Carmen Bortan: WIMA, locul unde femeia este celebrată „în toată splendoarea ei”

0
397
Carmen Bortan/Sursa FOTO: Arhivă personală

Carmen Bortan a mers prima oară pe motocicletă la vârsta de 18 ani și i-a plăcut atât de mult încât acum nu numai că pleacă la drumuri lungi pe două roți, dar are și o afacere pentru cei care sunt atrași de enduro și aventuri pe munte. Aceasta pasiune a îndreptat-o și spre WIMA, iar fetele din asociație au ajutat-o să se simtă ca acasă.

 Cine ți-a transmis pasiunea pentru motociclete?

Am fost o „băieţoasă” toată copilăria mea și îmi amintesc faptul că mergeam pe biciclete de adulţi de pe care trebuia să sar ca să mă pot opri. Nu am cunoscut pe nimeni care să aibă o motocicletă până la vârsta de 18 ani când prietenul de atunci, Sabin, ulterior devenit partener de viaţă şi de afaceri, a venit la prima întâlnire pe un IJ Planeta 350 şi m-a cucerit.

Un an mai târziu, în secret, am urmat cursurile școlii de specialitate și am luat permisul moto, iar apoi mi-am cumpărat, de la un prieten, o Honda MTX de 80 cc, cu care mi-am surprins părinţii care nu cred că văzuseră de-aproape vreo motocicletă până în acel moment. Le sunt tare recunoscătoare că m-au susţinut mai ales că au avut ceva de furcă cu vecinii, pentru că îmi legam motocicleta de gard, la intrarea în bloc, cum îşi legau ceilalţi vecini bicicletele.

  • Citește și: Svetlana Levitchi: „Fiecare membră WIMA mă inspiră și mă motivează”. GALERIE FOTO

„Mersul cu motocicleta îmi condimentează viaţa”

A fost dificil examenul pentru permis?

Niciun lucru nu este dificil când ai 19 ani şi îţi descoperi pasiunea. Ca femeie, să-ţi iei permisul de motocicleta acum 30 de ani, era o raritate şi cred că eram privită puţin ciudat şi cu o oarecare curiozitate, atât de către instructor, dar şi de examinatori. Cred că se uitau ca și cum „nu aş avea toate ţiglele pe casă”, dar mi s-a părut uşor atât poligonul, cât şi examenul din trafic.

Care este starea de spirit cât urci pe motocicletă?

Fiecare ieşire cu motocicleta este un prilej de reconectare cu mine şi se lasă cu multe conştientizări legate de aspecte pozitive ale personalităţii mele (reziliență, curaj, determinare, dorinţa constantă de autodepăşire, puterea de concentrare în condiţii de stres şi oboseală, adaptabilitatea la situaţii neprevăzute, uşurinţa cu care mă conectez cu oamenii), dar mai ales de limitările mele fizice, psihice şi de condiţionările mentale la care mai am de lucrat.

Carmen Bortan/Sursa FOTO: Arhivă personală
  • Citește și: Anna Szekely: „Asfalt uscat, cale bună și Namaste!”

Este un proces continuu de autocunoaştere. Mersul cu motocicleta îmi condimentează viaţa, bifând nevoia de aventură, explorare şi conectare cu natura, fiind totodată o poartă de evadare din rutina vieţii zilnice. Este o meditaţie activă care, deşi mă poate obosi uneori fizic, îmi revigorează sufletul.

Ce motocicletă conduci în acest moment și care sunt motivele care te-au îndreptat spre acest model?

După câteva motociclete (trei Honde, o Yamaha Dragstar 650 şi un Bmw GS 750), care mi-au bucurat sufletul şi şi-au făcut treaba, la vremea respectivă, de un an de zile conduc un BMW GS1250, varianta GS Trophy şi după 17.500 km parcurşi, această motocicleta îmi conferă siguranţa unui motor robust şi puternic (136 CP). Este pregătit să facă faţa multor provocări: de la terenuri accidentate până la condiţii meteo nefavorabile. În plus, este o motocicletă confortabilă la drum lung, pot conduce șapte sute de kilometri într-o zi fără oboseală şi dureri lombare şi mă bucur de tehnologia cu care este echipată care face condusul mai uşor şi mai plăcut.

Pensiunea care găzduiește pasionații de enduro

Cât de des mergi cu motocicleta?

