ATP Bus e-UpCity: Autobuzul electric „made în România”

0
111

Românii ar putea admira curând pe străzi primul autobuz electric produs de o companie autohtonă. O firmă din Baia Mare a pus la punct un prototip, aflat în proces de omologare pe plan european, care are șanse mari să fie lansat la finalul lunii mai a acestui an. Autobuzul se numește UpCity și are o autonomie de 200 de kilometri, dar, cu anumite îmbunătățiri, poate ajunge la 360 de kilometri.

Chiar zilele trecute citeam un material din care aflam că România va achiziționa 123 de autobuze electrice, în valoare de 65 de milioane de euro, care vor circula în șase orașe: Iași, Sibiu, Sighetu Marmației, Suceava, Târgu Mureș și Pitești. Numai că banii nu ajung la o companie autohtonă, ci la Solaris, un colos european cu o experiență de mai bine de 25 de ani în acest domeniu. Autobuzele pot fi încărcate atât prin pantograf cât și la priză, iar firma poloneză se va ocupa, în baza acestui contract, și de infrastructura necesară.
România a rămas în urmă la acest capitol și toate încercările unei firme de la noi de a intra pe această piață au eșuat. În 2021 se pare că lucrurile vor sta diferit. Grupul ATP din Baia Mare a anunțat că este gata prototipul unui autobuz 100% electric care a fost botezat ATP Bus e-UpCity. Produsul se află în acest moment în proces de omologare la nivel european. „Nevoia de a seta, cât mai repede, cum arată construită și dezvoltată o nouă rețea de drumuri urbane, adaptată orașelor Smart din secolul XXI, a condus spre decizia acestui nou proiect îndrăzneț pentru ATP Group. Este un demers pur românesc și absolut necesar”, a declarat dl. Mircea Cirț, președintele ATP Group, prin intermediul unui comunicat de presă.
Componentele autobuzului sunt achiziționate de la furnizori consacrați. Acumulatorii, de exemplu, provin de la CATL, un adevărat gigant din acest domeniu, o companie din China specializată în fabricarea de baterii litiu-ion pentru vehicule electrice și sisteme de stocare a energiei care lucrează cu Tesla, General Motors, Daimler, Toyota și Volkswagen AG. Motorul electric este furnizat de DANA Prestolite, sistemul de frânare provine de la WABCO, iar cel de direcție de la Bosch. „Ceea ce ne aparține sunt elementele cu care am gândit produsul – concept, design. Există ceva unic în produsul nostru pe care nu îl voi dezvălui acum, ci la momentul potrivit”, a mai spus Cirț. Autobuzul ce va fi produs de grupul din Baia Mare are trei uși, poate găzdui 83 de pasageri 25 (+1) pe scaune, iar podeaua este joasă și asigură un acces facil pentru călătorii de diferite categorii de vârstă. Sigur că un capitol important este autonomia. ATP Bus e-UpCity va parcurge 200 de kilometri după ce bateriile i-au fost încărcate la maximum. Există și posibilitatea ca autonomia să se mărească foarte mult și să ajungă la 380 de kilometri pentru că structura autobuzului este gândită în așa fel încât deasupra tavanului pot fi montate și alte baterii. Pentru „un plin” ai nevoie de trei ore, dar există și posibilitatea unei încărcări rapide care se realizează în numai o jumătate de oră.
După prezentarea de la finalul lunii mai, autobuzul va pleca în mai multe orașe unde va fi testat de reprezentanții autorităților locale. „Va putea intra imediat pentru teste, dar și pentru folosire. Deși este mai scump la achiziție, costurile de mentenanță pentru acest tip de produs se reduc la jumătate față de modelul clasic. Iar nivelul de poluare este zero. Este un produs inovativ, care va ține pasul cu tehnologia”, a mai menționat Mircea Cirț.
Clienții care vor achiziționa autobuzele electrice vor beneficia de servicii specializate de mentenanţă şi reparaţii auto în service-uri autorizate, acces la piese de schimb pentru autovehicule – originale, dar şi aftermarket, asistenţă în service caroserie.

Foto: ATP Group

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


noua × 8 =