Cum ar fi ca autovehiculele să interpreteze semnalele date de creierul șoferilor (Brain-to-Vehicle), redefinind modul în care oamenii interacționează cu propriile mașini? Un cercetător român de la Nissan zice că se poate și ne spune „bine ați venit în viitor!”.
Este vorba despre noua tehnologie Brain-to-Vehicle ce promite să accelereze timpii de reacție pentru șoferi și care va deschide calea constructorului japonez către autoturismele care se adaptează la stilul de condus al celui de la volan. Practic, este cea mai recentă dezvoltare a Nissan Intelligent Mobility și dezvăluie viziunea companiei prin care transformă modul în care mașinile sunt conduse, tehnologizate și integrate în societate.
Japonezii au pornit de la ideea că majoritatea oamenilor, atunci când se gândesc la conducerea autonomă, au o viziune foarte impersonală asupra viitorului în care șoferii renunță la control asupra mașinilor. Cu toate acestea, tehnologia Brain-to-Vehicle demonstrează contrariul folosind semnalele din creierul celui de la volan și face șofatul și mai interesant și plăcut. Descoperirea japonezilor este rezultatul cercetărilor în utilizarea tehnologiei de decodare a creierului desfășurată pe două direcții: prezicerea acțiunilor șoferului și detectarea disconfortului. Prima a vizat simularea semnalelor cu care creierul șoferului intenționează să inițieze o mișcare, cum ar fi rotirea volanului sau apăsarea pedalei de accelerație, în care tehnologiile de asistare a șoferului pot începe acțiunea mai repede. Acest lucru poate îmbunătăți timpii de reacție în conducerea manuală. A doua a fost pentru detectarea și evaluarea disconfortului șoferului unde inteligența artificială poate schimba configurația sau stilul de conducere atunci când este în modul autonom.
„Alte utilizări posibile includ ajustarea mediului intern al vehiculului”, a declarat dr. Lucian Gheorghe, cercetător senior în domeniul inovării la Centrul de Cercetare Nissan din Japonia, care conduce cercetarea Brain-to-Vehicle. De exemplu, tehnologia poate utiliza realitatea augmentată sincronizând-o cu ceea ce vede șoferul, contribuind în același timp și la crearea unui mediu relaxant la bordul autovehiculului. „Aplicațiile potențiale ale tehnologiei sunt incredibile”, a spus Gheorghe. „Această cercetare va fi un catalizator pentru mai multe inovații Nissan în interiorul vehiculelor noastre în anii următori.”
Tehnologia Brain-to-Vehicle de la Nissan este primul sistem de acest fel din lume. Șoferul poartă un dispozitiv care măsoară activitatea creierului, care este apoi analizat de sisteme autonome. Prin anticiparea mișcării intenționate, sistemele pot lua măsuri, cum ar fi întoarcerea volanului sau încetinirea autoturismului, cu 0,2 până la 0,5 secunde mai rapid decât conducătorul auto, rămânând, însă, în mare măsură imperceptibile.