În trecut foloseam motocicleta ca mijloc de deplasare prin oraş, aşa cred că mi-am format cel mai bine reflexele necesare în traficul zilnic, iar de cinci ani de zile, de când am descoperit touringul, călătoriile pe motocicleta în ţară şi în afară au devenit tipul preferat de concedii.

Cum se împacă motociclismul cu domeniul în care activezi?

Foarte bine! În urmă cu 20 de ani, împreună cu soţul, pasionat de enduro, am pus bazele unei afaceri în domeniul motociclismului de aventură, organizând ture enduro în munţii din jurul Sibiului unde am şi construit în anul 2007 o pensiune ca suport pentru acest tip de activitate. Cunoscând îndeaproape nevoile şi aşteptările turiştilor motociclişti, am amenajat pensiunea fiind foarte atenţi la dotările necesare acestui business de nişă: vestiar, garaje, loc de spălat motoarele, parcare închisă, zona de relaxare, jacuzzi exterior etc. În cazul nostru, pasiunea s-a transformat în business de familie cu multe beneficii, dar şi cu provocări pe măsură.

Ce spun cei din familie despre pasiunea ta pentru motociclete?

Sunt o norocoasă din acest punct de vedere, pasiunea pentru motociclete fiind împărtăşită de toţi membrii familiei: soţul şi cei trei băieţi (22,16 şi 10 ani). Foarte interesantă a fost experienţa pe care am trăit-o, ca mamă motociclistă, în momentul în care băiatul cel mare și-a luat permisul moto. Acum o retrăiesc și cu cel mijlociu care a început cursurile pentru permisul A1, în condițiile în care el practica enduro de câţiva ani.

Rolul echipamentului

Care sunt sfaturile pentru doamnele și domnișoarele care își doresc să meargă pe motocicletă?

Consider că motociclismul nu este pentru oricine, presupune o ieşire din zona de confort a fiecăruia. Trebuie să fii dispusă să-ţi asumi riscuri, să fii vigilentă şi să iei decizii rapide, să fii confortabilă când eşti bătută de ploaie şi arsă de soare, să-ţi poţi găsi puterea de a nu renunţa în momente dificile, să dai dovadă de flexibilitate şi adaptabilitate. Cele care simt chemarea în suflet, să şi-o urmeze, chiar dacă-şi pun la îndoială talentul şi capacităţile fizice, măcar să-şi dea o şansă luând permisul, după care vor vedea dacă se regăsesc sau nu în acest stil de viaţă. Mai spun și că este „obligatoriu” să adere la o comunitate de femei care împărtăşesc aceeaşi pasiune pe două roţi: experienţa este mult mai frumoasă şi mai uşoară alături de femei cu aceleaşi valori.

Cât de important este echipamentul?

Dacă în maşină ai caroseria care te protejează, în cazul motocicletei echipamentul este cel care îţi oferă protecţia, iar calitatea lui poate face diferenţa atât în condiţii meteo nefavorabile, cât şi în cazul eventualelor incidente în trafic. Echipamentul moto îl aleg în funcţie de siguranţa oferită, versatilitate şi raport calitate/preţ. Nu poţi fi prea zgârcit când în joc este viața ta, deși preţul ridicat nu garantează întotdeauna calitatea unui echipament.

WIMA, locul unde femeia este celebrată „în toată splendoarea ei”

Cum ai ajuns în Asociaţia Femeilor Motocicliste din România?

Le-am văzut pe fete la Brezoi, la un concert, purtau vestele cu însemnele WIMA, dar eu nu auzisem niciodată de Asociaţia Femeilor Motocicliste din România.  Erau atât de faine împreună şi emanau o energie fantastică, aşa încât m-am dus în timpul concertului şi le-am zis: „Nu ştiu cine sunteţi şi ce faceţi, dar vreau să fac şi eu parte din aşa ceva”. M-au invitat la cafea dimineaţa următoare, mi-au povestit despre cine sunt şi ce fac ele şi am luat pe loc decizia de a deveni membră WIMA România.

Nu am ştiut atunci că prin acea decizie îmi voi duce statutul de motociclistă la un alt nivel. WIMA este un fenomen pe care nu-l poţi explica în cuvinte, oricât ai încerca, WIMA trebuie trăită ca să poată fi înţeleasă şi apreciată la adevărata ei valoare.

