tech se alătură modelelor electrice Renault 5, Megane și Scenic E-Tech. Anul viitor gama va fi întregită cu noul Renault Twingo.

Succesul modelului Renault 4 original, atât în Franța cât și în întreaga lume, poate fi atribuit capacității sale de a se adapta la nevoile clienţilor. Între 1961 și 1992 a fost vândut într-un număr de 8.135.424 unități pe cinci continente și în peste o sută de țări. Astfel a devenit cel mai bine vândut model Renault la nivel global. A fost construit în Europa (Belgia, Spania etc.), America de Sud (Argentina, Columbia, Peru etc.), Africa (Algeria, Măroc, Africa de Sud etc.) și chiar în Oceania.

Este al patrulea cel mai bine vândut vehicul din toate timpurile și, deloc surprinzător, un simbol cultural internațional. Renault 4 E-Tech electric nu se lasă copleșit de palmaresul impresionant al înaintașului său și își trece pe agendă o provocare cu adevărat demnă de predecesorul său: să contribuie semnificativ la adoptarea vehiculelor electrice în întreaga Europă. În timp ce Renault 5 E-Tech se adresează mai mult clienților urbani, Renault 4 E-Tech accesează un public mai larg, printre care se numără și familiile tinere cu apetit mărit pentru călătorii.

Renault 4 E-Tech este construit în Europa, la Ampere ElectriCity. Asamblarea finală se face la Maubeuge, motorul este produs la fabrică din Cléon și pachetul de baterii vine din Ruitz. 75% dintre furnizori sunt localizați pe o rază de 300 km de complexul Ampere ElectriCity. Circuitul de aprovizionare scurt încurajează producția locală dar scade și amprenta de CO2.

În conformitate cu angajamentul Renault față de economia circulară, modelul 4 E-Tech are o rată de reciclare de 88,6%. Modelul electric include 26,4% materiale provenite din economia circulară,  inclusiv metal și sticlă. Nu mai puțin de 41 kg de polimeri reciclați sunt utilizați, de exemplu, sub uși, în țesătura capitonajului plafonului și în covoraşe sau în portbagaj. Nivelurile de echipare Techno și Iconic, au o tapițerie care conține până la 100% fibre reciclate din sticle de plastic.

Din punct de vedere dimensional, Renault 4 E-Tech se află la limita superioară a segmentului B. Cu o lungime de 4,14 m se plasează echidistant faţă de Clio şi Captur de care îl despart 9 cm. Odată în plus şi a doua oară în minus. Ampatamentul a fost extins la 2,62 m pentru a se crea mai mult loc în zona spate. Înălțimea este identică cu cea de la Captur dar garda la sol este mai generoasă cu 1,2 cm. Toate versiunile Renault 4 E-Tech sunt echipate cu jante de 18”, ceea ce îi conferă o imagine puternică și o statură robustă.

În plan frontal Renault 4 E-Tech expune o grilă cu lungimea de 1,45 metri care se întinde pe întreaga lăţime a maşinii. Este realizată dintr-o singură piesă și include două faruri rotunjite plus un contur care amintește de garnitura cromată de pe vechiul Renault 4. Acest contur atrage atenția prin faptul că este iluminat permanent, la fel ca logo-ul Renault din centru. Această realizare este o premieră mondială pentru un producător auto prin particularitățile sale constructive.

Imensa grilă frontală îndeplinește cerințele actuale în ceea ce privește durabilitatea, rezistența și siguranța, în special în cazul impactului cu pietonii. În plus, nu s-au făcut compromisuri la capitolul mentenanță deoarece este posibil să înlocuiești doar piesele deteriorate, indiferent că este vorba de geamuri din policarbonat sau de unul sau de ambele faruri.

