Ce legătură ar putea avea un whisky single malt renumit cu o mașină celebră? Unii zic că banii dați, alții că reclama făcută, iar cel mai mulți s-au gândit la amenzile luate de cei care le-au „amestecat” pe ambele. De fapt este vorba despre anul 1964.
Mai exact despre un whisky Black Bowmore DB5 1964, extrem de rar, din a cărui serie sunt scoase la vânzare doar 27 de sticle. Adică cei de la Aston Martin împreună cu renumita distilerie Bowmore au dat naștere unui surprinzător concept care reunește într-o sticlă în egală măsură un „single malt” de excepție, după cum spun scoțienii, și un piston autentic de Aston Martin DB5, după cum se laudă englezii. Adică forma și conținutul care definesc cele două mari nume din domenii distincte au un punct temporal comun în evoluțiile lor.
Pentru Bowmore, 1964 este, fără îndoială, unul dintre cele mai semnificative momente din istoria de 240 de ani a brandului scoțian de pe Isle Of Islay. Atunci, sosirea unui nou cazan l-a făcut să intre în epoca modernă a distilării, când focul de la cărbuni a făcut loc aburului pentru încălzirea alambicurilor. A fost prima distilare cu acest nou cazan care a produs spirtul ce urma să devină renumitul Black Bowmore. Distilat pentru prima dată la 5 noiembrie 1964, de-a lungul anilor a devenit unul dintre cele mai rare și mai căutate whisky-uri single malt create vreodată. Această ultimă versiune reprezintă doar a șasea îmbuteliere a acestei rafinate băuturi. Din 1993, doar aproximativ șase mii de sticle de Black Bowmore au fost puse la dispoziția colecționarilor, devenind unul dintre numele de pe lista celor mai rare și căutate single malt-uri.
Pentru Aston Martin, aceasta a fost era celui mai renumit model al constructorului englez. Lansat în 1963, Aston Martin DB5 este considerat la ora actuală, pe scară largă, ca „cea mai faimoasă mașină din lume”, mai ales datorită legăturilor sale cu „cel mai celebru agent secret din lume” din 1964 – James Bond, interpretat de Sean Connery.
La momentul debutului DB5 a fost considerat o evoluție subtilă, dar importantă, a predecesorului său DB4 seria 5, odată cu creșterea capacității motorului la 4,0 litri. Însă, acest lucru a făcut din DB5 mai mult decât un sedan clasic devenind una dintre cele mai dorite și admirate mașini sport din generația sa. Sir David Brown, proprietarul de atunci al Aston Martin Lagonda și omul care a dat inițialele descendenței „DB”, spunea despre mașină: „Cred că este vorba despre caracterul esențial al DB5 și capacitatea sa de a performa perfect în toate condițiile, lucruri care îți produc o enormă satisfacție să o deții”.
Iar acum, când sunt puse în joc prestigii mari, altele li se vor adăuga. Când s-a pus problema conservării lui Black Bowmore DB5, sticla în sine a fost fabricată manual de către Glasstorm, un studio de sticlărie contemporană personalizată cu sediul în nord-estul Scoției. Cu peste 50 de ani de design, sculptură și expertiză creativă în domeniu, celor de la studio le-au trebuit aproape o săptămână pentru fiecare sticlă și o doză mare de atenție la fiecare detaliu în parte astfel încât recipientul să devină o veritabilă piesă de colecție.
Și evident, o sticlă de Black Bowmore DB5 1964 nu poate fi prezentată decât într-o cutie lucrată, evident, manual. Ea însăși o operă de artă, cutia este inspirată de clădirea distileriei de pe coasta insulei Isley, îmbrăcată într-un material textil de culoarea albastră intensă a mării și reliefează valurile ce evocă spiritul locului. În interior s-a folosit piele de vițel cusută în striuri, iar zăvorul și balamalele sunt confecționate din alamă solidă și placate cu nichel, ce reflectă spiritul DB5.
Desigur, chiar dacă single malt-ul va fi lansat abia la sfârșitul toamnei, cei de la Aston Martin și Bowmore au campanii prin care îndeamnă oamenii să nu bea la volan și să nu conducă niciodată sub influența alcoolului. Pe de altă parte sigur vor avea un succes consistent, mai ales că o sticlă valorează aproximativ 56.200 euro. Da, ați citit bine!