Cei de la Bollinger vor să intre și pe piața vanurilor electrice și scot la lumină un nou concept numit Deliver-E. Pentru start-upul din apropierea Detroitului, autoutilitara electrică este al treilea model și are la bază o nouă platformă denumită Chass-E.
De fapt, noua platformă au anunțat-o în luna martie, la începutul pandemiei, pentru că cea pe care au fost făcute primele lor modele, SUV-ul B1 și pick-upul B2, cu toate calitățile sale pentru off-road, nu era cea mai potrivită pentru o autoutilitară de livrare mărfuri. Așa că au dezvoltat o platformă complet nouă care să se potrivească noilor specificații. Iar cea pentru Deliver-E este gândită tot pentru tracțiune electrică, dar pentru puntea din față. Partea practică este că se poate potrivi mai multor clase de vehicule utilitare, iar americanii spun despre costurile de întreținere ale Deliver-E că vor fi semnificativ mai mici decât versiunile pe benzină sau diesel care sunt folosite la ora actuală. Adică se referă la cele din clasa 3, cu masa totală cuprinsă între 4.536 și 6.350 kg, iar Bollinger spune că platforma este prima de acest gen din lume.
Stilul conceptului este o abatere elegantă de la gama actuală de camioane și SUV-uri masive și dure. Și în comparație cu stilul monobloc al majorității camioanelor de livrare de pe drumuri astăzi, constructorul spune că Deliver-E arată ca un vehicul de asistență de Formula 1. Este opusul față de aerodinamica unui camion și mai simplu dedesubt din punct de vedere al componentelor.
Deliver-E va folosi aceleași componente majore – motoare, baterie, invertoare, cutii de viteze – ca restul liniei Bollinger Motors, dar asociată cu noua platformă care răspunde nevoilor specifice ale autoutilitarelor de marfă. Podeaua plană de încărcare are o intruziune minimă a roților în ambele laturi pentru obținerea spațiului maxim de încărcare. Caroseria aerodinamică elegantă contribuie la îmbunătățirea eficienței și permite o vizibilitate exterioară extinsă, mai bună decât a oricărei alte camionete sau camion de marfă, și ar putea fi un consistent atu pentru siguranța celui de la volan.
Concepută pentru o sarcină specifică, platforma camionetei a fost proiectată să fie cât mai joasă posibil, cu o gardă la sol de 200 mm, iar podeaua de încărcare să se situeze la înălțimea de 410 mm față de suprafața de rulare. Astfel se elimină „pasul” făcut la încărcare față de camionul tradițional UPS sau FedEx sau orice altă autoutilitară de marfă folosită la ora actuală. Iar pentru asta americanii au gândit o suspensie spate unică, care iese în afara traversei cadrului și permite centrarea pachetului de baterii în mijloc, foarte jos, aproape de sol. Astfel se vor reduce problemele legate de centrul de greutate ale furgonetei tradiționale de livrare.
Deliver-E va fi disponibil în mai multe lungimi și ampatamente și va oferi cinci opțiuni de acumulator – 70, 105, 140, 175 și 210 kWh – cu încărcare rapidă de până la 100 kW prin porturi de încărcare universale. Bollinger a spus că producția lui Deliver-E va fi programată pentru 2022, însă nu a pomenit nimic cu cine a vorbit pentru construcția autoutilitarei.
Asta arată că americanii chiar dacă nu par să-și schimbe preferințele față de automobilele convenționale, recunosc totuși că trendul pentru tracțiunea electrică capătă încet‑încet amploare și la ei.
Foto: Bollinger