Draga mea mașină: Saab 900 – Un „pantof” ciudat

0
220

Povestea a pornit în anul 1938. Svenska Aeroplan Aktie Bolaget și-a deschis divizia de avioane și a produs bombardiere folosite în Al Doilea Război Mondial, iar în anul 1942 a apărut și secțiunea de automobile. În 1947 a început proiectul autovehiculului inspirat de avionul suedez. Saab nu este o mașină pe care să o întâlnești la orice colț de stradă în București. ­Cristi Marin este unul dintre norocoşi… A cumpărat un Saab 900 şi a reuşit să-i ofere strălucirea de acum trei decenii.

Auto Test: Care este povestea acestei ma­­șini?
Cristi Marin: Este un Saab 900 decapotabil  fabricat în anul 1991, cu 290.000 de kilometri „la bord”, dotat cu un motor pe benzină, turbo, de 2000 cmc. Cred că era un automobil pe care și-l dorea orice puști în anii `90. Sunt mulți care vor o astfel de mașină și acum, așa ciudată cum este ea, dar este foarte rară și, firesc, se găsește greu. Nu ți se pare că seamănă cu un pantof, dar cu un pantof ciudat (râde)?
Auto Test: De când o aveți?
Cristi Marin: Am cumpărat-o acum un an, am parcat-o într-un subsol unde a dormit pe ea o pisică, pentru că soft-topul este moale, iar după câteva luni ne-am apucat să o recondiționăm. Am găsit-o la un tip din Italia și cum a apărut anunțul pe internet, am trimis platforma să o aducă. Prietenul meu, Dan, cel care deține mai multe modele, și-a Auto Test: dorit-o foarte tare încă din copilărie. Visul lui s-a realizat!
Ați muncit mult să o recondițio­nați?
Cristi Marin: Doar câteva luni, dar a fost foarte complicat. La aproape orice operațiune trebuie să-i dai motorul jos. Dacă schimbi ambreiajul, dai motorul jos… Cutia de viteze este chiar sub motor, pusă, așa cum se mai spune, „în baia de ulei a motorului”, pentru că funcționează cu uleiul din baie. Nu a fost deloc ușor.
Auto Test: Care au fost reparațiile de care a avut nevoie?
Cristi Marin: La motor nu a fost nevoie să-i facem mare lucru, doar i-am refăcut turbina care era aproape „moartă”. Am „dezbrăcat-o” complet, i-am rezolvat toate problemele de mecanică și am vopsit-o, iar un amic, specializat în domeniu, i-a refăcut toată tapițeria. Suspensia era terminată, așa că i-am schimbat amortizoare, bucșe, pivoți, capete de bară, anvelope, i-am îndreptat jantele și i-am reglat unghiurile de fugă.
Auto Test: Care au fost cele mai difici­le momente, în procesul de recondi­ționare?
Cristi Marin: Cel mai greu a fost să o demontăm pentru că ne-am dorit și am reușit să recuperăm toate piesele originale de caroserie, dar și bandourile și ornamentele. Am avut dificultăți serioase și la soft-top, dar am reușit să le rezolvăm. Am avut și o problemă la ABS, destul de greu de depistat dacă nu ai un tester potrivit.
Am investit în ea destul de mulți bani. Bagă rece, bagă cald, iar pentru un ambient sonor plăcut este dotată cu un radio-casetofon, care funcționează foarte bine și nu ai nevoie de creion ca să derulezi casetele (râde).
Auto Test: Cum v-ați descurcat cu piesele?
Cristi Marin: Avem o mare problemă: se găsesc foarte greu piese pentru acest model. Am găsit ulei și filtre, dar în rest… O bucșă poți să o faci din poliuretan sau poți să mai încerci alte variante, bineînțeles omologate. Important este să nu ai nevoie de ușă, de macara sau de un geam, că atunci ai probleme, pentru că nu se găsesc. Uite… Am căutat niște bandouri, dar nu am avut de unde să cumpărăm.

„Interesant este faptul că nu poți să scoți cheia din contact decât dacă mașina este în marșarier. Nu mă întreba de ce, că nu știu să-ți spun.”

Auto Test: Unde o țineți? Are un loc special?
Cristi Marin: Pentru o mașină de acest gen, destul de pretențioasă, trebuie să ai un garaj, ca să o protejezi de curioși și de accidente. Câte mașini vechi nu am văzut zgâriate sau cu oglinzile rupte… Trebuie să ai mare grijă.
Auto Test: Este decapotabilă, dar din câte înțeleg se poate merge și iarna cu ea…
Cristi Marin: Se spune despre acest Saab că este una dintre puținele decapotabile cu soft-top cu care poți să circuli și iarna. Are aici un fel de rupere termică (arată „acoperișul”), la interior, este foarte bine izolată pentru că au fost folosite materiale bune și robuste. Este foarte confortabilă, mai ales pentru cei care stau în compartimentul din față. Așa sunt cabrioletele, nu prea te interesează de cei din spate (râde).
Auto Test: Are geamuri electrice, ABS, aer condiționat, piele.
Cristi Marin: Ori de câte ori ies cu ea în oraș mă simt ca la o ședință foto. Toată lumea vrea să-i facă poze.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− trei = 6