Hyundai Crater Concept, prezentat la Salonul Auto de la Los Angeles, anunță un SUV off-road dur, ce va face parte din gama XRT a mărcii sud-coreene.

Design robust, inspirat de explorare
Hyundai Crater Concept a debutat în lumina reflectoarelor la AutoMobility LA 2025, prezentând o estetică agresivă și dedicată aventurii. Construit la centrul tehnic Hyundai din Irvine, California, vehiculul este gândit ca o manifestare a spiritului XRT, linia Off-Road a mărcii sud-coreene. Exteriorul adoptă limbajul „Art of Steel”, cu volume sculptate și suprafețe dure, ce transmit o senzație de rezistență și precizie. Proporțiile compacte combină un design scurt și înalt, cu unghiuri de atac și degajare accentuate, ideale pentru terenuri dificile.

Roți și protecții pregătite pentru off-road
Unul dintre cele mai remarcabile detalii este alegerea roților: jante în desen hexagonal, de 18 inci, inspirate de imaginea unui asteroid, înconjurate de anvelope all-terrain de 33 inci. Sub caroserie se întinde o placă de protecție (skid) lată și solidă, menită să protejeze partea inferioară a SUV-ului în escapade montane sau în teren foarte denivelat. Pentru un plus de utilitate, pe plafon este integrat un sistem de prindere. ce poate găzdui proiectoare auxiliare, cutii de depozitare și alte accesorii de teren. Prinse de capota și acoperișul lui Hyundai Crater Concept se întind cabluri menite să protejeze mașina de crengile joase ale copacilor, un detaliu practic pentru trasee în pădure.

Iluminare și elemente futuriste
Sistemul de lumini al prototipului este cu adevărat distinctiv: semnătura de lumină parametrică (pixelată) este tridimensională, cu straturi și profunzime, iar lumina indirectă contribuie la o estetică sofisticată și high-tech. Farurile sunt minimaliste, iar grila față pare închisă, sugerând o posibilă propulsie electrică. Placa skid nu este doar practică, ci și un element de design care „ancorează” vizual mașina, subliniind robustețea și capacitatea de protecție.

Interior orientat spre aventură
Habitaclul lui Crater Concept este proiectat pentru explorare și durabilitate. Nu există stâlp B (central), astfel că ușile din spate se deschid în mod coach-style (antagonic), iar în locul structurii de rezistență standard apare o roll-cage completă, conferind rigiditate și siguranță. Scaunele au perne cilindrice, cu reglaje care sugerează confort chiar și pe teren accidentat și sunt prevăzute cu centuri de siguranță cu prindere în patru puncte.

Volanul integrează un panou original, cu mesaje afișate prin pixeli, și butoanele de control pentru cele cinci setări de rulare: Snow, Sand, Mud, Auto și XRT. Pe bord, în loc de ecrane mari, este adoptat conceptul „Bring Your Own Device” („Adu-ți propriul dispozitiv”), iar consola centrală este modulară, cu o boxă Bluetooth detașabilă.

Funcționalități de teren și tehnologie XRT
Hyundai nu a dezvăluit detalii despre ceea ce se află sub capotă, însă grila închisă lasă loc speculațiilor că mașina ar fi electrică sau că va avea și o versiune cu zero emisii. Crater Concept oferă un control avansat al tracțiunii: diferențiale blocabile față și spate, sistem de gestionare a frânării și tracțiunii, plus un selector de moduri de teren. Sunt incluse și un sistem de frânare pentru coborâri de pante abrupte și o interfață tactilă pentru off-road, care dă senzația unei cutii de viteze robuste. Mai mult, pe bord sunt integrate o busolă, un altimetru și un control pentru remorcă, idei inspirate de utilizări extreme.

Mesaj de design pentru XRT
Hyundai afirmă că Crater Concept nu va ajunge neapărat un model de serie, ci este, mai degrabă, o explorare a direcției viitoare pentru stilul gamei XRT. „Crater a început cu o întrebare: Cum arată libertatea?”, a declarat SangYup Lee, vicepreședinte executiv și șef al designului Hyundai și Genesis. Vehiculul reflectă dorința mărcii de a insufla mai multă emoție și versatilitate în viitoarele modele XRT. Vopseaua este inspirată de peisajele Californiei: un verde-auriu mat, denumit „Dune Gold Matte”, ce evocă dunele din deșert, iar detalii portocalii anodizate adaugă un plus de personalitate.

Putem spune că Hyundai Crater Concept este o declarație vizuală și ideatică puternică a angajamentului mărcii sud-coreene pentru off-road și aventură, evoluând linia XRT într-o direcție mult mai dură și capabilă să facă față încercărilor grele. Chiar dacă nu este garantat că va ajunge în producție exact în această formă, prototipul oferă indicii clare despre cum ar putea fi viitoarele SUV-uri de teren ale Hyundai.

Vă recomandăm și:
Opel Frontera Gravel: conceptul electric care readuce spiritul off-road



