Citroen e-C4 X – Bon voyage!

0
2831

Noul Citroen e-C4 X este un excelent exponent al mărcii franceze devenită celebră pentru apetitul nestăvilit pentru inovaţie şi design. Prin urmare, atrage imediat atenţia.

Înăltuţ şi cu un spate plonjat dar cu o arhitectură comprimată, noul model electric de la Citroen afişează un stil robust dar minuţios şlefuit din moment ce coeficientul aerodinamic este de numai 0,29.

Citroen C4 X completează spaţiul de 44,5 cm care separă C4 de C5 X.

Cu 24 de centimetri mai lung decât versiunea C4 hatch, e-C4 X se impune prin dimensiunile generoase şi designul fluid.

Am testat autonomia noului Citroen e-C4 X prin schimbarea anotimpurilor: am lăsat canicula care părea să se instaleze confortabil în Bucureşti şi am tras o fugă pe Transbucegi unde la peste 1800 metri altitudine am mai găsit urme firave de iarnă.

Din exterior nu reuşeşti să-i descifrezi anatomia cu precizie. Seamănă cu o caroserie în trei volume dar şi cu una în două volume şi jumătate.

În esenţă este un fastback cu o alură elegantă și atitudine de SUV.

Înălţimea de 1,52 metri îl poziţionează confortabil deasupra asfaltului, ceea ce încântă din postura de şofer. Afilierea la eclectica clasă de modele tip crossover aduce beneficii sesizabile (şi apreciabile) în materie de spaţialitate, confort şi funcţionalitate. Pentru o primă şi rapidă confirmare ai putea deschide capota de la portbagaj… Este enorm! În plus, are şi fereastră pentru transportul în interior al obiectelor lungi, ca de exemplu skiurile.

Patru portiere largi lasă cale liberă spre habitaclu.

Senzaţia este aceeaşi, indiferent unde te aşezi: loc mult pentru picioare şi cap. Observație valabilă chiar şi dacă optezi pentru trapa panoramică. Cu deschidere spre exterior, aceasta nu răpeşte din înălţimea plafonului decât în zona pasagerilor din față din cauza copertinei care o maschează la interior. Doar cei foarte înalţi (peste 1,9 metri) vor fi stânjeniţi de curbura plafonului deşi acesta este decupat deasupra banchetei spate.

Negrul este nuanţa dominantă în interior și contrastează plăcut cu albul mineral de la exterior.

Texturile materialelor folosite sunt diverse. La fel şi tipurile de plastic utilizat. Monocromatica este străpunsă de accente de culoare deschisă (textil, pe spătarele scaunelor) şi de unele de culoare albastru-electric (aspect metalic, pe portiere). Plafonul este cel care echilibrează balanta cromatică, având culoarea gri deschis.

Prezenţa trapei, echipată cu un geam de 64 x 69 cm, aduce un plus de luminozitate care atenuează semnificativ sobrietatea interiorului.

Scaunele sunt comode, cu sprijin lateral moderat, dimensionat pe măsura temperamentului echilibrat al acestui model.

Unul „aşezat”, cu o dinamică emolientă la drum întins şi cu reacţii abordate progresiv. Au reglaje mixte, favorizat fiind cel de la şofer care păstrează ajustarea manuală doar pentru glisarea  longitudinală.

Prin comparație, cel al pasagerului are numai reglaje manuale. În schimb, surprinzător, ambele scaune faţă au masaj şi reglaj lombar asistat electric dacă optezi pentru pachetul opțional care conține aceste funcții.

Planşa de bord are un display central cu croială slim, diagonală de 25 cm și un meniu care are în portofoliu 13 foldere.

Printre acestea, găsești Mirror Screen, Hello Citroen (comenzi vocale) sau My Citroen (aplicaţie care permite conectarea telefonului mobil cu maşina pentru schimb de informaţii la nivel de detaliu precum cele legate de mentenanţă sau de planificarea unei călătorii). În spatele volanului se află un alt ecran alocat ceasurilor de bord. Formatul este complet digitalizat şi afişarea se face pe o suprafață mată, foarte lizibilă chiar şi când afară este soare puternic.

Foarte practice cele trei spaţii de depozitare încastrate în planşa de bord.

 

 

Toate localizate pe partea pasagerului. Pe lângă torpedou, există un sertar şi un suport Smart Pad pentru tabletă.

 

 

Pentru un plus de siguranţă activă, e-C4 X are şi head-up display.

Unul cu panou retractabil dar care prezintă informaţiile de interes astfel încât să îţi păstrezi atenţia şi privirea la trafic. El se adăugă celor opt sisteme de asistență a şoferului grupate sub umbrela ADAC (Advanced Driver Assistance System).

