Implementarea noilor tehnologii în industria auto dezvăluie direcțiile de dezvoltare ale viitoarelor generații de vehicule. Iar cei de la Audi spun că, odată cu introducerea OLED, digitalizarea a intrat într-o nouă eră.
Pentru nemți această tehnologie promite să îmbunătățească siguranța rutieră și, mai ales, este prima care permite personalizarea semnăturii spatelui viitoarelor modele. De altfel, înglobarea sa se vede cel mai pregnant în recent lansatul Q5, însă debutul în producția de serie a fost făcut acum patru ani odată cu apariția lui Audi TT RS2.
Marele atu al OLED (diode electroluminiscente organice) este că sunt de fapt un gen de „panouri” radiante, care degajă o lumină foarte omogenă, în comparație cu actualele LED-uri ce folosesc cristale cu semiconductori.
La rândul lor, panourile pot fi împărțite în segmente care pot fi controlate fiecare în parte și pot dezvolta niveluri multiple de luminozitate, cu decalaje minime între segmente. Iar în cazul de față intensitatea luminii poate fi reglată într-o manieră extrem de fină fapt care le oferă un contrast vizual mai greu de întâlnit la ora actuală. Apropos, ați apucat să vedeți o emisiune TV la un televizor cu ecran OLED?
Pentru un constructor auto unitatea de iluminat este foarte eficientă, ușoară și plată, ceea ce extinde considerabil libertatea de proiectare a viitoarelor modele care-i vor mări patrimoniul de modele, mai ales că nu necesită reflectoare, fibre optice sau optică similară. Practic, un element de iluminare OLED are doar un milimetru grosime, în timp ce variantele convenționale cu LED necesită grosimi mult mai mari, de 20 până la 30 de milimetri. Necesarul de energie este semnificativ mai scăzut decât cel al LED-urilor, dacă acestea din urmă vor obține o omogenitate luminoasă similară.
Revenind la stopurile lui Q5, acum numărul mai mare de segmente controlabile individual poate fi activat aleator, cu o variabilitate continuă a luminozității. Pentru un singur bloc optic sunt utilizate trei „plăci” (zone), ca un fel de spoturi, cu câte șase unități (sau arii delimitate, mai degrabă) inegale. Precizia ridicată a delimitării zonelor luminoase și mai ales marea varietate de formelor a acestora au oferit proiectanților de lumini o multitudine de oportunități folosind doar un singur tip de hardware. Iar atunci când în showroom se optează pentru pentru tehnologia digitală OLED, viitorul posesor de Q5 poate să-și aleagă una dintre cele trei semnături pentru farurile din spate. Mai mult, pot fi implementate efecte de animație, cum ar fi scenariile pentru luminile de însoțire atunci când te îndrepți spre mașină sau o părăsești, mai ales că lumina intermitentă dinamică a fost integrată deja în noile stopuri.
Și încă o utilitate. În noul Q5, Audi a implementat o caracteristică de detectare a proximității pentru versiunile care folosesc faruri cu noua tehnologie. Când un alt utilizator de drum se apropie din spate la mai puțin de doi metri de mașina staționată, toate segmentele OLED se aprind. Iar când se pune în mișcare, farurile sale revin la semnătura originală a luminii.
Însă, pentru Audi folosirea tehnologiei OLED marchează pragul unei noi epoci în care un mediu destinat efectiv funcțiilor de semnalizare devine acum și un mediu pentru afișarea diferitelor tipuri de conținut.
Foto: Audi