Din atelier se aude zgomotul unui elevator. Este duminică, oamenii se relaxează, dar Răzvan Bădulescu lucrează în service. Uneori îl prind zorii zilei meșterind la o mașină. Acum face ultimele retușuri la un Ford care a fost fabricat acum aproape nouă decenii. Mașina arată spectaculos și este gata de plimbare.
Auto Test: Ce model de Ford este?
Răzvan Bădulescu: Este un model din ultima generație de Ford A, fabricat în anul 1931. I se mai spune și „slide window” pentru că nu mai are acel „cozoroc” deasupra parbrizului. Henry Ford a fost tip genial! Mașinile fabricate între anii 1928-1930 au avut o structură de caleașcă, din lemn de frasin, pe care se montau panourile din tablă, fixate în cuișoare. Ford a schimbat această structură, evident fragilă, cu una metalică, iar pe acest automobil mai sunt doar câteva vergele din lemn care susțin acoperișul din pânză cauciucată.
Auto Test: De unde ai cumpărat mașina?
Răzvan Bădulescu: Am luat-o din Statele Unite ale Americii. Am vrut o mașină dintr-o zonă mai uscată și am găsit-o, pe internet, în statul Kansas.
Ai trimis pe cineva să o vadă înainte să o cumperi?
Răzvan Bădulescu: Nu. Am luat-o deși nu am văzut-o decât în poze. 8.000 de dolari a fost prețul ei. Poate că o să spui că am luat-o „la ghici”, dar știam că trebuie să o desfac dacă vreau să o restaurez. Mașina era funcțională, dar era vopsită în negru, cu pensula. Interiorul era roșu țipător, la fel și roțile. Era la un nivel acceptabil și se putea ieși cu ea pe stradă.
Auto Test: Nu te-ai gândit să iei una restaurată?
Răzvan Bădulescu: Am cunoștințe care au făcut așa, dar s-au dovedit a nu fi corect restaurate. Mi se pare mult mai în regulă așa: să o repari tu sau să apelezi la cineva priceput, cu experiență, din România.
Auto Test: Cine a făcut reparațiile?
Răzvan Bădulescu: Eu m-am ocupat! Am demontat-o din bară în bară, iar toate reparațiile au durat aproape un an. La tinichigerie, vopsitorie și tapițerie am cerut ajutorul unor prieteni. Cu materialele nu a fost deloc dificil. Pentru Ford-urile din anii ‘30 găsești absolut orice piesă în SUA… chiar și un motor nou. Au fost fabricate multe modele Ford A și T și sunt firme care încă mai produc piese după 90 de ani.
Auto Test: Ce te-a uimit cel mai mult la ea?
Răzvan Bădulescu: Ford a folosit materiale scumpe în cantitate mică. Ceilalți aveau materiale ieftine în cantitate mare, iar atunci mașinile lor erau mai grele. Ford a fost unul dintre primii producători care a folosit oțeluri aliate. În aceste condiții, șasiul poate fi ridicat de un singur om. Este foarte subțire, elastic, dar foarte rezistent: am stricat trei burghie de cobalt când am avut nevoie să dau o gaură.
Auto Test: Cum te descurci cu ea prin oraș?
Răzvan Bădulescu: Este o mașină ușoară și se conduce ușor, dacă ai răbdare. Trebuie să schimbi vitezele cu grijă și să conduci preventiv, ca să nu ai nevoie să frânezi brusc. Este docilă și îi place chiar și soției, uneori ne mai „ciondănim” pe volanul ei. Este o mașină frumoasă, elegantă, care trebuie scoasă doar „la ocazie”, nu trebuie să mergi zi de zi cu ea.
Auto Test: Ce sfaturi ai pentru cei care vor să cumpere o astfel de mașină?
Răzvan Bădulescu: Eu sunt președintele Comisiei Tehnice a „Retromobil Club România” și îi sfătuiesc să ne caute înainte să achiziționeze o astfel de mașină. Consultanța este gratuită. Am avut cazuri de oameni care și-au adus mașini și nu au reuşit să le înmatriculeze pentru că nu au putut fi declarate „istorice”. Pe piață sunt multe mașini frumoase care costă mult, dar în realitate nu au valoare. Am un vecin care a cumpărat un Ford Mustang: caroseria este din anul 1967, dar toată mecanica este din 2010. Mașina arată spectaculos, dar nu este istorică. Nu are nicio variantă să o înmatriculeze în Europa, mașina fiind non-euro. Al doilea sfat este să nu cumpere automobile ieftine. Nu te bucura că ai găsit un Ford A cu 2.000 de euro, acolo este clar că ceva nu este în regulă. Unii se bucură când dau mai puțin, dar am văzut multe cazuri când costurile de reparație au depășit cu mult prețul unei mașini bune.
Foto: arhiva Răzvan Bădulescu