Poziţionarea bateriei de 50 kWh sub podea ridică ștacheta pragurilor laterale peste care trebuie să-ţi ridici picioarele la aproximativ 46 cm de sol.

Exerciţiul de gimnastică pe care îl faci merită însă efortul. Nu numai pentru condiția fizică dar și pentru călătorii fără bătăi de cap. Cu o gardă la sol de aproape 16 cm, poţi survola fără emoţii toată gama de denivelări cu care te provoacă asfaltul autohton.

Sistemul de suspensie, specific de altfel mărcii, este AD-MI-RA-BIL!

Botezat Progressive Hydraulic Caushions, folosește la fiecare roată un mecanism hidraulic, conectat cu ansamblul amortizor-arc, care atenuează şocurile la capăt de cursă. Atât pe compresie cât şi pe extensie la puntea față și doar pe compresie la cea din spate. Prin urmare, călătoria este un răsfăţ continuu, fiind lipsită de orice urmă de disconfort.

Motorul electric dezvoltă 136 CP şi 260 Nm.

Pentru că ambele valori sunt hrănite cu electricitate, este de la sine înţeles că din punct de vedere dinamic e-C4 X este capabil de figuri frumoase în trafic. Meniul Drive Mode include trei programe: Sport, Normal şi Eco. Promptitudinea angajamentului dinamic diferă substanţial între cele trei moduri de condus, sensibilitatea la apăsarea acceleraţiei fiind foarte ridicată în modul Sport şi la polul opus în Eco.

Mersul prin oraş, cu accelerări şi frânari fecvente, favorizează alegerea programului B(rake) al transmisiei automate care amplifică recuperarea energiei de frânare prin opunerea unei rezistențe mărite la înaintare atunci cînd ridici piciorul de pe acceleraţie.

Cu bateria încărcată 98%, autonomia afişată este de 370 km.

Aproape perfect suprapusă peste cifrele comunicate de producător. Primul traseu urban distorsionează această valoare. Oraşul cu trafic haotic şi aglomerat reduce autonomia cu 30 km după 17 km parcurşi, timp în care nivelul bateriei a scăzut cu 5%.

Indiferent de ritmul traficului prin care evoluezi, e-C4 X este un partener de drum foarte confortabil.

Modul Eco conjugat cu programul B al transmisiei restricţionează sensibil consumul inutil de energie. Direcţia uşor de manevrat, frânele cu angajare intuitivă şi suspensia impecabilă adăugă o savoare aparte călătoriilor la bordul acestui model. În plus, pilotul automat autoadaptiv care poate fi amorsat de la 30 km/h preia multe din sarcini în cazul rulării în coloană.

Bateria de 50 kWh (capacitate netă) este suficientă pentru oraş. Fie el şi unul mare sau cu un trafic auto-blocant, cum e cazul Bucureştiului. Permite însă şi călătorii extraurbane, mai ales că navigaţia nativă îţi prezintă, după stabilirea destinaţiei, o evaluare a energiei de care ai nevoie pentru asta.

Sunt emise avertizări care atrag atenţia că nu poţi ajunge la destinaţie decât dacă încarci.

La cerere, afişează o listă cu staţiile de încărcare de pe traseu cu care maşina este compatibilă. Exact asta s-a întâmplat și cînd am pornit către Transbucegi. Și am fost ascultător.

Pentru un drum care a totalizat 320 km, abordat cu o autonomie iniţială de 340 km (bateria încărcată 93 %), nu a fost nevoie decât de o încărcare. Mai precis de 12,4 kWh asimilaţi în 40 minute şi 31 secunde de la o staţie de 50 kW.

Merită menţionat şi faptul că între punctul de plecare şi destinaţie, diferenţa de nivel a fost de aproximativ 1850 metri.

Mai merită menţionat încă ceva: optează pentru un încărcător de bord de 11 kW pentru a reduce timpul de încărcare. Faţă de o staţie de curent alternativ de 7,4 kW, conectarea la una de 11 kW poate scurta cu două ore şi jumătate timpul necesar încărcării de la 0 la 100%. Sau cu o oră şi jumătate dacă încărcarea se face de la 20 la 80%.

Cu un sistem de suspensie remarcabil şi o evidentă orientare către confort şi călătorii relaxante, noul Citroen e-C4 X nu face rabat de la funcţionalitate.

Un portbagaj de 510 litri şi o autonomie reală de aproximativ 365 km, plus posibilitatea de încărcare de la staţii de până la 100 kW, girează în favoarea sa.

Citroen e-C4 X este excelent pregătit să se adapteze la nevoile de transport cotidiene. Dar face şi o figură frumoasă în cazul ieşirilor recreative de la sfârşit de săptămână sau, de ce nu, concedii.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


opt − = 6