Probabil că mulți dintre posesorii de automobile au ajuns la momentul în care trebuie să facă revizia anuală. Cum nu întotdeauna mersul la service este prietenos cu timpul și banii dvs. vă gândiți că achiziționarea produselor cu „mânuța” proprie ar fi o salvatoare soluție „de avarie”. Iar primul lucru la care vă gândiți este uleiul. Deci, de care să luați?
Treceți de faptul că de la ultima revizie și până acum nu v-a interesat ce face mecanicul pe sub capota mașinii și nu ați păstrat nici bidonul cu restul de ulei rămas pentru că vă incomoda în portbagaj. Așa că vă uitați în cartea mașinii și descoperiți după un timp o inscripție care seamănă cu un număr de înmatriculare, 5W-30. Apoi apar întrebările firești, oare ce înseamnă și la ce folosește?
Să începem invers. Pe scurt, la un motor uleiul este folosit pentru lubrifierea și implicit protejarea suprafețelor metalice aflate în contact împotriva uzurii și coroziunii, prelungindu-i astfel durata de funcționare. Iar odată cu reducerea fricțiunilor scade și consumul de carburant. Partea delicată este că, după ce l-ați turnat în baia de ulei, trebuie să verificați mai întâi dacă nivelul acestuia este cel corect. Cum? Pentru ce credeți că s-a inventat joja de ulei, care mai are și gradațiile de minim și maxim? Iar dacă nu îl verificați constant astfel încât să fie măcar până la nivelul minim recomandat de constructor riscați ca piesele în contact să se uzeze prematur și să vă treziți cu o reală catastrofă sub capotă. Și, evident, asta ar însemna o grămadă de cheltuieli și probleme, adică mult mai mult decât costul unui litru de ulei la benzinărie și un control al jojei în fiecare weekend.
Pe de altă parte, nu este vorba doar de menținerea nivelului de ulei completat. De asemenea este vital să schimbați uleiul de motor la intervalele de service specificate de producător deoarece uleiul se uzează. Și trebuie să vă aduceți aminte că este posibil ca motorul să „toarcă precum o pisică”, dar în interiorul său uleiul este supus unor solicitări mecanice și chimice constante care îi vor degrada în timp calitățile. Cu alte cuvinte tensiunile și eforturile mecanice, în cazul de față, sunt probabil ușor de imaginat și conduc la o degradare moleculară constantă în urma variațiilor de temperatură.
Bun, și atunci ce este cu indicativul de pe bidonul de ulei cum am spus mai înainte? În primul rând este un item standardizat și se referă la vâscozitatea uleiului în funcție de temperaturile la care ar trebui să fie folosit. Pe scurt, cât de mult se „opune” uleiul la curgere. Pentru comparație, ca să vă dați seama de consistența lichidului, vedeți cum curge apa dintr-un pahar și cum curge mierea, de exemplu.
Revenind la exemplul de mai înainte, 5W-30, cifrele sunt de fapt indicii de vâscozitate, iar „W” este inițiala de la „winter”, în engleză, echivalentul lui „iarnă”, la noi. Primul arată valoarea la rece, iar al doilea, la cald.
Adică iarna uleiul este bine să fie mai subțire, în momentul pornirii motorului, ca să-i asigure un efort minim până ce atinge temperatura de lucru când va ajunge la cel de-al doilea indice. Totuși este bine să țineți cont că nu toate motoarele sunt la fel, așa că și uleiurile folosite au specificații diferite.
O să vedeți că unele uleiuri au un indicativ 0W. Asta nu înseamnă că sunt „eterice”, ci doar că au o mai mare eficiență când este vorba despre suprafețele în contact. Uleiurile mai subțiri produc o frecare mai mică, ceea ce înseamnă că este necesară mai puțină energie pentru piesele în mișcare ale motorului, mai ales că unul modern are toleranțe foarte mici, astfel încât uzura excesivă nu ar trebui să fie o problemă.
Apoi ar trebui să mai țineți cont și de tipul de ulei în funcție de cât de uzat este motorul. Aveți trei la dispoziție: minerale, semi-sintetice și sintetice. Primul este mai ieftin și este asociat de obicei cu motoarele de generații mai vechi. Cel sintetic este de tipul amintit mai sus în timp ce al doilea este o combinație a celor două. Totuși, oricât de scump vi s-ar părea un ulei este indicat să faceți alegeri sigure și performante pentru că oricum ați da-o este mult mai ieftin decât un motor nou.