Peisajul auto s-a schimbat mult în ultimii ani atât datorită noilor tehnologii, cât şi prin prisma „adunării la comun” a unor elemente general acceptate pe mai multe pieţe, un efect al globalizării economiei.
Cel mai uşor ca să urmărim această nouă realitate este să observăm aspectul noilor modele auto. În urmă cu 30 de ani, de exemplu, existau diferenţe notabile în materie de design şi motorizări între o maşină europeană şi una făcută pentru piaţa americană. Diferenţe care încă se păstrează şi în prezent în privința propulsoarelor datorită preferinței americanilor pentru motoare mari, pe benzină, în locul celor diesel, cum stă treaba pe piaţa europeană, indiferent de capacitatea cilindrică. Scandalul noxelor pare, însă, suficient de puternic încât să şteargă cât de curând dieselul și de pe lista preferinţelor europene.
Afinitatea relativ recentă pentru caroseriile de tip SUV de pe continentul european a apropiat şi mai mult cele două piețe auto, măcar la nivel arhetipal. În această discuţie nu am amintit încă de piaţa chineză, zonă spre care se îndreaptă în prezent o mare parte din eforturile producătorilor auto. Acest fapt este subliniat de numărul de fabrici construite acolo şi conceptele prezentate în premieră mondială în cadrul saloanelor din această arie geografică. Este şi cazul producătorului american Buick, una dintre mărcile GM care, practic, îşi retrăieşte în China clipele de glorie avute cândva pe continentul american. Succesul este datorat unei pieţe care este atrasă în general de maşini cu aspect premium. Marca a prezentat anul acesta, în aprilie, la Wuzhen, şi ulterior la Beijing conceptul Buick Enspire. Este un SUV propulsat integral electric şi dezvoltat în centrul PATAC (Pan Asia Technical Automotive Center), rezultatul unei colaborări dintre GM şi SAIC un important grup chinez. În ciuda afirmației producătorului că designul conceptului reprezintă o explorare a stilului Buick, nu poţi să nu observi o serie de elemente comune care şi-au dovedit deja succesul pe mai multe pieţe de desfacere (americană, europeană sau asiatică). În privinţa proporţiilor, lateralul vehiculului aduce mult cu deja celebrul model CX-5 al japonezilor de la Mazda sau cu cel dezvoltat de marca britanică MG aflată şi ea în portofoliul celor de SAIC.
Întâlnim acelaşi joc al suprafeţelor delimitate ocazional de muchii ce aduc un plus de agresivitate automobilului. Cu toate acestea, prin detalii locale, conceptul americanilor are un plus de eleganţă. Cumva au fost obligaţi de tradiţia acestei mărci. Ultimul montant „D” este secţionat aşa cum cere moda din prezent şi prezintă o înrudire deloc surprinzătoare cu modelul Opel Crossland-x.
Asemănarea cu modele germane este totuşi normală dacă ţinem cont că ambele mărci au aparţinut până de curând de General Motors. Asta până când filiala Opel a fost cedata francezilor de la PSA. Din punct de vedere tehnic, conceptul are la dispoziţie o putere de 410 kW, care îi permite o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în aproximativ 4 secunde. Autonomia atinsă este de circa 600 km, suficientă încât să facă posibilă evadarea fără emoţii în afara oraşelor chiar şi în lipsa unei infrastructuri de încărcare dezvoltată. Când vine însă momentul pentru o încărcare a acumulatorilor, pentru un nivel de 80% din capacitatea totală, trebuie să așteptați 40 de minute. O pauză suficientă şi binevenită dacă o sincronizaţi în timpul călătoriei cu o pauză pentru masa de prânz la care să meditaţi eventual şi la globalizarea designului auto.
Gabriel Manole / Foto: Buick