Cum alegem piesa de schimb potrivită mașinii noastre

0
136

Atunci când căutăm piesa de schimb pentru mașina noastră, ne întrebăm, emoționați, dacă piesa aleasă este și cea mai bună, cea mai de încredere.

Piața de componente arată ca un supermarket alimentar. Sunt zeci de variante ale aceluiași produs și sunt puține criterii pe care să te bazezi când cumperi ceva. Tot așa și pentru piesele de schimb ale unui vehicul: piața este diversă, mulți producători și puține elemente pe care să te bazezi, novice fiind, pentru a te asigura de cea mai bună calitate.
Practic, varietatea este imensă: piese originale, piese „low budget”, piese „after market”, piese omologate internațional, piese provenite din Uniunea Europeană, piese provenite din China, piese provenite din alte piețe asiatice, piese recondiționate, piese provenite din dezmembrări. Chiar și de specialitate fiind, devine o adevărată muncă de cercetare inițiativa de a cumpăra o piesă de schimb de la alte surse decât service-ul, magazinul sau reprezentanța fabricantului mașinii.
Din păcate, în România, așa cum există haine contrafăcute, mâncare de proastă calitate, electronice și electrocasnice cu denumiri și proveniență dubioase, tot așa și calitățile pieselor de schimb pentru mașină acoperă întreaga plajă, de la cele mai înalte standarde până la cele mai primitive contrafaceri. Suplimentar acestei varietăți imense, o nouă încercare stă în calea reușitei noastre: mediul on-line. Dezvoltat în mod firesc și pentru această piață, mediul on-line ne poziționează în spatele unui ecran, având ca interlocutor un robot ale cărui posibilități de conversație sunt limitate, iar certitudinea că am fost înțeleși și că am ales ce trebuia devine incertitudine. Astfel, vom aștepta, plini de emoție sosirea coletului acasă și „surpriza” care se află în el.
Iată-ne revenind firesc la întrebarea: cum alegem o piesă de schimb de calitate pentru mașina noastră?
Să vedem cum putem răspunde la această întrebare, având în vedere că, nefiind de specialitate, nici în service (cu excepția celor de marcă) nu înțelegem ce și cum se întâmplă cu mașina noastră și ce fel de piese primim. Sunt câteva criterii foarte simple, aplicabile oricui, indiferent de nivelul de pregătire în tehnica auto, pe care le vom analiza în continuare și care, pentru piața din România, ne vor diminua foarte mult șansele de eșec. Astfel, oricine, având la îndemână aceste câteva elemente, va ști să aleagă piesa potrivită, fie în cazul unei defecțiuni, fie în cazul unui accident când ești nevoit să te încadrezi într-un buget impus de firmele de asigurări.
Din fericire, legislația din România este atentă cu utilizatorul de vehicule și oferă variante sigure, ce se încadrează în multe opţiuni de buget, variante care nu se întrepătrund, dar care asigură oricui o calitate incontestabilă a piesei pe care o va cumpăra. Orice altă variantă poate prezenta un risc enorm de cumpărare a unei piese contrafăcute, al cărei montaj pe mașină poate pune în pericol viața șoferului și a pasagerilor lui.
Să analizăm care ar fi aceste variante. Prima dintre ele este reprezentată de piesa de origine, la calitatea superioară sau „low budget”, sau de piesele cu o calitate similară celei de origine, atestate de fabricantul mașinii sau de autoritatea naționala de resort.

O a doua variantă sunt produsele cu omologare internațională, marcate cu un „E” sau „e” urmat de o cifră (vezi foto), a căror calitate este certificată de criteriile anevoioase pe care acest marcaj le impune prin Regulamente și directive, unanim acceptate de către toți fabricanții de vehicule. Din păcate, nu toate categoriile de piese de schimb se încadrează și se regăsesc la această variantă. Cea de-a treia opţiune, care este cea mai accesibilă și cea mai utilizată, este reprezentată de piesele „aftermarket”, certificate de autoritatea națională, în cazul nostru Registrul Auto Român.   După aceste trei categorii majore, mai putem adăuga o subcategorie: cea a pieselor recondiționate. Cu atenționarea că aceasta este o categorie limitată și că, la alegerea lor, trebuie să ne asigurăm că ele provin din unități autorizate. Vom detalia puțin prima și a treia dintre variantele pe care le avem, cea de-a doua fiind limitată și clară. Astfel, prima opţiune este cea mai simplă și cea mai ușor de accesat, dar, din păcate, este și cea mai costisitoare. Calitatea înaltă oferită de piesă și de cerințele impuse service-ului de către fabricantul mașinii duc la creșterea prețurilor pentru piesa în sine la vânzare și a serviciilor aferente montării ei. De aceea, fie că alegem o piesă de origine, fie un „low budget” de la reprezentanța fabricantului mașinii, avem garanția unui calități superioare incontestabile. Tot la această variantă, avem categoria pieselor care sunt declarate ca având o calitate „similară piesei de origine”, însă aici trebuie să ne asigurăm prin mijloace proprii că această declarație este susținută de acordul fabricantului mașinii, sau de autoritatea națională de resort, sau de orice altă dovadă emisă conform legilor în vigoare.

Pentru cea de-a treia categorie, a pieselor „aftermarket”, cumpărătorul trebuie să se asigure de la vânzător (fie că este un magazin, fie că este on-line) că acestea sunt certificate, că sunt însoțite de certificate de garanție și calitate (pe care este menționat numărul certificatului de conformitate), iar la primirea lor că sunt etichetate și marcate corespunzător.
Având în vedere că în mașină și în trafic nu suntem singuri și că viața și sănătatea noastră și a celor care ne înconjoară sunt foarte importante, cel mai bine este ca, atunci când cumpărăm piese de schimb în România, să ne asigurăm că ne încadrăm la categoriile de mai sus, pentru că orice altă variantă poate fi nesigură, iar riscul de a cumpăra un fals care va duce la producerea unui accident este mare. Chiar și atunci când piesele de schimb ne sunt asigurate de către service, este important să solicităm ambalajele acestora și documentele lor însoțitoare.

Christian FIELDMAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× 5 = treizeci