Probabil că multă lume este de acord că zborul rămâne unul dintre cele mai râvnite dorințe ale oamenilor… mai ales când aștepți într-o coloană interminabilă la semafor sau rămâi blocat în trafic pe undeva pe drumurile naționale.
O firmă hi-tech din Slovacia a găsit modul cum să materializeze acest deziderat proiectând un automobil cu două locuri, care poate să zboare. Ce-i drept schimbarea nu se întâmplă chiar ca în seria Transformers, dar poate fi considerată o variantă incipientă. Proiectul nu este nou, acum se află la al treilea avatar, acesta fiind varianta finală pentru prima ediție limitată de 500 de unități cu prețuri cuprinse între 1,2 și 1,6 milioane de dolari, în funcție de opțiunile fiecărui cumpărător în parte.
Care a fost ideea unui asemenea mijloc de transport? Un vehicul care să ofere „pe bune” libertate de mișcare și să combine eficient funcționalitatea și flexibilitatea oferită de un automobil și un avion, în același timp. Și mai ales să se poată deplasa în aproape orice condiții meteorologice. Cu alte cuvinte, modul său dual poate reduce timpii de călătorie, în comparație cu zborurile tradiționale aeriene pe distanțe scurte de până la 1.000 km.
Exteriorul are o aerodinamică de invidiat care include cele mai avansate structuri din carbon compozit, cum sunt cele folosite în motorsport sau în aeronautică, și care îi oferă mașinii-avion soliditate și greutate redusă. Aripile sunt construite după aceeași rețetă folosindu-se compozite prepreg (materiale preimpregnate cu rășină, de obicei epoxidică) care să-i ofere un pilotaj sigur și o manevrabilitate de mare clasă în timp ce geometria suspensiei îi permite să se adapteze diferitelor condiții de drum sau de zbor, mai ales când se trece de la o utilizare normală la una extremă.
Siguranței și controlului li s-au acordat o importanță prioritară atât în aer cât și pe șosea. În timpul zborului mașina este proiectată să aibă stabilitatea și vizibilitatea comparabilă cu cea a micilor avioane de agrement deja existente în spaţiul aeronautic al momentului. La rândul său, cockpitul este proiectat să „învăluie” pilotul și copilotul într-o structură monococă, foarte solidă, capabilă să absoarbă și să disipeze energia de impact, dar și să mențină integritatea interiorului. Ca un plus, AeroMobil a fost echipat cu un sistem de recuperare cu parașută balistică de ultimă generație care îi permite pilotului, în cazuri extreme, să aducă vehiculul la sol în condiții de siguranță. Când rulează pe șosea cei doi pasageri sunt protejați de centuri de siguranță cu comandă pirotehnică, completate de airbaguri în două trepte de acționare. Luate la un loc, aceste sisteme sunt capabile să protejeze pasagerii și atunci când vehiculul se află în zbor.
Aripile sunt rabatate pe acoperiș și este nevoie doar de trei minute ca să fie puse în poziție de zbor, iar pentru decolare îi trebuie 400 de metri ca să se desprindă de la sol și încă 200 ca să se ridice la 15 metri înălțime.
Vechiul motor de avion făcut de Rotax, pentru cele două versiuni anterioare, a fost înlocuit de unul de 2,0 litri, cu patru cilindri „boxer“, și care dezvoltă acum 300 CP. A fost o alegere inspirată pentru că unitatea poate acționa și ca un generator care alimentează motoarele electrice ale roților din față ce asigură propulsia pentru rularea pe șosea. Este capabil să atingă viteza de 160 km/h la sol, cu o autonomie de aproximativ 700 km. În aer dezvoltă 360 km/h și poate ajunge la 750 km depărtare.
Dacă vă hotărâți, totuși, să vă cumpărați unul, este bine să știți că AeroMobil este primul concept care îndeplinește reglementările europene și americane de siguranță, atât pe drum cât și în aer.
Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: www.aeromobil.com