Reglementările de mediu, care vor intra în vigoare în Uniunea Europeană de la 1 ianuarie 2025, aduc o schimbare de strategie a producătorilor auto din Europa. Jurnaliștii de la Carscoops susțin că vor urma creșteri de prețuri la vehiculele pe benzină și diesel pentru a încuraja trecerea consumatorilor la modelele cu zero emisii.
Producătorii din Europa măresc prețurile la modelele cu motoare termine pentru a îndrepta clienții spre electrice
Noile norme, ce vor fi adoptate de Uniunea Europeană chiar din prima zi a anului 2025, impun ca emisiile medii de CO2 ale mașinilor noi să nu depășească 93,6 grame pe kilometru. Asta înseamnă o scădere de 19% față de cerințele din anul 2024. Constructorii auto vor trebui să se conformeze acestor standarde stricte pentru a evita sancțiuni financiare considerabile, estimându-se că amenzile totale ar putea ajunge la 15 miliarde de euro.
Unul dintre obiectivele cheie este ca cel puțin 20% din vânzările totale să fie reprezentate de mașinile electrice. Mulți consumatori rămân însă reticenți față de modelele cu zero emisii, considerându-le încă prea scumpe sau nepracticabile, existând încă numeroase semne de întrebare privind infrastructura și autonomia. Pentru a înclina balanța, marii producători, precum Stellantis, Volkswagen și Renault, au adoptat strategia de a scumpi modelele cu motorizare termică.
- Citește și: Producție de baterii pentru mașini electrice la Ford Craiova
Stellantis a majorat în octombrie prețurile tuturor modelelor Peugeot non-electrice vândute în Franța, iar mărirea ajunge și la cinci sute de euro. În mod similar, alte companii auto europene au aplicat scumpiri de câteva sute de euro pentru a micșora diferența de preț dintre vehiculele electrice și cele convenționale.
Modele electrice mai accesibile pe piața europeană
Pe lângă ajustările de preț, constructorii auto pregătesc o serie de modele electrice mai accesibile, pentru a stimula adopția acestora. Unele vor costa chiar mai puțin de 25.000 de euro, mai spune sursa citată, iar la acest capitol găsim următoarele modele: Hyundai Inster, Fiat Grande Panda, BYD Seagull, Cupra Raval, Renault R5 E-Tech, Skoda Epiq, Volkswagen ID.2, dar și Renault Twingo, Kia EV2 și Volkswagen ID.1.
- Citește și: Miracolul chinezesc: record de vânzări de mașini electrice
Unii actori din industrie și chiar politicieni contestă duritatea acestor măsuri, adoptate de Uniunea Europeană. În anul 2023, mașinile electrice au reprezentat doar 13% din vânzările auto la nivel european, ceea ce ridică îngrijorări cu privire la posibilitatea de a atinge pragul de 20% până în 2025. Astfel, există presiuni din partea anumitor grupuri pentru a relaxa normele planificate.