Cum alegem o „casă pe roți” (I)

0
137

Episodul 1 – rulotă sau autorulotă?

Cred că anul acesta, mai mult decât oricând, va fi anul vacanțelor petrecute la cort sau cu rulota. Să îți propui să evadezi câteva zile cu o „casă de vacanță mobilă” în momentul de față pare o soluție mult mai sigură decât să aștepți să vezi dacă și când se vor redeschide hotelurile sau care vor fi condițiile de acces în restaurante.

Nici să alegi un cort nu e neapărat ușor, dar când ai niște bani puși deoparte și nu știi dacă să iei rulotă sau autorulotă… eh, aici s-ar putea să vrei să dezbați problema și cu alții 🙂 Pentru că ne pasionează subiectul, ne băgăm și noi în discuție – ca să te ajutăm să te lămurești sau, poate, să îți pui niște întrebări la care până acum nu te-ai gândit. Deci, ce să fie? Rulotă sau autorulotă?

Primul aspect, care adesea dă și verdictul dilemei „rulotă vs. autorulotă”, este cel financiar. O rulotă nouă costă între 10.000 și 20.000 de euro, în funcție de dotări, în timp ce pentru o autorulotă nouă – adesea mai bine dotată decât o garsonieră „la cheie” – va trebui să plătești peste 40.000 de euro. Bineînțeles că există și varianta să le cumperi second hand, iar aici prețurile variază foarte mult. O rulotă în stare bună, dar model vechi (făcută cel puțin acum 20 de ani) începe de pe la 2.000 de euro, în timp ce o autorulotă din anii ‘90 costă cel puțin 5.000 de euro.

Eu sunt mulțumită de alegerea făcută, dar recunosc că am avut ceva îndoieli, căci îmi aminteam că pe șoselele din Italia autorulotele predomină și rulotele trase de automobile sunt din ce în ce mai rare.

Odată lămurit aspectul financiar, hai să pornim la drum și să cântărim din mers avantajele și dezavantajele pe care le avem cu ambele variante:

Rulota:

  • Verifică posibilitățile de tractare ale mașinii pe care o conduci și ține cont de ce spune legea: autovehiculul care trage trebuie să fie mai greu decât rulota.
  • Avantajul rulotei în vacanțe este mobilitatea pe care o ai, după ce campezi. Gândește-te ce preferi: dacă vrei să faci excursii, să vizitezi locuri mai îndepărtate unde nu este comod să mergi cu taxiul sau vrei să ajungi zilnic la cumpărături sau la restaurante, atunci este important să te poți desprinde de „casa pe roți” și să te folosești de automobil. Autorulota te-ar dezavantaja, pentru că ai pierde automat locul de campare (în varianta off-camping, pentru că în camping organizat ar fi de-a dreptul incomod să faci slalom zilnic printre ceilalți vecini). Eventual în cea de-a doua situație îți poți asigura mobilitatea deplasându-te cu bicicletele (de obicei într-un suport pot fi transportate maxim 4).
  • În funcție de cât te știi de ghinionist, ține cont că, dacă apar defecțiuni ale motorului în timpul vacanței, poți să dormi în rulotă când mașina stă în service. Dacă se strică autorulota însă, va trebui să te retragi la un hotel până o vei putea lua de la reparat.
  • Cu rulota vei avea un confort sporit, pentru că spațiul interior va fi dublat de îndată ce vei monta cortul. În plus, la rulotă se utilizează întreaga suprafață interioară în timp ce la „concurență” scaunele șoferului și pasagerilor „iau” din suprafața utilă.
  • Pentru rulotă nu se plătește taxă de mediu (care la noi când este, când nu este…), asigurarea este foarte ieftină (cam 30 de lei/lună), impozitul anual la Finanțe este de aproximativ 50 de lei și ITP-ul se face la 3 ani.
  • Când călătorești cu rulota trebuie să ții cont că ai restricții la viteza de circulație, că îți va fi destul de greu să te avânți în depășiri (deși, la viteza cu care îți este permis să te deplasezi, puțin probabil să fie nevoie…) și că mersul înapoi e imposibil în trafic – deci nu ai voie să greșești traseul.
  • De la volanul unui vehicul care tractează o rulotă vei simți efectele vântului lateral, dar nu la fel de puternic ca la volanul unei autorulote. Aici ești, deci, avantajat.
  • Dacă până la destinație trebuie să iei feribotul, la prețul plătit pentru mașină adaugă și taxa pentru rulotă.
  • Mai trebuie să ții cont că un autovehicul care tractează o rulotă va consuma în medie cu 30% mai mult.
  • În cazul unui impact, când ai o rulotă atașată, pasagerii călătoresc în mașină și sunt protejați de sistemele de siguranță ale acesteia. În cazul unei autorulote model mai vechi este foarte posibil să nu existe niciun airbag…

Autorulota:

  • Cel mai mare avantaj este că poți campa aproape oriunde cu o autorulotă! Plătești eventual taxa de parcare și rămâi fără probleme în centrul orașului, la marginea plajei sau pe buza muntelui – în condițiile în care, în munții Dolomiți de exemplu, doar cu autorulota poți rămâne peste noapte în afara hotelurilor sau campingurilor (camparea cu cortul în natură este interzisă). Iar liniștea pe care o ai după ce se închid instalațiile de urcat pe munte și senzația că ai tot muntele numai pentru tine cu siguranță te fac să te feliciți că ai ales autorulota.
  • Este destul de ușor de condus, chiar și la viteză crescută, odată ce te obişnuiești cu dimensiunile ei. Și nu ai nici aceleași restricții de viteză ca în cazul rulotelor…
  • În autorulotă vei avea aceeași temperatură în tot spațiul interior, în timp ce rulota va trebui răcită sau încălzită după ce vei campa.
  • În situația în care ai nevoie să iei o haină în plus, ceva de mâncare din frigider sau să mergi la toaletă, nu trebuie să oprești autorulota. Cu rulota, însă, pentru toate astea trebuie să găsești o parcare.
  • Ține cont că pe drumuri proaste, când dulapurile și obiectele din dulapuri vor zdrăngăni, în autorulotă va fi un zgomot destul de deranjant.
  • Asigurarea obligatorie, impozitul anual și inspecția tehnică periodică te vor costa mai mult decât în cazul unei rulote (ultima dintre ele pentru că se face la intervale mai dese și nu la 3 ani, ca la rulotă).
  • În cazul unei vacanțe mai lungi pe care vei vrea să o petreci într-un singur loc, vei avea un pic de bătaie de cap cu aprovizionarea zilnică, ținând cont că e incomod să calezi și decalezi autorulota de fiecare dată.

Deși am întors problema pe toate părțile, nu cred că putem spune că în această competiție există un câștigător și un învins. M-aș bucura să cobor din autorulotă direct pe nisip la răsăritul soarelui sau să trag eu „obloanele” seara, peste crestele munților, dintr-o parcare goală, dar mi-ar fi incomod să fiu legată de același loc de campare prea multe zile. Așa că alegerea mea este ușoară. Dar pentru cine mai are semne de întrebare, cred că cea mai bună decizie se poate lua după câte o vacanță petrecută cu fiecare dintre cele două variante. Mai ales că sunt atâtea firme care închiriază rulote și autorulote…

Foto: Iza-Tache Gherheș, www.hobby-caravan.de

http://www.autotestmagazin.ro/unde-plecam-in-vacanta-anul-acesta-si-in-ce-conditii/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


5 + noua =