Înființată în 2018, marca-fiică a constructorului auto spaniol SEAT, Cupra, a avut până acum în ofertă doar modele preluate din gama acestuia, Leon și Ateca, pe care și-a pus propria emblemă și atât. Situația se va schimba de‑acum, după lansarea primului model proiectat și construit integral de Cupra.
Noul crossover Cupra Formentor afișează o lungime de 4.450 mm, dar o înălțime de doar 1.510 mm, dat fiind stilul său de coupe, și este cu aproximativ 100 mm mai lung decât celălalt SUV al mărcii, Ateca, dar mai scund, tot cu 100 mm, decât acesta. La aceasta se adaugă acoperișul care coboară ușor spre luneta înclinată, dând o notă de dinamism siluetei mașinii. Pentru a afirma spiritul sportiv al mașinii, bara de protecție față este în mare parte perforată, cu fanoane pe laterale, în timp ce partea posterioară este marcată de un difuzor de aer discret, încadrat de două evacuări duble. Pe capota motorului și aripile spate sunt nervuri marcante, iar culoarea mată a caroseriei contrastează perfect cu nuanța strălucitoare a protecțiilor din plastic de la praguri și bosajele roților. Semnătura luminoasă este realizată cu ajutorul LED-urilor, ce se aprind automat atunci când mașina este descuiată sau încuiată.
Spre deosebire de exteriorul complet nou, prezentarea habitaclului este preluată direct din cea a noului Leon, așa că Formentor câștigă cu siguranță la capitolul financiar, prin reducerea costurilor, dar pierde din punct de vedere al exclusivității. Totuși, nimic de reproșat ca dotări: un ecran tactil de 12 inci pentru sistemul de infotainment și panou al indicatoarelor de bord reprezentat de un display digital cu diagonala de 10 inci. În plus, Cupra adaugă și elemente din cupru, iar pe volan există două butoane suplimentare, unul pentru pornirea mașinii (în dreapta), celălalt, pentru gestionarea modurilor de conducere. Toate comenzile sunt tactile, inclusiv cele pentru gestionarea sistemului de aer condiționat și volumului instalației de sunet. Consola centrală vine cu un minim de butoane și cu un mic comutator pe post de schimbător de viteze.
Calitatea materialelor este neuniformă. În timp ce bordul are un strat de spumă la interior, fapt ce-l face să fie la fel de plăcut să te uiți la el cât și să îl atingi, zonele de contact, cum ar fi consola centrală sau panourile ușilor, sunt realizate din materiale plastice dure, nu foarte prietenoase. Pe partea pozitivă, scaunele sunt bine configurate, asemănătoare cu cele ale mașinilor de curse, și oferă un suport excelent, la fel ca și bancheta. Spațiul disponibil la nivelul picioarelor este foarte bun, la fel ca și cel pentru cap. Doar locul central de pe banchetă este mai incomod, din cauza tunelului transmisiei. Și portbagajul este un atu al mașinii, având o capacitate de 450 litri, bună pentru această clasă auto.
La lansare, Cupra Formentor va fi disponibil în două versiuni de motorizare: termică și hibrid reîncărcabil, ambele oferind un cuplu maxim de 400 Nm. Modelul clasic este echipat cu un turbo pe benzină 2.0 TSI, ce dezvoltă 310 CP și își transmite puterea la toate roțile printr-o cutie de viteze cu ambreiaj dublu DSG7. Hibridul a preluat sistemul de propulsie de la Volkswagen Golf 8 GTE: o unitate turbo pe benzină 1.5 TSI de 150 CP și un electromotor de 85 kW (115 CP). Puterea totală utilizabilă este de 245 CP, iar tracțiunea este doar pe roțile față și utilizează o transmisie DSG6. Această versiune poate rula în modul electric până la 50 km, conform producătorului, cu energia furnizată de acumulatori de 13 kWh. Ulterior, va apărea și versiunea de bază, cu tracțiune față și motor 1.5 TSI de 150 CP.
Foto: Cupra