Encor Seria 1, un Lotus Esprit modern

0
23

Encor Seria 1 este o remasterizare modernă din fibră de carbon a conceptului original Lotus Esprit care a uimit Salonul Auto de la Paris… din 1975. A fost creată cu scopul unic să păstreze și să stilizeze una dintre cele mai recunoscute forme auto create vreodată.

Seria 1 este rezultatul unei filozofii pe care britanicii de la Encor o descriu drept „îmbunătățire respectuoa­să”. Echipa de design și inginerie din spatele proiectului, provenită din experiența cu Lotus, Aston Martin, Koenig­segg și Skyships Automotive, a abordat Esprit nu ca pe o pânză goală, ci ca pe o piesă de patri­mo­niu cultural. Scopul a fost să-l remasterizeze cu sensibilitatea, măies­tria și calitățile zilelor noas­tre, fără să-i perturbe puritatea care l-a făcut atât de extraordinar.

„S1 Esprit a fost inovator, pur și complet fără compromisuri”, spune Daniel Durrant, șeful de­par­ta­me­n­tului de design al Encor și fost designer principal la Lotus pentru Emira. „Să atingi o formă ca aceasta este o responsabilitate uriașă. Fiecare linie pe care am rafinat-o, fiecare de­ci­zie pe care am luat-o, are ca scop onorarea intenției originale, permițând în același timp ma­șinii să performeze, să se simtă și să funcționeze așa cum a promis întotdeauna silueta sa.”

Design riguros

Echipa lui Durrant a început prin scanarea digitală a Esprit-ului original, refacerea și rafinarea geome­tri­ei acestuia folosind instrumente de design moderne. Obiectivul era perfecționarea formei obținându-se evidențieri mai precise, tranziții mai curate, o precizie mai mare și… onestitate materială. Linia distinctivă din două pie­se a caroseriei din fibră de sticlă din anii 1970 a fost îndepărtată și înlocuită cu o carcasă neîntreruptă din fibră de carbon autoclavizată care surprinde puritatea schițelor timpurii.

Rezultatul este o formă care arată inconfundabil un Esprit, dar care își dezvăluie instantaneu cali­tatea: în­cordarea suprafețelor aripilor roților, claritatea liniei umerilor, claritatea rafinată a vo­lumului fron­tal. Și, evident, postura caroseriei se lărgește subtil adaptându-se anvelopelor moderne și siste­mu­lui de răcire a frâne­lor. Iluminarea, acum proiectoare LED ultracompacte inte­gra­te în carcase pop-up cu profil redus, păstrează partea frontală distinctivă în formă de pană, dar cu performanțe contemporane și o față aerodinamică mai curată.

Chiar și jantele forjate și prelucrate mecanic de Encor sunt inspirate de designul original slot-mag și de mo­de­­lul ulterior Sport 350 cu cinci spițe.

Proiectare modernă

Sub caroseria integrală din carbon se află coloana vertebrală a unui Lotus Esprit V8, păstrată intențio­nat pentru continuitatea identității și a înmatriculării. Șasiul este dezasamblat, curățat prin sablare și refinisat înainte de a fi asociat cu un sistem de propulsie complet reconstruit. Motorul V8 twin-turbo de 3,5 litri, montat central, primește pistoane forjate, injectoare mo­der­nizate, turbocompresoare re­con­diționate, un nou corp de accelerație electronic, sisteme moderne de alimentare și răcire și o eva­cuare complet nouă din oțel inoxidabil. Toate îi transformă caracterul, păstrându-i în același timp sufle­tul inconfundabil.

Performan­țele vizate reflectă această filozofie modernizată. Motorul produce acum aproximativ 400 CP, cu un cuplu de 600 Nm, mașina atingând o greutate proprie țintă sub 1.200 kg. Ac­ce­le­rația 0-100 km/h este estimată la patru secunde, cu o viteză maximă de aproape 280 km/h.

Transmisia manuală în cinci trepte este reproiectată cu raporturi revizu­i­te, iar un diferen­țial cu alunecare limitată și un ambreiaj personalizat cu două discuri oferă schimbării vite­ze­lor o precizie și durabilitate pe care originalul nu le-a avut nicio­da­tă. Componentele suspensiei sunt modernizate după specificațiile Sport 350, însă direcția rămâne asistată hidraulic, nu electrică, păstrând caracterul tactil, concentrat pe șofer, fundamental pentru modelul original Esprit.

O cabină vintage… modernă

În interior, Seria 1 păstrează cele mai memorabile elemente ale modelului Esprit: tabloul de bord dramatic înclinat; panoul de instrumente înconjurător, asemănător unui cockpit; accen­tele tartan; senzația unei mașini centrată pe șofer. Cu toate acestea, fiecare element a fost reconstruit de la cadru spre exterior.

Panoul de instrumente plutitor este probabil cea mai izbitoare reinterpretare. Prelucrat dintr-o singu­ră bucată de aluminiu și înfășurat în jurul unui afișaj digital modern, oferă claritate, fru­­mu­sețe și o on­e­s­titate structurală imposibilă în 1975. Tabloul de bord „T” din fibră de car­bon găzduiește fiecare con­trol esențial, plasând funcția exact acolo unde șoferul o așteaptă. Scaunele sunt restaurate, refăcute și refinisate, menținându-și ergonomia originală, îmbunătățind în același timp suportul și finisajul. Sistemele de infotainment, climatizare și camere video sunt integrate discret, oferind confort silențios fără să perturbe intenția analogică.

Producția Encor Seria 1 este limitată la 50 de mașini comandate individual la nivel mondial. Prețurile încep de la 492.360 euro, fără taxe, iar livrările vor începe în trimestrul 2 al anului 2026 și vor continua până în 2027.

Vă recomandăm și:

Lotus Theory 1, supercar electric cu trei locuri și 1.000 CP

Lotus Emeya a doborât „recordul de încărcare”

Lynk&Co 08: debut oficial în România

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

2 × two =