Renault 4 E-Tech electric este disponibil în două variante de motorizare. Modelul „entry” are 120 CP și 225 Nm și este alimentat de la o baterie de 40 kWh. Încărcarea se poate face la o putere maximă de 80 kW iar autonomia WLTP este de 308 km. Conectată la o staţie de 11 kW, bateria se încarcă de la 10 la 100% în 3h30, în timp ce încărcarea cu putere maximă (80 kW) de la 15 la 100% durează jumătate de oră.

Varianta cu baterie de capacitate mărită – 52 kWh – dispune de un motor cu puterea de 150 CP şi 245 Nm. Cum este de aşteptat, autonomia WLTP este mai mare: 409 km. Încărcarea în regim de curent continuu poate fi făcută cu puteri de până la 100 kW, ceea ce înseamnă că poți profita (aproape) la maxim  de stațiile de încărcare rapidă de pe autostrăzi. Durata se reduce până la 30 minute dacă bateria trebuie încărcată de la 15 la 100%.

Renault 4 E-Tech electric este disponibil în șapte culori: Glacier White, Urban Grey, Starry Black, Carmine Red, Terracotta Brown, Hauts-de-France Green și Cloud Blue. Acestora li se adaugă noua nuanță verde Hauts-de-France care este practic aceeași cu Île-de-France Blue care datează din 1961. Efectul optic variază între albastru și verde, în funcție de cum este reflectată lumina.

Ambianța interioară a Renault 4 E-Tech electric diferă semnificativ în funcție de versiunea de echipare. „Evolution” profită de culorile deschise adoptate pentru tabloul de bord și panourile ușilor, care contrastează cu grâul închis al tapițeriei și cu cusăturile superioare în culorile steagului francez.

Echiparea „Techno” este despre denim. Combinația de material textil albastru închis și țesătura realizată din poliester reciclat seamănă foarte mult cu blugii purtați în viața de zi cu zi. Niturile de cupru de pe părțile laterale ale scaunului includ un ou de Paște pe care scrie: Allez-y vous êtes en Renault 4‘ („Dă-i drumul, ești într-un Renault 4”). Chiar și cusăturile superioare capătă o nuanță de cupru similară cu cea a cusăturilor de pe blugi. Tapițeria matlasată este prezentă atât pe tabloul de bord cât și pe panourile ușilor.

Echiparea „Iconic” conferă noului Renault 4 E-Tech un aspect șic și sportiv. Scaunele și tetierele au un aspect rafinat, evidențiat și de prezența culorii galben pe spătarele scaunelor față, pe banchetă și pe tabloul de bord. Planșa de bord include cifra „4” iluminată pentru un plus de modernitate care accentuează contrastul dintre elementele de stil adoptate de la vechiul model și tehnologiile high-tech de care dispune noul Renault 4 E-Tech.

Renault 4 E-Tech electric deși are o lungime de 4,14 m este foarte bine adaptat pentru mediul urban. Dar platforma tehnică „AmpR Small” îi permite să ofere  toate calitățile pe care le aștepți de la un vehicul multifuncțional. Există spațiu pentru cinci persoane, portbagajul are 420 de litri și un prag de încărcare redus, hayonul este acționat electric iar scaunul pentru pasagerul față este rabatabil. Pentru că poate tracta până la  750 kg și poate fi echipat opțional cu sistemul Extended Grip, noul Renault 4 E-Tech dă semne că este pregătit chiar și pentru cerințe sau sarcini care exced cu mult nevoile de deplasare specifice mediului urban.

Preţurile noului Renault 4 E-Tech electric pornesc de la 29.550 EUR (TVA inclusă) pentru motorizarea de 120 CP cu bateria de 40 kWh şi nivelul de echipare „Evolution”.

Foto: Radu Chindriș, George Drugescu

Vă recomandăm și: 

Renault Austral facelift în România

Renault 4 Savane 4×4 Concept: avanpremiera lui R4 cu tracțiune integrală

Renault 4 E-Tech: un concept „Fl4wer Power” pentru SUV-ul electric

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

four + eleven =