Cât de mult te ajută prezența într-o asociație de motocicliste în drumurile și deciziile tale?

WIMA este familia care te adoptă cu aceeaşi naturaleţe fie că ai 20 sau 50 de ani şi în care te simţi acasă din momentul în care i-ai trecut pragul. Este un spaţiu în care iubirea necondiţionată ia locul oricărei forme de judecată, în care te laşi inspirată şi poţi inspira la rândul tău. WIMA este frumoasă, deşteaptă, ambiţioasă, generoasă, înţelegătoare, haioasă foc şi serioasă când situaţia o cere, fragilă dar în acelaşi timp puternică… pentru că WIMA este suma tuturor femeilor care o alcătuiesc şi este locul în care femeia este celebrată în toată splendoarea ei.

Evenimentele acestei asociații nu le poţi rata, compania acestor fete da dependenţă, în aşa fel încât ajungi să-iti organizezi calendarul în funcţie de ce se întâmplă în WIMA pe parcursul anului: întâlnirile de deschidere şi închidere de sezon, Ziua Motociclistei (martie), WIMA Internaţional Rally (august), WIMA Pink Ride (octombrie), Start sezon bârfe (noiembrie), cafele WIMA prin ţară etc.

Unde ai fost plecată în vacanță cu motocicleta?

Weekend-urile le folosesc pentru a descoperi pe motocicletă locurile minunate din ţară, de multe ori cu cortul, pentru a petrece cât mai mult timp în natură, departe de agitaţia zonelor turistice. În concedii facem ture mai lungi, de 10-12 zile, în afara ţării (Italia, Grecia, Albania, Muntenegru), iar când la noi este iarnă, una din călătoriile din an o fac într-o ţară cu temperaturi blânde unde putem zbura şi închiria motociclete (Spania- Gran Canaria, Tenerife- Portugalia). Dacă te organizezi din timp şi eşti chibzuit, te poţi bucura de astfel de experiențe cu bugete rezonabile.

Cum arată pregătirile pentru drumurile mai lungi

Unde ți-a plăcut cel mai mult?

Italia cu Dolomiţii ei fabuloşi, Alpii austrieci şi Alpii Albanezi m-au impresionat cel mai mult, dar mă atrage orice destinaţie cu munţi şi trasee moto spectaculoase.

Cum te pregătești pentru o călătorie mai lungă?

Cea mai mare parte din timp o dedic research-ul online în vederea stabilirii traseului, a obiectivelor turistice şi a cazărilor necesare. Partea aceasta este cea mai interesantă în special datorită contribuţiei pe care comunitatea de bloggeri/vloggeri moto şi-a adus-o de-a lungul timpului în promovarea destinaţiilor moto din lume. Mă las inspirată de cei care au filmat şi au scris despre cele mai frumoase trasee moto şi după ore de citit bloguri şi vizionat filmuleţe, fac o selecţie şi definitivez în proporţie de 90% itinerariul, lăsând restul în seama inspiraţiei de moment.

Carmen Bortan/Sursa FOTO: Arhivă personală

Pregătirea motocicletelor pentru călătorie cade în sarcina soţului. Eu mă ocup de pregătirea și verificare actelor (paşapoarte, asigurări medicale, procuri etc.) şi mă ocup de bagaje, care reprezintă, în continuare, provocarea cea mai mare. Spaţiul limitat mă obliga la un stil minimalist, iar esteticul lasă loc practicului şi în ciuda checklist-ului special creat pentru turele moto, încă mai sunt situaţii în care luăm cu noi lucruri de care ne-am fi putut lipsi şi uitam lucruri utile. Investiţiile într-un echipament moto de calitate şi în haine funcţionale (uşoare şi cu volum mic) fac diferenţa în călătoriile lungi.

Carmen Bortan/Sursa FOTO: Arhivă personală

Ce planuri de călătorii ai?

Anul acesta am în plan o călătorie moto în peninsula Peloponez din Grecia (primăvara), în Germania la Raliul Internaţional Wima (august) şi o tură la Lacul Como din Italia (octombrie). Îmi doresc tare mult să ajung în Elveţia şi Franta pentru traseele moto impresionante din Alpi, dar fiind destinaţii mai scumpe şi cu timp mai lung de călătorie, sper să fie realizabile în anul 2026.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 − = doi